728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

יתרון למוח העיתונאי האנושי

יתרון למוח העיתונאי האנושי

האם העיתונאי הרובוטי מסכן את העיתונאי האנושי? פרק 3: מה על העיתונאי האנושי לעשות כדי להתמודד בהצלחה עם הרובוט העיתונאי

בפרק הקודם תיארתי אסכולה של חוקרים מובילים בתחום היצירתיות והבינה המלאכותית שהראתה במחקריה שלאדם יש יתרון מהותי בתחום היצירתיות ברמה הגבוהה ביותר ואילו למוח המכונה יתרון מהותי ביכולת לנתח מידע עצום במהירות רבה ולחשוף תובנות חדשות המבוססים על תוכנות לניתוח מידע DATA ANALYTICS.
חשוב לזכור בהקשר הזה שהטכנולוגיה יוצרת כל העת כלים חדשים שמשנים את אופן צריכת המידע של הצרכנים ואת הפלטפורמות דרכן המידע מגיע אליהם. טכנולוגיה משנה התנהגות ומשנה את אופיו וצורתו של הסיפור העיתונאי. הסיפור החדש חייב להיות סיפור היברידי המשלב אודיו וידאו, טקסט, ומציאות מדומה-רשימה חלקית, נכונה להיום.
אמצעים טכנולוגיים חדשים לצריכת הסיפור מצויים בפיתוח מואץ כמו לדוגמא, המשקפיים ההולוגרמיות של מיקרוסופט או משקפי המציאות המדומה של פייסבוק האוקולוס ריפט. חידושים טכנולוגיים אינם פוסחים על אמצעי העברת הסיפור העיתונאי לצרכנים כמו הפריסקופ של טוויטר שמאפשר לכל אחד לשדר סיפורים מכל מקום בכל זמן באמצעות הסלולר תוך אינטראקציה מתמדת עם הצרכנים.
מורכבות הסיפור העיתונאי החדש אם כן הולכת וגוברת. הסיפור חייב להיות מותאם לאופן הצריכה וחלוקת הקשב של הצרכנים בעידן בו הכל נגיש כל העת ובפלטפורמות שמתחדשות כל הזמן. הסיפור העיתונאי החדש מחייב יצירתיות מחשבתית ברמה גבוהה, הכרות מתמדת עם חידושי הטכנולוגיה הן בשיטות איסוף המידע , הן בבניית הספור והן באופן שידורו לצרכן. בסביבה כה מורכבת יש יתרון למוח העיתונאי האנושי.
העיתונאי האנושי חייב להיות ער ולהבין את הדינמיקה המורכבת הזו של השתנות מקצוע העיתונות בכל רבדיו. הוא חייב לפעול בתחומים הבאים:

1.להכיר ולהיעזר בכלי ניתוח מידע חדשים (Data Analytics) שמתפתחים באופן מואץ שיסיעו לעיתונאי לחשוף תובנות חדשות מניתוח מאגרי מידע כלומר לרתום לטובתו את האינטליגנציה של האלגוריתמים. חלק מכלים אלה נתן למצוא באינטרנט ללא תשלום. לדוגמא כלים כמו ,Social Sensor , Geofeedia, Spike מאפשרים לעיתונאי לברר בכל רגע נתון מה מעניין את תושבי העולם ברשתות החברתיות גם בחלוקה לאזורים גאוגרפיים ולבחון בכל רגע נתון כיווני התפתחות נסתרים מהעין שעלולות להיות להן השלכות חברתיות וכלכליות חשובות-מידע חיוני לסיפור עיתונאי טוב.
2.על העיתונאי האנושי להכיר את הפלטפורמות החדשות שמתפתחות כל העת לצורך העברת המידע לצרכנים. הפלטפורמות האלה (כמו הפריסקופ של טוויטר) המאפשרות לעיתונאי האנושי להעביר ספור עיתונאי מכל מקום ובכל עת תוך אינטראקציה דינמית עם הצרכנים ללא צנזורה של עורכים.
3.על העיתונאי האנושי להכיר את הטכנולוגיות החדשות המאפשרות ליצור את הסיפור ההיברידי. גם בתחום זה יש פעילות מואצת כמו טכנולוגיות ליצירת סיפורי וידאו באופן אוטומטי מטקסט, או שימוש במציאות מדומה ליצירת ספור עיתונאי כמו Project Syria.

4. על העיתונאי להתמקד בשאלות החשובות לשרידות החברה האנושית הן מהיבטים סביבתיים והן מהיבטים חברתיים וכלכליים- שאלות חשובות שהעיתונאי הרובוט לא יהיה ער להן.
5. על העיתונאי האנושי לבחון כל העת את הארכיטקטורה של האלגוריתמים ששולטים בחיינו בכל תחומי העשייה-כולל של מוח העיתונאי הרובוט- והשפעתם האפשרית על החברה והאדם. האלגוריתמים מעצבים התנהגות בכל תחומי החיים. הבעיה היא שהמבנה של האלגוריתמים האלה נשמר כסוד מוגן על ידי החברות למרות הסיכון החברתי הרב הטמון בהם. יש לצפות שהחברות משקיעות סכומי עתק כדי למנוע את חשיפת האלגוריתמים לעין הביקורת העיתונאית על ידי רובוטים שמגינים על האלגוריתמים. יתכן וזה אחד הגורמים שסטיב הוקינג ביל גייטס ואלון מסק רואים בבינה המלאכותית סכנה רבה יותר מפצצת האטום.
6. מחקרים הראו שיצירתיות מושפעת מהיקף השכלה ויצר הרפתקנות. על העיתונאי לשאוף לרכוש השכלה רחבה ככל האפשר.
אם העיתונאיים האנושיים ישכילו לפעול בהתאם לאמור לעיל יש סיכוי רב שהם יצליחו לרתום את הרובוטים לטובתם. הרובוט יפנה זמן יקר לעיתונאי האנושי העירני כדי לייצר ספורים מרתקים בעלי ערך חברתי רב.


הפרק הראשון: סיכום ההתפתחויות האחרונות בתחום הרובוטיקה העיתונאית.

הפרק השני: מגבלות הבינה המלאכותית


ד"ר נעם למלשטריך לטר הוא דיקאן מייסד של בית הספר לתקשורת הבינתחומי הרצליה ויו"ר מכון דניאל פרל לעיתונות בינלאומית.

2 תגובות

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

2 תגובות

KE2017

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz