728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

צ'רלטון (שוב) הפסידה

צ'רלטון (שוב) הפסידה
אילוסטרציה.צילום: (TiggerT, (CC BY-NC-ND 2.0

בית המשפט דחה תביעה של צ'רלטון לחייב מסעדה לשלם לה פיצוי בגין הפרת זכויות יוצרים בשל הקרנה לסועדים של משחקי כדורגל ששודרו בערוץ 2

בית משפט השלום בתל אביב דחה ביום שני השבוע את תביעתה של חברת צ'רלטון – גוף מסחרי המשדר אירועי ספורט בערוצי הטלוויזיה השונים – נגד מסעדת "בית הבירה" בראשון לציון. בתביעה ביקשה צ'רלטון לחייב את המסעדה ובעליה בסכום של 85 אלף שקלים בטענה שזו הפרה זכויות יוצרים, בשל הקרנה בחלל המסעדה ממכשיר טלוויזיה את משחקי יורו 2016 בכדורגל, ששודרו בערוץ 2.

 

השופט עדי הדר קבע כי צ'רלטון לא הציגה את הראייה המרכזית – קלטת המשדר – כדי להוכיח את טענתה וגם מתחה ביקורת על התנהלותה שהיתה רצופת מחדלים, כדבריו.
 

בתביעה שצ'רלטון הגישה היא ביקשה שבית המשפט יחייב את המסעדה לשלם לה פיצוי, בלא הוכחת נזק, בסך 100 אלף שקלים (מטעמי אגרה החברה העמידה את סכום תביעתה על 85 אלף שקלים). לטענת צ'רלטון, מסעדת "בית הבירה" עשתה שימוש בזכויותיה הבלעדיות בכך ששידרה בין כתליה עבור הסועדים במקום את משחקי יורו 2016 בכדורגל, בלי שקיבלה ממנה רישיון לעשות זאת.
 

מפסק הדין עולה שצ'רלטון שיגרה למסעדה חוקר מטעמה שתיעד הקרנה של אחד המשחקים ועל סמך ביקור אקראי זה טענה כי "בית הבירה" הקרין את שידורי כל המשחקים. לטענת החברה, גם לאחר ביקורו של החוקר מטעמה במסעדה, בעלי המקום סירב לרכוש רישיון להקרנת המשחקים, אף שהיא התריעה בפניו כי מדובר בהפרת זכויות.
 

הבעלים של "בית הבירה" טענו בכתב ההגנה שהגישו כי יש לראות בהם "מפר תמים", שכן הם לא העלו בדעתם ששידור של ערוץ 2 בפני קהל הסועדים במקום יוצר עילה של תביעה נגדם. עוד הם טענו, כי לאחר שקיבלו את מכתב ההתראה מצ'רלטון, הם פנו למוקד שירות הלקוחות של החברה בניסיון להבין את פשר ההתראה ולהסביר את עמדתם, ואולם הם נתקלו בדרישה לשלם לצ'רלטון קנס מופרז בסך 10 אלפים שקלים. "במבט לאחור נראה כי התובעת מעולם לא התכוונה למה שכתבה, אלא ביקשה להתעשר על חשבון הנתבעים, תוך בנית תביעה מוגזמת ומיותרת", הם טענו.
 

צ'רלטון התייחסה לטענה זו של בעלי המסעדה וכתבה בסיכומי תשובתה כי לנתבעים לא עומדת ההגנה של "מפר תמים" . היא וצירפה את עמדת היועץ המשפטי לממשלה,במסגרת תיק אחר, לפיה שידור בערוץ ציבורי אינו מקנה זכות לביצוע פומבי של יצירות.
 

השופט הדר קבע כי צ'רלטון שיגרה חוקר ל"בית הבירה", ואולם הקלטות של החוקר תיעדו את עצם ביקורו אצל הנתבעים ולא את המשדר שתוכנו אמור לבסס עילה לתביעה לגבי היצירה העצמאית והמקורית שטענה שהפיקה מעבר לשידור עצמו.

 

"תחת להגיש קלטת של המשדר, התובעת הסתפקה בהגשת תצהיר משפטי, אליו היא צירפה 'מסמך הפקה', המתיימר לתאר מילולית את סדר הדברים בשידור", ציין השופט. "ואולם הסתפקות בהגשת' מסמך ההפקה' כמבססת הטענה ליצירה מקורית שהפיקה התובעת, עומדת בסתירה לקביעות של בית המשפט בפסקי דין שבהם נידונו תביעות של החברה בגין הפרת זכויות יוצרים".

 

השופט הצביע על כך שטענותיה של צ'רלטון מתבססות על בעלות בזכויות בגין משדרים מסוימים. ואולם הוא קבע כי "התובעת שוב כשלה בהבאת הראיות הנדרשות. התובעת ניסתה פעם נוספת להתבסס על מסמך ההפקה בלבד, ושוב שלא באמצעו עורכו של המסמך ולפיכך אין לייחס לייחס למסמך זה משקל של ממש". לפי השופט, "ישנו קושי בציפיה של התובעת שהצופים או בעלי העסקים יקשרו בין שידור משחק בערוץ 2 לבין חשיפה לתביעה נגדם שתוגש מטעם התובעת".

 

עוד הוא קבע: "כשם שבפתחו של ספר או סרט, מופיעה הודעה המפרטת את שמותיהם של בעלי הזכויות ואזהרה למי שיפגע בקניין הרוחני של בעל הזכויות, מצופה מהתובעת שתציין בתחילת כל משדר בו יש לה זכויות הודעה ואזהרה דומה וזאת, בטרם תדרוש פיצוי ממי שהקרין שידור של ערוץ 2, או כל משדר ציבורי אחר. מכיוון שהקלטת לא הוגשה וגם לא נטען שכללה הודעה על הזכויות ואזהרה, מקובלת עלי עמדת הנתבעים לפיה הם לא קישרו בין ערוץ 2 לבין התובעת".

 

השופט דחה את התביעה וחייב את צ'רלטון בתשלום הוצאות המשפט בסך 2,000 שקלים.

 

זו לא הפעם הראשונה שצ'רלטון מפסידה בתביעה שהיא מגישה נגד מסעדות ובתי עסק אחרים המשדרים משחקים שהיא טוענת לזכויות יוצרים על שידורם. עם זאת, בחלק מהמקרים בעלי העסקים הנתבעים על ידה אינם מעוניינים להיכנס למאבק משפטי מתיש עם החברה ומעדיפים להסתפק בהליך קצר יחסית המוביל לפשרה ולפיצוי מופחת שהם משלמים לצ'רלטון.
 


ת"א 51396-02-17

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz