728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

חסימת עורקים

חסימת עורקים

תוכנות לחסימת מודעות מהוות אתגר גדל והולך עבור חברות מדיה אז איך אפשר לדאוג לסביבה "נקיה" מפרסומות במסווה של תוכן לגיטימי וגם לא לכרות את הענף עליו יושב האינטרנט החופשי?

Adblock Plus הוא תוסף פופלארי שעובד על גוגל כרום ודפדפנים אחרים, ונועד למנוע הצגת מודעות בזמן גלישה באתרים באינטרנט. פרוייקט הקוד הפתוח, בבעלותה של חברה גרמנית בשם Eyeo, שנוי במחלוקת בקרב ארגוני חדשות שמודעותיהם נחסמו. עד כה, Adblock Plus ניצחה במערכה המשפטית שניהלו נגדה שני עיתונים במטרה להוציאה אל מחוץ לחוק.
מו"לים ברחבי העולם לא ממש אוהבים את זה, אך השימוש בתוכנות לחסימת מודעות נמצא בעליה, בעיקר בקרב משתמשים צעירים. ההתאמה האישית של המודעות, החודרנות, הגידול החד בפרסום משולב תוכן (Native Advertising) הוביל לדרישה ליותר שקיפות אינטרסים מצד מערכות מדיה, לגבי איזה תוכן ממומן ואיזה תוכן הוא מקורי.

סקר שנערך לאחרונה בקרב משתמשי אינטרנט אמריקאיים על ידי PageFair, סטארט-אפ אירופאי שעוסק בחסימת מודעות ופרסום חודרני, מצא ש-41 אחוז מהמשיבים בגילאים שבין 18-29 עושים שימוש בתוכנות לחסימת מודעות.

אותו דו"ח מצא שמספר האנשים שחוסמים מודעות בשימוש בדפדפן גוגל כרום עלה ב-96 אחוז מאמצע 2013 לאמצע 2014, ומספר החוסמים בדפדפן פיירפוקס עלה בשיעור של 21 אחוז.

בעוד שאירגוני חדשות בגרמניה פועלים משפטית נגד התפשטות התופעה, בארה"ב לא רואים בחסימת המודעות איום מיידי להכנסות מפרסום. סטיב סטאפ, סגן נשיא לפרסום דיגיטלי בוושינגטון פוסט, אמר ל AJR (אמריקן ג'ורנליזם ריוויו), שלדעתו הפלאגינים שחוסמים מודעות פוגעים בהכנסה מפרסומות – אך רק בהיקף קטן. "בשלב זה אנו לא רואים בכך איום משמעותי שמחייב אותנו להכנס ל'מירוץ חימוש', מול מפתחי תוכנות החסימה. אנו חשים שאם נשים בראש סדר העדיפויות שלנו את חוויית המשתמש, הצרכנים לא ימהרו לעשות שימוש בתוכנות החוסמות מודעות. עם זאת, אנו עוקבים מקרוב אחר העניין". בוושינגטון פוסט עדיין לא תרו, בשלב הזה, אחר טכנולוגיה שתמנע הפעלת חוסמי מודעות.

ברט רובינסון, מנהל התפעול ב-NPR, רשת הרדיו הציבורית של ארצות הברית, אומר שהוא עשוי לחפש טכנולוגיה כזו, אם השימוש בתוכנות לחסימת מודעות יגבר. "אם המספרים יעלו – נניח לשליש מהמשתמשים באתר שלנו, נשקול צעדים כאלה, בעיקר מכיוון שאנו יישות הפועלת ללא מטרות רווח.

ב-AJR בדקו את Adblock Plus על אתרי אינטרנט שונים, גדולים וקטנים, ומצאו שהיא פועלת באופן יסודי. הבדיקה העלתה שהתוכנה אף פועלת לחסימת תוכן ממומן ופוסטים מקודמים. בנוסף, הבדיקה העלתה שהתוסף יכול לחסום גם מדיה המקושרת לחברות שנותנות חסות ולמוצרים שלהן.

פרסומות, מן הסתם, מאפשרות לממן קשת רחבה של תכנים ושרותים ברשת, כאלה שהרבה משתמשים לא ירצו לחסום. מכיוון שכך, Adblock Plus מציעה למשתמשים את האפשרות לקבל פרסומות מסויימות באתרים מסויימים, בתהליך שנקרא “whitelisting".

בן וויליאמס, דובר Adblock Plus, אמר שמה שעמד מאחורי האפשרות הזו הוא מאמציהם ש"לא להרוג את האינטרנט החופשי"

Adblock Plus, PageFair וארגונים אחרים, הכוללים את reddit ואת Anti-Advertising Agency, יצרו מניפסט שמציע קווים מנחים, פורמטים וטכניקות למודעות "מקובלות" – כאלה שאינן מטרידות, לא מפריעות ולא מעוותות את תוכן העמוד, שהן "שקופות" לגבי היותן מודעות ויעילות מבלי ש"יצעקו על המשתמשים". על פי המניפסט, "חסימת כל המודעות מונעת מאתרים לגיטימיים ערוץ הכנסה קריטי, ומונעות הפצה של "פרסום טוב".

לאחר שסקרו עמדות משתמשים לגבי פרסום דיגיטלי וקבעו מה אנשים רוצים, Adblock Plus שיחררה מסנן בגירסה השניה של התוכנה שמאפשר בברירת המחדל צפיה במודעות שהוגדרו כ"מקובלות" על פי המניפסט.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.