728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

הפצת שקרים כהרף עין

הפצת שקרים כהרף עין

פרופ' אזי לב און: לפלטפורמות הטכנולוגיות אין השפעה ישירה על תוצאות הבחירות, אך יש להן תפקיד ביצירת סביבה תקשורתית המעודדת הפצה של שקרים

החברות העוסקות בשלטי חוצות עסוקות הרבה פחות במערכת הבחירות הנוכחית. שלטי התעמולה אינם מככבים כפי שהיה במערכות בחירות קודמות. גם האולפנים שבהם מוקלטים תשדירי הבחירות של המפלגות, כבר אינם מהווים משבצת חשובה בלו"ז של הפוליטיקאים המתמודדים ואילו תשדירי תעמולת הבחירות בטלוויזיה וברדיו נדחקו אל מחוץ לפריים טיים ולמעשה הם משודרים רק משום שהחוק מחייב זאת. הקמפיין הנוכחי מתנהל בעיקרו באמצעות סרטונים וטקסטים באינטרנט וברשתות החברתיות.
 

"הטכנולוגיה החדשה העושה שימוש ברשתות החברתיות ובמכשירי הטלפון הסלולריים, שגם במערכות בחירות קודמות תפסה מקום מרכזי, הפכה כעת, במערכת הבחירות של 2019, לדומיננטית. היא פועלת מהר יותר, היא חברתית יותר ובו בזמן אישית יותר", אומר פרופ' אזי לב און, חוקר אינטרנט ומדיה חברתית בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל.
 

"אני לא טוען שהטכנולוגיה החדשה משפיעה בצורה מכרעת או ישירה על תוצאות הבחירות", אומר לב און. "בכל זאת ,אנשים מחזיקים בערכים מסוימים ומחזיקים בהשקפה מסוימת בתחום הביטחוני, המדיני, הכלכלי והחברתי. אבל הטכנולוגיה הזאת משפיעה במידת מה, כי היא יכולה, למשל, להמריץ אנשים לצאת מהבית כדי להצביע בקלפי – ולכך כבר יכולה להיות השפעה כלשהי.
 

פרופ' אזי לב און

 
"אם אתה קורא בפייסבוק שחבריך יצאו להצביע, זה עשוי לגרום לך להחליט שאתה גם כן תלך להצביע. התוכן המופץ באינטרנט וברשתות גם עשוי לסייע לאלה המתלבטים בין שתי מפלגות קרובות להחליט עבור איזו מהן להצביע. הסרטון המוכר של נתניהו בסיומה של מערכת הבחירות של 2015, בו הוא אמר ש"הערבים נוהרים באוטובוסים לקלפיות (אמירה שנויה במחלוקת לגביה הוא התנצל מאוחר יותר – ח"ב) ודאי שהביא לליכוד מנדט או שניים, ברגע האחרון".
 
– ההתבססות של קמפיין הבחירות על האינטרנט והרשתות החברתיות לא גורם להצהבה של הקמפיין, לרדידות, לריבוי שקרים שמפיצים המועמדים איש על רעהו, לכך שהמשחק הופך ליותר ויותר מלוכלך?

"בעידן הטכנולוגיה החדשה, בו התכנים זורמים מהר והם נגישים מכיוון שהטלפון הסלולרי צמוד לגופנו, הקמפיינרים הממולחים מפיצים בקלות רבה יותר מידע שקרי ו'מעוצב'. היכולת להפיץ מידע שקרי למרחקים רבה יותר".
 


"בעידן בו התכנים זורמים מהר והם נגישים מכיוון שהטלפון הסלולרי צמוד לגופנו, הקמפיינרים הממולחים מפיצים בקלות רבה יותר מידע שקרי ו'מעוצב'. היכולת להפיץ מידע שקרי למרחקים רבה יותר" 


 
– גם בעבר הופצו שקרים על מתמודדים, למשל 'פרס יחלק את ירושלים" או שלפרס יש אמא ערביה.

"נכון, אבל הקלות, כאמור, שבה ניתן כיום להפיץ את השקרים עושה את ההבדל. במערכת הבחירות הנוכחית נוצר מצב חמור שבו מסרים שקריים שמופצים ברשתות החברתיות, זוכים להדהוד בחלק מכלי התקשורת המסורתיים ובכך לשיתוף פעולה שלהם, שמייצר סביבה תקשורתית המעודדת הפצה של שקרים"
 
– אילו אתרים וכלי תקשורת משתפים פעולה עם פרסום השקריים?

"לא אנקוב בשמות האתרים וכלי התקשורת. אני רק רוצה להתריע שההסתננות של מידע שקרי למערכת הבחירות היא תופעה חמורה במדינה דמוקרטית, מכיוון שמערכת הבחירות חייבת להסתמך על מידע מדויק, המשקף את המציאות. והאינטרנט מאיץ את התהליכים השליליים האלה".
 
"האינטרנט משפיע על תזוזת אנשים מהימין אל השמאל ולהיפך, אבל כאמור ההשפעה שלו אינה מכרעת אלא מוגבלת בשלב זה למנדטים אחדים לכאן או לכאן. כאן אסייג מעט את הדברים שאמרתי, כי במדינה כישראל, שבה קיים פחות יותר איזון כוחות בין גוש הימין לבין גוש המרכז – שמאל, הבדל של מנדטים אחדים יכול לקבוע איזה גוש יוכל להרכיב את הממשלה הבאה. לגבי יום הבחירות עצמו – פה ההשפעה של האינטרנט ניכרת יותר. מסרים ברשת החברתית בהחלט יכולים לעודד אנשים לצאת מהבית ולהגיע לקלפיות, וזה כבר יכול להיות קריטי.
 

– יש קשר בין הטכנולוגיה החדשה לבין היעדרם של מסרים אידיאולוגיים במערכת הבחירות הנוכחית?

"במבט ראשון – כן. לאינטרנט, לרשתות החברתיות ולסלולר יש חלק מהותי בשיח הרדוד המאפיין את מערכת הבחירות הנוכחית. ציבור הבוחרים לא זכה להיחשף למצע או לנאום אידיאולוגי של מי המתמודדים בבחירות הנוכחיות. הכל פרסונלי. היחידי שכתב ספר שהוא בעצם מצע של מפלגה הוא משה פייגלין. העובדה שספרו הפך לרב מכר בחנויות סטימצקי מצביעה על כך שהציבור סבור שהוא אינו ראוי להיחשף רק לנאצות ומידע שקרי, אלא גם לקצת אידיאולוגיה, גם אם היא באה מהשול הקיצוני".

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.