728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

מבצרים את חומת התשלום

מבצרים את חומת התשלום

שלוש שנים לאחר שהשיק את מודל חומת התשלום, מקשיח אתר הארץ את תנאי הגישה לתכני פרימיום עבור מי שאינם מנויים דיגיטליים משלמים

שלוש שנים לאחר שהשיק את מודל חומת התשלום, יש היום לאתר הארץ כ-25 אלף מנויים דיגיטליים משלמים, והחל מהחודש הוא מקשיח את תנאי הגישה לתכני פרימיום עבור מי שרוצה לצרוך אותם ללא תשלום.

במכתב אל קוראות וקוראי הארץ, שפרסם היום המו"ל עמוס שוקן, הוא כותב: "לפני שלוש שנים ביקשנו מן הגולשים באתר הארץ להשתתף בעלויות הפקת התוכן, זאת כדי לאפשר לנו להמשיך ולהשקיע בפיתוח האתר והתוכן. התוצאה הפתיעה גם אותנו. לאתר הארץ יש היום כ-25,000 מנויים דיגיטליים משלמים, והמספר הזה גדל בעקביות. במקביל, למרות המעבר לתשלום, השימוש באתר ובאפליקציות נמצא בעלייה מתמדת".

עוד כותב שוקן: "כאשר עברנו למודל בתשלום, רבים אמרו שישראלים לא ישלמו דמי מינוי באינטרנט. הוכח שההיפך הוא הנכון, והתשלום מסייע לנו להמשיך לעשות עיתונות איכותית".

במכתב הפתוח, הוא מבשר על שינוי בתנאי הגישה לתכני פרימיום באתר: "עד היום אפשרנו לקוראים שרשומים לאתר לקרוא עד 10 כתבות סגורות בחודש. זאת כדי להכיר לגולשים מקצת מהתוכן הייחודי של הארץ. החל מהחודש נוריד את מספר הכתבות הסגורות, כך שגולשים רשומים יוכלו לקרוא עד שש כתבות סגורות. אנחנו מקווים שאחרי שהכרת את תכני הארץ, יקל הדבר על ההחלטה לעשות מינוי בתשלום".

חומת תשלום היא מודל כלכלי שנוי במחלוקת במציאות בה הקוראים התרגלו לקבל את הכל בחינם. חומות תשלום "קשות" מאפשרות גישה מועטה, אם בכלל, לתכנים ללא תשלום דמי מנוי, בעוד שחומות תשלום "רכות" מאפשרות גמישות רבה יותר כמו מבחר מסויים של תוכן שזמין באופן חופשי ו/או מספר מוגבל של כתבות בחודש שאפשר לצרוך ללא תשלום, או קטע מוגבל מהתכנים שזמין בחינם. בעוד שחומות תשלום משמשות כמנוע הכנסות, הן משמשות גם להגדלת מספר המנויים בתשלום של מהדורת הדפוס. כמה עיתונים מציעים כניסה חופשית לתכנים הדיגיטליים בתוספת לעיתון המודפס, ב"חבילה" שלעתים זולה יותר מעלותה של החבילה הדיגטלית לבדה. אתרים כמו של הניו יורק טיימס והבוסטון גלוב עושים שימוש בטקטיקה הזו מכיוון שהיא מניעה גידול גם בהכנסות מהתכון הדיגיטלי וגם בתפוצה של העיתון המודפס – מה שמניע גידול בהכנסה מפרסומות.

 


פרופ' מוטי נייגר: "מודל חומת התשלום יוצא מנקודת הנחה שעבור תוכן איכותי, שמושקעים ביצירתו משאבי זמן וכסף רבים, ראוי לשלם כסף. כמובן שבמימד הערכי זה נכון מאוד, וברור שעל מוצר שהשקיעו בו כסף והשקיעו בו הרבה מאוד משאבים עיתונאיים – צריך לשלם. הבעיה שמעט מאוד מוכנים לעשות את זה"


 

פרופ מטי נייגר

פרופ' מוטי נייגר

"העיתונות נמצאת היום בתקופת מעבר, המוגדרת כתקופת משבר לעיתונות בכלל", אומר פרופ' מוטי נייגר, חוקר תקשורת ותרבות, דיקן בית הספר לתקשורת במכללה האקדמית נתניה. "אחד מהסמנים של המשבר הזה הוא השקיעה של הפרינט. פחות ופחות אנשים מוכנים לשלם כסף עבור עיתוני פרינט. זו תופעה עולמית. פה בארץ החינמונים, ומדובר קודם כל על 'ישראל היום', תרמו לעניין הזה. אחת מהתוצאות של המשבר הזה היא שהעיתונות מחפשת מודלים לשרוד. בין היתר, פותחה העיתונות המקוונת. אלא שהציבור התרגל שלא לשלם על תוכן, אפילו לא בזמן צפייה. לאנשים יש סוגים שונים של חוסמי פרסומות ואתרים כמו YNET פונים אליך בבקשה שלא לעשות שימוש בחוסמי פרסומות בכדי שהם יוכלו להמשיך להתקיים.

"מודל חומת התשלום יוצא מנקודת הנחה שעבור תוכן איכותי, שמושקעים ביצירתו משאבי זמן וכסף רבים, ראוי לשלם כסף. כמובן שבמימד הערכי זה נכון מאוד, וברור שעל מוצר שהשקיעו בו כסף והשקיעו בו הרבה מאוד משאבים עיתונאיים – צריך לשלם. הבעיה שמעט מאוד מוכנים לעשות את זה".


ד"ר יובל דרור: "מה שמנסים בהארץ זה למצוא מודל כלכלי, שיאפשר להם להמשיך לעשות עיתונות ולחיות מזה. מכיוון שכל עניין המודל הכלכלי של עיתונות מקוונת שרוי בערפל, יש תחושה, די מוצדקת ,שאף אחד עוד לא באמת מצא את הנוסחה. יש גישושים, נסיונות וניחושים – והמון שאלות"


 

דר יובל דרור

ד"ר יובל דרור

“מה שמנסים בהארץ זה למצוא מודל כלכלי, שיאפשר להם להמשיך לעשות עיתונות ולחיות מזה", אומר ד"ר יובל דרור, דיקן בית הספר לתקשורת במסלול האקדמי המכללה למינהל. "מכיוון שכל עניין המודל הכלכלי של עיתונות מקוונת שרוי בערפל, יש תחושה, די מוצדקת ,שאף אחד עוד לא באמת מצא את הנוסחה. יש גישושים, נסיונות וניחושים – והמון שאלות.
"הארץ מנסים. בהתחלה הכל היה פתוח, אח”כ סגור באופן מסוים, עכשיו הם סוגרים עוד קצת כיוון שהם מניחים שאנשים ישלמו. אני מניח שהם הגיעו למסקנה שמספיק אנשים קוראים את עיתון הארץ בהיקף של עשרה אייטמים פתוחים, שאם יקצצו להם ארבעה הם כנראה יגידו “אוקיי, אבל אני אוהב את האתר הזה, אז אתחיל לשלם”. כלומר, שזה יעביר חלק מאוכלוסיית הקוראים שהיום לא משלמים כי הם מסתפקים בעשרה אייטמים, לחלק של הקוראים המשלמים, כי שישה אייטמים כבר לא יספיקו להם”


לקריאה נוספת בנושא זה (אנגלית) –

דו"ח חדש של מכון העיתונות האמריקאי: Paying for Digital News: The rapid adoption and current landscape of digital subscriptions at U.S. newspapers

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.