728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

אין מתנות חינם

יוסי בר-מוחא

קבלת טובות הנאה תמורת דיווח מפרגן היא ברית לא קדושה ומושחתת בין מסוקרים ויח"צניהם, לבין עיתונאים. אסור להמשיך לעצום עין ולהשלים עם זה

בצעד ראוי לציון הקיץ אתמול יואב הלדמן מנכ"ל נענע10 מתרדמה אתית בה שרויים עורכי ומנהלי מערכות תקשורת, שעוצמים את עיניהם, בשעה שכתבים המסקרים עבורם את תחומי האופנה, הקוסמטיקה, השיווק, הצרכנות החברה ועוד – מעבירים כתבות מחמיאות וידיעות מתפעלות על מוצרים שונים או חברות, בתמורה לטובות הנאה.

מדובר בתופעה פסולה מעיקרה, בברית לא קדושה ומושחתת בין המסוקרים ויח"צניהם, מעניקי המתנות, מחלקי התשורות ומעבירי הצ'ופרים לבין המסקרים, שבעסקת החילופין הזו מוותרים על תום הלב ועל כל טענה לדיווח חסר פניות.

הלדמן הבחין בכתבה ששיבחה ארוחה במסעדה, שנכתבה ע"י עורכת באתר שאינה מסקרת את התחום, וחמתו בערה בו נוכח דברי השבח המוגזמים שנכתבו על ידה לאחר שהוזמנה לארוחה זוגית בחינם. מנכ"ל האתר החליט להחיל על עיתונאי נענע10 את הכלל המחמיר לפיו פועלת חברת החדשות של ערוץ 10 ואסר לחלוטין על קבלת מתנות וצ'ופרים מיח"צנים, "בין אם כסף ובין אם שווי כסף לכותב" (טיסה, אירוח או ארוחה) ללא אישור שלו מראש.

התופעה הזו לא חדשה, ולמרבה הצער הפכה לנפוצה ואף מקובלת. בהעדר סמכות מוסרית, שתמתח קו גבול עבה וברור בין מותר לאסור, היא התפתחה ושגשגה. הסיפורים על כתבי צרכנות שהתקינו עבורם, סמוך לדלת ביתם, מקרר נעול (עם מפתח לשליח) עבור המוצרים שדורשים צינון וארון עבור שאר הטובין, כדי שיוכלו לקבל את המשלוח גם כשהם לא בביתם – הם לא סתם הגזמה ופולקלור. למרבה הזעזוע, הם אמת שמשקפת מציאות מבישה.

חלוקת המתנות וטובות ההנאה לעיתונאים על ידי יחצני"ם, במסגרת מסיבות עיתונאים נוצצות ידועה ומוכרת היטב –גם לעורכי העיתונים ואתרי האינטרנט, אך היא ממשיכה להתקיים באין מפריע. כשיש מי שמוכן לקחת שוחד, יהיה מי שיעשה את החשבון ויתן שוחד. בחפץ לב ובתנאים שייטיבו עמו ועם שולחיו. רק מילה טובה, או שתיים. לא יותר מזה. אחרי הכל – באמת שאין מתנות חינם.

בסעיף 18 בתקנון האתיקה של מועצת העיתונות כתוב: "לא יבקש ולא יקבל עיתונאי טובת הנאה בקשר לעניין הכרוך בעבודתו העיתונאית זולת מכלי התקשורת בו הוא מועסק". אז כתוב.

העליתי את הנושא הזה בעבר לדיון במועצת העיתונות, אך הגוף הזה, שממילא אינו עושה דבר בשנים האחרונות – לא נקט בכל פעולה שיוצאת נגד התופעה. מצגת מפורטת, שכללה תמונות של עיתונאים שיוצאים ממסיבות עיתונאים עם צידניות עמוסות במוצרי חלב ובכל טוב, ועם אריזות מהודרות של מוצרים שונים – הוצגה לחברי מועצת העיתונות. אך שום דבר לא קרה.

ובמקום בו מועצת העיתונות גם עוצמת עיניה לנוכח התופעה החמורה, שמכתימה את מקצוע העיתונות, חשוב שיהיו עורכים ומנהלים שיסמנו בבירור את הגבול.

היושרה ואומץ הלב של יואב הלדמן ראויים לכל שבח. היוזמה שנטל עליו צריכה להוות דוגמה לכל העורכים והמנהלים בכלי התקשורת. אסור לעצום עיניים נוכח התופעה המכוערת הזו. צריך לפעול נגדה, ביושר ובניקיון כפיים.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה
KE2017

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz