728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

העתיד כבר כאן

העתיד כבר כאן
מסכים קמורים על גבי כדורים וגלילים. אמצעי נוסף ואטרקטיבי להצגת פרסומות (צילום: מושון נחמיאס)

אמסטרדם: תערוכת IBC 2015, מהאירועים הבולטים בעולם לאנשי המקצוע העוסקים ביצירה, בניהול ובהולכה של תכני המדיה האלקטרונית סיפקה הצצה אל העתיד

תערוכת IBC 2015, שברה השנה את שיא המבקרים מהשנה שעברה ומשכה אליה 55,128 מבקרים שהגיעו מ- 170 ארצות מכל רחבי הגלובוס. במהלך ארבעת ימי התערוכה עמדו לרשותם של המבקרים למעלה מ- 1,800 מציגים בארבעה-עשר אולמות ענקיים, שהציגו את מיטב החידושים הטכנולוגיים. הגידול והצמיחה בממדי התערוכה, מאז 1967, הפכו אותה לאירוע המוביל והמשפיע ביותר לאנשי המקצוע העוסקים ביצירה, בניהול ובהולכה של תכני המדיה האלקטרונית בכל רחבי העולם.

שורשיה של התערוכה, שהחלה את דרכה כוועידה טכנולוגית בלונדון בשנת 1967 (ועברה לאמסטרדם, הולנד, החל משנת 1992 עקב הגידול העצום) ונגזרו משמה המקורי: International Broadcasting Convention, השתנו בחלוף השנים, וכיום היא מקיפה את כל תחומי ניהול יצירת התוכן ודרכי העברתו לצופה – החל מתכני און-ליין, דרך קולנוע דיגיטלי, אוטומציה של תרשימי זרימה ותהליכי עבודה, וכלה בהקלטה והצגה של תכנים ברזולוציה גבוהה. כוחה הגובר והולך של התערוכה, והאינטראקציה בין אלפי המבקרים והמציגים, הופכים אותה לשחקן המוביל והדומיננטי בשוק ולנושאת הבשורה עבור יצרני התוכן והצופים. גם כיום, הוועידה המתקיימת לצד התערוכה היא חלק בלתי נפרד מארגון ה- IBC והיא נוטלת חלק פעיל באמצעות הרצאות טכנולוגיות, פנלים, דיונים ומצגות, המושכים לא רק את מובילי תעשיית השידור אלא גם מפורסמים כגון: "כוכב הרוק של הפיזיקה" פרופ׳ בריאן קוקס והאמן Will.I.am. בכך משמשים התערוכה והוועידה מקום מפגש מרתק לתחלופה של מידע ורעיונות בתחומי הידע הטכנולוגיים.

ראוי לציין את המחווה המיוחדת לדור ההמשך, שהתקיימה באמצעות תכנית מיוחדת בשם ״כוכבים זורחים״ בה התאפשר לדור הצעיר של יוצרים העושה את צעדיו הראשונים בתעשייה, לקבל הזמנה בלעדית למפגש עם 150 מובילי דעה בתחום המדיה האלקטרונית ותעשיית הבידור. במפגש היה ניסיון לעצב את האסטרטגיה העתידית בתחום. לצעירים ולצעירים ברוחם היו מידי ערב גם קוקטיילים חברתיים, מופעי בידור וסרטים כגון ״הקול בראש״ (Inside Out).

m12

הדולוריאן. בחזרה לעתיד

את פניי בכניסה לתערוכה קיבלה מכונית הדולוריאן בכבודה ובעצמה, היא ולא אחרת, זו מהסרט ״בחזרה לעתיד״ (Back To The Future) כשעליה התנוססה הכתובת: ״The Future Is Now״. גימיק נחמד זה של חברת Cinergy, היה למעשה ניסיון מעניין להתמודד עם חוסר הוודאות שאופף את התעשייה בעידן הדיגיטלי הנוכחי. ״שומה עלינו להסתגל ולהכיר בעובדה שהשוק נמצא במגמת שינוי, אך עם זאת העתיד מזהיר עבור עולם השידור״, כך בחר דייויד בוטורָק מערוץ השידור OSN להתייחס לנושא בנאומו בכנס הפתיחה של הוועידה. התייחסות מעניינת מצאתי גם בדבריו של מנהל ה- BBC World service, פראן אונסוורת׳, שעודד בדבריו את תעשיית הטלוויזיה והרדיו: ״העתיד טמון בעולם הדיגיטלי ועלינו מוטלת המשימה להרחיבו כל העת – אך לא על חשבון הטלוויזיה והרדיו״. נימת הביטחון שהשתקפה מדבריו, שתוכן איכותי המיועד לקהל צופי הטלוויזיה – יכול להתקיים לצדם של ספקי תוכן מהניו-מדיה כגון YouTube וטלוויזיה אינטרנטית – מצאה את ביטויה גם בשטח התערוכה עצמה. חברות רבות הציגו דרכים מגוונות לשילוב של ערוצי המדיה החדשים באמצעים המסורתיים. ״תעשיית המדיה כיום השתנתה לאין שיעור גם בהשוואה לזו של לפני חמש שנים בלבד״, טען מיכאל קרימפ, מנהל IBC. ״התקדמנו מתעשייה שעוצבה על פי התקדמות הטכנולוגיה לכזו שדורשת פונקציונאליות גוברת והולכת מצד המשתמשים. מתעשייה שבה גופי השידור קבעו עבורנו את לו״ז השידורים, לתעשייה שבה צריכת המדיה אצל המשתמשים היא בכל אמצעי ובכל זמן שהם חפצים״.

