728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

גל תלונות

גל תלונות
דוד רגב. "מבדיקת כלל הפניות עולה כי הזכייניות פועלות בהגינות ובאיזון ותוך מתן אפשרות ביטוי לכל הצדדים"

מאז תחילת גל הטרור התקבלו בנציבות פניות הציבור של הרשות השניה עשרות תלונות - רובן עוסקות בהבעת דעות של מגישים וכתבים במהדורות החדשות

שטף האירועים במהלך גל הטרור הנוכחי, מסוקר באינטנסיביות על ידי אמצעי התקשורת, במבזקים, מהדורות חדשות ותכניות אקטואליה. העלייה בהיקף הצפייה במשדרי חדשות בתקופה של מתיחות ביטחונית, לצד הרגישות הגדולה בציבור הביאו, כפי שהתרחש בעבר, לגל תלונות על התכנים המשודרים במהדורות של חברות החדשות 2 ו-10, המפוקחות על ידי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו.

מאז תחילת גל הטרור בתחילת אוקטובר, התקבלו בלשכתו של דוד רגב, נציב פניות הציבור של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, 76 פניות, עם תלונות שונות על התכנים במהדורות החדשות של הערוצים 2 ו-10. רוב מכריע של הפניות הללו, עוסק בתלונות על הבעת דעה אישית של מגישי המהדורה או כתביה, או בטענה על אמירות פוגעניות שנאמרו על ידם. דוגמה לאמירה פוגענית כזו, לדעת אחד הצופים שפנה לנציב תלונות הציבור, היא אמירה של יונית לוי, מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 2, ששלטענת המתלוננים העלתה את האפשרות כי רצח עליו דווח  קרה "בגלל שלא בנו עיר ערבית חדשה". רגב אמר היום, כי בתקופות כאלה סף הרגישות של הצופים גבוה יותר ולא פעם נתפסים מגישים או כתבים השואלים שאלה, על מנת לחדד סוגיה או נושא, כמביעי דעה. עוד אמר כי "כל התלונות נבדקו וברוב המקרים השידורים כן היו מאוזנים וכן ניתנה לכל הצדדים אפשרות להביע דעתם".
תלונות נוספות היו בענייני טרמינולוגיה ובחירת מילים, כמו למשל "יהודים שנהרגו בפיגוע" במקום "נרצחו". על כך אומר רגב: "גם כאן סף הרגישות של הצופים גבוה לטעמי. יש לזכור כי בחירת המילים נעשית במסגרת חופש הביטוי והיצירה וכל עוד היא אינה פוגענית יש לה מקום".
עניין נוסף שעלה בתלונות הוא הצגת המראות הקשים בתמונות וסרטונים. רגב רואה סוגיה זו כמרכזית ביותר: "בסה"כ הפונים צודקים – הסרטונים הם מאוד מאוד בעייתיים. הייתה לי דילמה מאוד גדולה.  מצד אחד הסרטונים בעיתיים, בחלק מהמקרים לא מטושטשים, והמראות הם לא קלים. רכב שבא ומעיף אנשים שעומדים בתחנה זה לא מראה קל. או בן אדם שמתנפל על מישהו ששוכב על הרצפה ודוקר אותו. זה לא קל. מצד שני, יש לזה חשיבות ציבורית.אתה מראה לציבור מה היה ואז אולי הצופה מפיק לקחים ולומד להתגונן. הוא לא יעמוד במקום כזה או אחר, או יהיה ערני יותר. יש פה סוג של שירות לציבור". רגב ביקש מעורכי המהדורות להיות זהירים בכל האמור למה שמראים, לטשטש כמה שאפשר ולהימנע משידור הסרטונים בלופים.
תלונות אחרות עסקו בנושא צנזורה וסיוע לאויב, שלטענת המתלוננים לומד כיצד לפעול לאור דיווחים מסויימים. "לפעמים כשיש שידור חי, ויש סרטון שמגיע והוא לא תמיד ערוך, מהירות הדיווח מביאה לחשיפת פרטים שאין לחשוף. כמו למשל בצוק איתן, כשנפל טיל באשדוד וראיינו עדת ראייה שאומרת בדיוק איפה הוא נפל. בשידור חי קשה למנוע אמירה כזו. המבחן הוא, מה קורה אחר כך", אומר רגב.
נושאים נוספים שעלו בתלונות, הם טענות להטעיית הציבור, כמו למשל דיווחו של רוני דניאל כי רוצחי הזוג הנקין ריחמו על הילדים ולכן לא רצחו גם אותם, והצגת צד המחבלים או תמונות המחבלים בסיקור האירועים, מה שלטענת המתלוננים שגוי כי הוא מפאר את המפגעים. לדברי רגב ,כלל התלונות המתקבלות מועברות לבחינת מערכות החדשות הרלוונטיות.
חלק מן התלונות המגיעות לרגב, מנוסחות בשפה קשה. רגב: "עצם זה שבן אדם הטריח את עצמו וקם מהכיסא שלו והלך למחשב ונכנס לטופס ושלח לי תלונות אני מכבד אותו על זה. אני הזרוע הארוכה של הצופים. אם יש קללות אני מתעלם, אני לא מחנך אנשים. אני מוציא מהתלונה את הדברים שצריך לבדוק ואני עושה את זה. אני מבין את הרגישות שלהם. אני לא מקבל את השפה אבל אני מבין את הרגישות ואת הלחץ שהם נמצאים בו. אני הפה שלהם".
יחד עם האמור לעיל, חשוב לציין כי מספר התלונות הינו במגמת ירידה. בתקופת חטיפת שלושת הנערים ו"צוק איתן" קיבלו בלשכת נציב תלונות הציבור כאלף תלונות. אמנם מדובר על פרק זמן ארוך יותר עם מאורעות בעלי אופי שונה ושידורים רבים יותר ומסביב לשעון, אך נראה כי נוצרה בעת הנוכחית שגרת חירום והציבור "התרגל", מה שגורם להפחתה בכמות התלונות.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.