728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

שלובים זה בזה

שלובים זה בזה
משדר הבחירות של חדשות 12, אתמולצילום מסך

חרף הטענות בנוגע לכישלונה בשיקוף מדויק של דעת הקהל, סבור חוקר האינטרנט פרופ' אזי לב און, שמוקדם מדי להקל ראש בחשיבותה של התקשורת המסורתית

הסקרים שפורסמו בשבועות שלפני הבחירות התגלו, ולא בפעם הראשונה, ככלי חיזוי לא מדויק, בלשן המעטה. שניים מהמדגמים שהתפרסמו אמש (שלישי) מיד עם סגירת הקלפיות (חדשות 12 וכאן 11) חזו יתרון במנדטים למפלגת כחול לבן, ורק אחד קלע למציאות כאשר צפה שוויון בין השתיים. ככל שעולה השפעת האינטרנט והרשתות החברתיות על דעת הקהל, מתחזקת בקרב רבים יותר ההנחה שתם זמנם של הסקרים שעורכים מכוני המחקר, או לפחות שעל מבצעי הסקרים לחשב מסלול מחדש בנוגע לשיטות עבודתם.
 
הנחה נוספת שקונה לה אחיזה היא שכוח ההשפעה השמור לכלי התקשורת המסורתיים – עיתונים (מודפסים ואינטרנטיים), טלוויזיה, רדיו – נחלש אף הוא לעומת כוחה של המרשתת, דבר המחייב היערכות אחרת מצד פוליטיקאים ומפלגות המתמודדים במערכות בחירות.
 
פרופ' אלעזר (אזי) לב און, חוקר אינטרנט ורשתות חברתיות בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, מסרב לקבל את ההנחה לפיה הסקרים של כלי התקשורת המסורתיים בתחום של מדידת דעת הקהל וההשפעה עליה, איבדו את הרלוונטיות שלהם. לדבריו, אמנם יותר ויותר אנשים נחשפים לחדשות, דעות ופרשנויות באמצעות המרשתת, ובכל זאת, לדבריו, לא חל כרסום במקומם של הסקרים הקיימים ושל התקשורת המסורתית בכל הקשור לחיזוי תוצאות הבחירות ולהשפעה על דעת הקהל בתקופות של בחירות.
 

פרופ' אזי לב און

 
בנוגע ל אי-הדיוקים שהתגלו בנתוני הסקרים שנערכו לקראת הבחירות שהתקיימו אתמול אומר לב און כי הסקרים דייקו בכל זאת ברמת הגושים, כאשר כולם ניבאו ניצחון לגוש הימין.
 
"בוחרים לא מעטים מחליטים רק ביום הבחירות עצמו כיצד יצביעו, לכן אי אפשר לבוא בטענות אל הסוקרים, שהם כולם אנשי מקצוע שאני מעריך", הוא אומר. "הסוקרים היו בסדר. הם בדקו את מגמות ההצבעה ברגע נתון. בקמפוס שבו אני מלמד, למשל, סיפרו לי הרבה סטודנטים שהם מתכוונים להצביע למרצ, אבל ברגע האחרון הם החליטו להצביע לכחול -לבן. זה דבר שקשה לסוקר המיומן ביותר לקחת בחשבון".
 


"האינטרנט הוא בשום אופן לא חזות הכל, לפחות נכון לעכשיו. זה נכון שיותר ויותר אנשים צורכים מידע באמצעות הרשתות החברתיות אבל השפעתן על דעת הקהל ועל דפוסי ההצבעה אינה בלתי מוגבלת. לאנשים יש דעה משלהם בנושאים שונים כמו ביטחון וחברה, ואני לא רואה את הרשת מצליחה להביא לשינוי ולסחוף אנשים מגוש פוליטי אחד למשנהו"


 
-האם המעבר של נתח נכבד מהשיח הציבורי לרשתות החברתיות, נעשה על חשבון העיתונות המסורתית?