דברים אלו מביאים אותנו למחשבה עמוקה על עתידה של הטלוויזיה המסורתית ועל דרכי ההתמודדות של גופי השידור למול השינויים המתרחשים לנגד עינינו, ולחוסר הוודאות בשוק הפרסום ממנו הם ניזונים. זוהי בהחלט תקופת מעבר והסתגלות של כל תעשיית המדיה ומשתמשיה, לשינויים התכופים באופן צריכת המדיה על ידי המשתמשים כיום. למדיה החברתית יש וודאי השפעה מהותית על אופן צריכת התוכן ובאלו כלים ואמצעים נצרך התוכן. אנו כבר לא בעידן שבו הטכנולוגיה קבעה את סדר היום אלא המשתמשים בהמוניהם הם אלו שיוצרים את המגמה – ועל כולם, הן גופי השידור והן יצרני הטכנולוגיה, להסתגל למגמות החדשות.

כמי שכיתת את רגליו במשך שעות רבות במהלך התערוכה בין אלפי המציגים וברחבי האולמות הענקיים, וכמי שמלווה את תערוכתIBC מזה למעלה משני עשורים, אני חייב לציין כי אותו חוסר וודאות, אכן ניכר בהכרזות ובחידושים הנוכחיים, להבדיל מאלו שהיו מנת חלקי בשנים עברו. לא היו בתערוכה הכרזות או חידושים מרחיקי לכת וכולם עסקו בעיקר בהצגת גימיקים ובשדרוגים של מוצרים קיימים.

אחד מהדברים שצדו את עיני היה מסך 8K. קשה לתאר במילים את המראה הניבט מבעד למסך הטלוויזיה. מבלי להלאות אתכם במושגים טכנולוגיים, הרי שהרזולוציה היא פי ארבעה ממסך  HD. טרם הסתגלנו למסכי HD בארץ הקודש, מאחר ולא כולם משדרים באיכות הגבוהה, וכבר צצות מודעות של חנויות למוצרי חשמל המכריזות על מסכים ברזולוציה של 4K – אזי לצפות במסך 8K הרי הוא בבחינת ״העתיד כבר כאן״.

אחת הבשורות המעניינות של התערוכה הייתה הניסיון לייצר מסכים קמורים על גבי כדורים וגלילים. נדמה שהדבר יכול לשמש בעיקר כאמצעי נוסף ואטרקטיבי להצגת פרסומות. המוצרים הלבישים תפסו אף הם חלק חשוב בתערוכה ובעיקר משקפי המציאות הרבודה שנראו בכל פינה. המושג המדובר בתחום זה היה ה- IOT, האינטרנט של הדברים שאמור לגשר באמצעות מערכת הפעלה ייחודית ופשוטה, בין המוצרים הלבישים והסובבים אותנו ולבין האנשים עצמם. התעבורה באינטרנט בשנים הקרובות צריכה להיות אדירה בהתחשב בשירותי הענן ההולכים ותופסים תאוצה אדירה בשנה האחרונה, כשאף הם היו במרכז דיוני הוועידה והוצגו בתערוכה.

התרשמתי עמוקות מהסדר והארגון המופתיים בתערוכה, שהחלו כבר בשלב בו הגעתי לאזור העיתונאים בתערוכה. שם הצגתי את הברקוד שקיבלתי לאחר ההרשמה באינטרנט, ואת תעודת העיתונאי. מיד קיבלתי תג שאפשר לי לקבל מידע ישירות למייל רק באמצעות הצגתו ליד הקורא המתאים בכל אחד מהביתנים (באמצעות צ׳יפ NFC), תווי קנייה בעשרות המסעדות ברחבי התערוכה, וכרטיס לנסיעה חופשית בכל אמצעי התחבורה הציבורית הקיימים ברחבי אמסטרדם למשך ימי התערוכה. התחבורה הציבורית המצוינת ברחבי אמסטרדם והביאה אותי לנצל את השעות שנותרו לאחר סיום התערוכה לביקור ברחבי העיר. לא לשכוח לתאם טרם הגעתכם להולנד את הביקור באמצעות המייל וכך ליהנות מכל ההטבות הניתנות לעיתונאים.

לסיכום: תערוכת IBC היא אירוע ייחודי, מעין פורום ייעודי לתעשיית המדיה, המקבץ אליו יוצרים, טכנולוגים, פרסומאים, אנשי מכירות ועוד, לשם למידה והחלפת דעות ורעיונות. IBC 2016 הנה אני בא…

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה
STD11

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz