728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

כן, אדוני המלך

כן, אדוני המלך
חבר הכנסת אראל מרגלית. "מילה לו תצא מפיו, יאמרו נתיניו 'הן' וינהו אחריו בכל דרך שיובילם" (ציום ח"כ מרגלית: אתר הכנסת)

ח"כ אראל מרגלית עתר לבג"צ בבקשה לבטל את סעיף התקשורת בהסכמים הקואליציוניים, שלטענתו הופך את נתניהו למלך ואת השותפים הקואליציוניים לנתיניו

חבר הכנסת אראל מרגלית (המחנה הציוני) עתר לבג"צ באמצעות עורכי הדין אלעד מן ויובל יועז, בבקשה לבטל את "סעיף התקשורת" בהסכמים הקואליציוניים. בעתירה טוען חבר הכנסת מרגלית כי הסעיף הופך את שר התקשורת ל"מלך" או "קיסר" ואת השותפים הקואליציוניים לנתינים שנותנים לנתניהו צ'ק פתוח להחליט בעצמו על מדיניות הממשלה בתחום התקשורת. "סעיף התקשורת הופך את חברי הממשלה וחברי הקואליציה, בכל הכבוד, לא לשותפיו של מר נתניהו אלא לנתיניו ופקודיו", נכתב בעתירה. "מילה לו תצא מפיו, יאמרו נתיניו 'הן' וינהו אחריו בכל דרך שיובילם. ואם יהינו שלא לנהות, או חלילה להפעיל שיקול דעת עצמאי בטרם יתמכו או יתנגדו באופן אוטומטי על פי הוראתו של המלך, כי אז תהא בידיו טענה משפטית ראויה וצודקת, כי נתיניו הפרו הסכם כתוב ומפורש שהם עצמם חתמו עליו"

מרגלית מבקש צו ביניים, שקובע כי עד להכרעה בעתירה זו, לא ייזום נתניהו בתפקידו כשר התקשורת "כל יוזמה מדיניותית, רגולטורית או חקיקתית בתחום התקשורת, ולא ייעשה שימוש בהוראות הסעיף המחייבת את הסיעות השותפות לקואליציה לתמוך באופן אוטומטי ביוזמות מעין אלה, ובמיוחד בנושאים התלויים ועומדים, שבהם כבר החלו להתקיים שינויי חקיקה, והכוללים בין היתר את עניין תאגיד השידור הציבורי, תיקונים לחוק הרשות השנייה לעניין פיצול שידורי ערוץ 2 ("חוק הפיצול"), קידום איחוד הרגולטורים של השידור המסחרי ("ברית המועצות") ועניינים נוספים.

על פי העתירה, ההסכמים הקואליציוניים, שנחתמו  ערב הקמת ממשלת ישראל ה-34, בין סיעת הליכוד לבין יתר הסיעות השותפות עמה לקואליציה, כוללים סעיף מיוחד, המעניק לשר התקשורת חופש פעולה  מוחלט ובלתי מבוקר בקביעת מדיניות הממשלה ובהכוונת חקיקת הכנסת בתחום התקשורת.

על פי הסעיף, "הממשלה תנהיג רפורמות מקיפות בתחום התקשורת. סיעת הליכוד … ויתר הסיעות המצטרפות לקואליציה מתחייבות לתמוך ברפורמות הללו. כמו כן, סיעות הקואליציה וחבריהן, לא יתמכו בהצעות חוק בתחום התקשורת בלא אישור שר התקשורת. סיעות הקואליציה וחבריהן יתנגדו לכל יוזמה ו/או הצעה בתחום התקשורת, ששר התקשורת יתנגד לה".
לטענת העותר, ההתחייבות הזו כוללת בחובה הן מחוייבות גורפת של השרים לעמדת שר התקשורת בוועדות השרים, ובכלל זה ועדת השרים לענייני חקיקה. בעתירה נטען כי "על התחייבות זו חתמו סיעות הקואליציה מבלי שהן יודעות כלל מה טיבה של המדיניות בתחום התקשורת שאותה מבקש לקדם שר התקשורת ואם ידעו, הרי שעניין זה לא פורט ולא צורף להסכמים הקואליציוניים בניגוד מפורש לדין…..בתחום התקשורת חתמו סיעות הקואליציה על "צ'ק פתוח" או שמא נאמר 'כרטיס ריק' (carte blanche) לטובת שר התקשורת, ובו התחייבות ללכת אחריו בכל דרך שיובילם, תהא אשר תהא".

 

חבר הכנסת מרגלית טוען בעתירה  כי ההסדר המעוגן בסעיף זה הוא "בלתי חוקי ונוגד את תקנת הציבור. לא זו בלבד שסיעות הקואליציה מתפרקות מחובתן ומחובתם של נציגיהן בממשלה ובכנסת להפעיל את שיקול דעתם בכל עניין ועניין ובכל מקרה ומקרה לטובת האינטרס הציבורי, לא רק בדרך של בחינת הצעותיו ויוזמותיו של שר התקשורת, אלא גם בדרך של הצעה וקידום יוזמות ראויות ונחוצות משלהן, הרי שבנוסף מתאיין כלי בקרה מרכזי על כוחו של היחיד (ראש הממשלה ושר התקשורת).לפחות בתחום פעולה זה, הוא אוחז בידיו כוח מוחלט".

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.