"האינטרנט הוא בשום אופן לא חזות הכל, לפחות נכון לעכשיו. זה נכון שיותר ויותר אנשים צורכים מידע באמצעות הרשתות החברתיות וקמפיינים עוברים לאינטרנט. אבל השפעת הרשתות החברתיות למיניהן על דעת הקהל ועל דפוסי ההצבעה אינה בלתי מוגבלת. לאנשים יש דעה משלהם בנושאים שונים כמו ביטחון וחברה, ואני לא רואה את הרשת מצליחה להביא לשינוי ולסחוף אנשים מגוש פוליטי אחד למשנהו. כפי שהפרסומות בטלוויזיה ותשדירי הבחירות ברדיו, כולל שידורי התעמולה של המפלגות, משפיעים רק בשוליים על עמדות הבוחר ועל החלטתו עבור מי להצביע, כך גם הרשתות החברתיות משפיעות על הבוחר מעט, ממש מעט.
 

– הסקרים החטיאו בגדול בכל הנוגע למפלגת זהות של פייגלין, למשל.

"הסקרים קלעו מבחינת ניבוי כוחם של גוש הימין וגוש השמאל, אבל הם טעו בנוגע למפלגות ספציפיות. זה נכון חלקית לגבי מפלגת העבודה, שאחד הסקרים העניק לה בשלב מסוים לא פחות מ-14 מנדטים, ואח"כ 10 מנדטים ובהמשך 8 מנדטים, אך הדוגמא של מפלגת זהות היא הבולטת ביותר. ככל הנראה, אנשים שרואיינו על ידי הסוקרים ואשר השיבו כי יצביעו עבור פייגלין, לא התכוונו באמת להצביע עבורו, אלא התבדחו או היתה להם כוונה פשוט לשקר לסוקר. אצלנו באוניברסיטה נעשה סקר פנימי לפני כשבוע ובו זהות קיבלה את מספר הקולות הגדול ביותר. אבל ביומיים האחרונים תומכי המפלגה הזו נעלמו מהעין, אולי בשל תעמולת המפלגות האחרות, או בגלל אחד התשדירים השטותיים של פייגלין בטלוויזיה".
 

– כלומר, לדעתך מי שרוצה לקבל שיקוף מהימן של המציאות לגבי דעת הקהל צריך להמשיך להסתמך על סקרים במתכונתם הנוכחית וגם על השפעת העיתונות המסורתית, שעדיין קיימת ובועטת.

"צפיתי בטלוויזיה בימים האחרונים שלפני הבחירות וראיתי איך נתניהו מדלג מאולפן טלוויזיה אחד למשנהו ולא פוסח גם על תחנות הרדיו האיזוריות ואפילו על אתרי אינטרנט מגזריים. בה בעת, הוא ערך מתקפת הסברה מאסיבית ברשתות החברתיות.
 
"מה אני רוצה להגיד בזה? שמבחינת המתמודדים הסקרים המוכרים, כלי התקשורת המסורתיים, כמו גם הפייסבוק והרשת החברתית חייבים להיות שלובים זה בזה.
 
"התקשורת המסורתית עדיין גדולה יותר ולכן אסור למתמודדים לוותר עליה. זה נכון שפוליטיקאים עשויים להישאל שאלות לא נעימות, אבל המדיה הזו שיש בה תכנים איכותיים עדיין מאפשרת לך להגיע לקהל גדול, והיא משמשת כלי אמין וסנן יעיל יותר של מידע שקרי לעומת הרשתות החברתיות.
 
"במקביל, ברשתות החברתיות אתה יכול ליצור לעצמך ערוץ ישיר לאזרחים. לא סתם ביבי ניצל את השעה האחרונה שלפני סגירת הקלפיות אמש – וגם בבחירות של 2015 – כדי להמריץ באמצעות הרשת את תומכי מחנהו לרוץ לקלפיות. השימוש המשולב של הסקרים, תהא עליהם ביקורת אשר תהא, עם תקשורת מסורתית, יחד עם הרשתות החברתיות, הוא הכלי היעיל ביותר לשימוש בידי מתמודדים, ואסור להם, נכון לעכשיו, לוותר על מי מהם".

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.