728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

מורכבות טעם הקהל

מורכבות טעם הקהל

מחקר: לא קליקים, לא לייקים ולא שיתופים - הרלוונטיות לחייו ולסביבתו של כל צרכן חדשות, היא גורם המפתח להעדפותיו בסביבת מדיה מרובת אפשרויות

לא קליקים, שיתופים או לייקים: רלוונטיות היא המניע העיקרי לצריכת חדשות. ידיעות חדשותיות שרלוונטיות בעיני אנשים בקרב הציבור, הן כאלה שמשפיעות על חייהם, על חיי בני משפחתם, שנוגעות למקום העבודה שלהם, פעילויות הפנאי שלהם ולקהילה המקומית שלהם.
 

כך עולה ממחקר שערך קים כריסטיאן שרודר, עמית מחקר במכון רוטרס ללימודי עיתונאות באוניברסיטת אוקספורד, שבחן את האופן בו הציבור מחליט איזה חדשות לצרוך בסביבת מדיה מרובת אפשרויות על גבי כמה פלטפורמות ובאמצעות ריבוי מכשירים.
 

בעוד שהמדיה הדיגיטלית מספקת מבחר גדול של נתונים באשר להעדפות הגלויות מאחורי צריכת החדשות – מספר ההקלקות, השיתופים והלייקים – היא מספרת מעט מאוד על אופן קבלת ההחלטות של הציבור בעניין צריכת החדשות.
 

במטרה להבין את תפישות הקהל באשר לצריכת החדשות, עושה המחקר שימוש בגישה איכותנית, שעשויה לחשוף דפוסים חבויים ברפרטוארים השונים של חדשות שאנשים צורכים ואת הגורמים שמניעים את ההעדפות הללו.
 

השיטה הזו, לדברי מחברי המחקר, זונחת את התחומים הקונבנציונליים עליהם נשענים בדרך כלל תעשיית החדשות וחוקרים באקדמיה – כמו פוליטיקה, ספורט, בידור וכיו"ב – במטרה לקבץ את דיווחי החדשות על פי מושגים שעולים מהאנשים שצורכים אותם.

 

המחקר מצא כי אנשים יכולים לבטא אופן אפקטיבי את תפקיד החדשות בחייהם וכי הרלוונטיות, כאמור, היא גורם המפתח להסברת ההחלטות שהם מקבלים בעניין צריכתן בסביבת מדיה מרובת אפשרויות.
 

המחקר זיהה ארבעה סוגים של עניין בחדשות – ארבע קבוצות אנשים שמגלות עניין ברפטואר משותף של סיפורי חדשות. מדובר בדפוסי צריכה המשתייכים להרבה תחומים שונים, מעבר לתחומים ה"סטנדרטייים" של חדשות "קשות" או רכות", פוליטיקה או בידור: אנשים שמגלים בחדשות עניין פוליטי או אזרחי; אנשים שיש להם עניין חברתי-הומאני בחדשות; אנשים שיש להם עניין תרבותי בחדשות ואנשים שמחפשים סיפורי עומק בתחום הפוליטי.

 

לדברי מחבר המחקר, התובנה העיקרית שעולה מעבודתו, היא שעלינו להבין את מורכבות טעם הקהל והעדפותיו, באין מתכונים פשוטים לספקו. בכל האמור לגבי עיתונאים, המעדיפים לדווח על נושאים בעלי ערך אזרחי גבוהה, מציע מחבר המחקר לסמוך על האינסטינקטים שלהם ולא על דירוגי רשימות "הנושאים הנקראים ביותר", המהווים סיימסוגרף לא יעיל לבחינת טעמו של הציבור.

 


 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.