728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

מתאם גבוה

מתאם גבוה
אילוסטרציה: pixabay

יפעת מחקרי מדיה: קיים קשר הדוק בין השיח בכלי התקשורת לבין עמדות הציבור בנושאים כלכליים. עד כמה הציבור מעוניין בהתערבות ממשלתית במשק?

קיים קשר הדוק בין השיח המתקיים בכלי התקשורת לבין עמדות הציבור בנושאים כלכליים-צרכניים המטרידים את אזרחי ישראל. כך עולה מניתוח של השיח התקשורתי ועמדות הציבור שערכה חברת יפעת מחקרי מדיה.

 

מהניתוח, בהנחייתו של מנהל יפעת מחקרי מדיה, שחר גור, עולה כי שנת 2018 הסתיימה בעיסוק נרחב מצד כלי התקשורת בנושאים כמו יוקר המחיה ומבנה המשק הישראלי (ריכוזיות, למשל), אך בסך הכל נושאים כלכליים מצויים עדיין במקום נמוך יחסית בסדר היום התקשורתי הכללי, לעומת נושאים ביטחוניים- מדיניים.

 

כך, למשל, סוגיית עליית המחירים במשק מדורגת רק במקום ה-14 בסדר היום של כלי התקשורת ב-2018, מכיוון שהיא עלתה לסדר היום רק לקראת סוף השנה. עליית המחירים הייתה הסוגיה הכלכלית השניה המסוקרת ביותר אחרי נושא מחיר למשתכן ושוק הדיור, ששמר פחות או יותר על יציבות בסיקור לאורך כל השנה.

 

הניתוח בחן עד כמה הציבור בישראל מעוניין בהתערבות ממשלתית בענפים השונים במשק – באמצעות הטלת מסים או סובסידיות – ביחס לעבר. התערבות ממשלתית אמורה להביא את המשק לשיווי משקל יעיל יותר ולהקטין את אי השוויון באוכלוסיה. לשם כך נעשתה השוואה בין שתי תקופות דומות של מערכות בחירות – מארס 2015 מול ינואר 2019. התוצאות מעידות על שינויים בהעדפות הציבור, במתאם כמעט מושלם לשינוי בהיקפי הסיקור התקשורתי של תחומי הכלכלה והצרכנות בין שתי התקופות.

 

בעוד שב-2015, הציבור בישראל הציב בראש את ענפי הנדל"ן והבנקאות, נכון לעכשיו ענפי המזון והאנרגיה (חשמל) הם המובילים בדרישת הציבור להתערבות ממשלתית.

 

ניתן לראות בכך שיקוף של השינוי בשיח הציבורי בין קמפיין הבחירות של 2015, והתייחסותו הכמעט בלעדית לנושאי הדיור והריכוזיות של המערכת הבנקאית, לבין נקודת הפתיחה של הקמפיין ב-2019, על רקע המחאות הנשמעות בנוגע לעליית מחירים, המיוחד בתחומי המזון והחשמל.

 

ענף הדיור, שהיה במרכז הסיקור הכלכלי של השנים האחרונות נותר במקום גבוה, אך כבר אינו בלעדי. "ניתן לראות בתוצאות גם את הישגיו של שר האוצר משה כחלון בדעת הקהל בתחומי הדיור והבנקאות, אל מול האתגרים המרכזיים העומדים לפתחו של שר האוצר הבא, שהם מחירים המזון והאנרגיה", טוען גור.

 

לדבריו, השינוי בהיקף הסיקור התקשורתי של כל ענף נמצא במתאם עם השינוי בדעת הקהל. "זו עדות לשיקוף הולם של התקשורת את תחושות הציבור ועם זאת, ייתכן שגם להשפעה של התקשורת בעיצובה של דעת הקהל בתחום זה".

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.