728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

מיישרים קו

מיישרים קו
בניין מערכת הניו יורק טיימס במנהטן.

עמוס בידרמן וערן וולקובסקי על החלטת הניו יורק טיימס להפסיק את פרסום הקריקטורות הפוליטיות במהדורה הבינלאומית: הן ממילא מגושמות ומוגבלות בהשפעתן

הקריקטורות הפוליטיות של הניו יורק טיימס הן ממילא מגושמות ומוגבלות בהשפעתן, כך שהחלטת העיתון להפסיק את פירסומן אינה משנה הרבה. כך אומרים הקריקטוריסטים של עיתון הארץ, עמוס בידרמן וערן וולקובסקי
 
אתמול (שני) הודיע הניו יורק טיימס שהוא לא יפרסם יותר את הקריקטורה הפוליטית היומית הרואה אור במהדורה הבינלאומית שלו (המהדורה המקומית של העיתון ממעטת גם כך לפרסם קריקטורות פוליטיות). במקביל, העיתון הודיע על סיום העסקתם של שניים מהמאיירים שלו.
 
הסיבה לצעד של הניו יורק טיימס: גינויים שהגיעו לפני חודשיים למערכת מצד קוראים רבים, פוליטיקאים וראשי ארגונים ציבוריים, כמו גם גורמים בישראל, בעקבות פרסום קריקטורה עם מאפיינים אנטישמיים. בקריקטורה נראה נשיא ארה"ב טראמפ עם כיפה לראשו, המובל בידי כלב נחייה, ענוד קולר שעליו מגן דוד בדמותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.
 

 
לאחר פרסום הקריקטורה התנצל העיתון ומסר שהיא היתה אנטישמית ו"שלא ניתן להצדיק אותה". עוד נאמר כי הדפסתה היתה תוצאה של "טעות בשיקול הדעת" וכי היא הוסרה.
 


 
בעקבות התגובות השליליות על פרסום הקריקטורה עצר העיתון את פרסומן של הקריקטורות פוליטיות, ואתמול מערכת העיתון הודיעה על כך רשמית.
 


לדברי וולקובסקי, הקריקטורה בעלת המאפיינים האנטישמיים, "צוירה בצור מגושמת, בזיעה ובחוסר קלילות, וכאשר קריקטורות מצוירות בדרך זו, הן אינן משמיעות אמירה מפורשת, אינן מרשימות קהלים גדולים ובעצם אינן משיגות את מטרתן"


 
עורך עמוד הדיעות בעיתון, ג'יימס בנט, אומר בהודעתו כי "העיתון גאה מאוד ומוקיר תודה על עבודתם של המאיירים פטריק שאפט והנג קים סונג למען המהדורה הבינלאומית במשך שנים". עם זאת הוא הוסיף כי "במשך יותר משנה אנו שוקלים לאחד את השורות של המהדורה הבינלאומית עם זו המקומית ולשים סוף לקריקטורה הפוליטית היומית, והחלטנו לעשות זאת החל מ-1 ביולי הקרוב".
 
לדברי וולקובסקי, הקריקטורה בעלת המאפיינים האנטישמיים, "צוירה בצור מגושמת, בזיעה ובחוסר קלילות, וכאשר קריקטורות מצוירות בדרך זו, הן אינן משמיעות אמירה מפורשת, אינן מרשימות קהלים גדולים ובעצם אינן משיגות את מטרתן".
 

בידרמן אומר היום שיש משהו מאכזב בצעד של הניו יורק טיימס: "להפסיק לפרסם קריקטורות זה הדבר הכי קל לעשותו. מערכת העיתון לא רצתה לקבל תגובות נזעמות שיעשו להם חור בראש. אבל היא יכלה למנות עורך שיסנן ויכוונן את הקריקטורות – ויפסול חלק מהם אם צריך.
 
"הקריקטורות של הניו יורק טיימס חסרון חן, אינן עשויות בכישרון וחסרות שיניים – וכתוצאה מכך אינן מעוררות תהודה. לעיתון אחר, הניו יורקר, זה לא היה קורה. שם מקדישים תשומת לב רבה לקריקטורות ולפעמים, בעיקר מאז עלייתו לשלטון של טראמפ, אפשר לראות שם קריקטורה על עמוד השער, כמעט תמיד מצוירת באופן מצוין, עם אמירה נוקבת ומעוררת מחשבה".
 
לדברי בידרמן, לקריקטורה יש עוצמה כמו מאמר פרשני הכתוב היטב, ואם היא נעשתה בכישרון, היא גם תופץ באופן נרחב ברשתות החברתיות. "זהו נשקו של האיש הקטן, האזרח החלש הניצב מול גופים בעלי עוצמה ולא יכול להם.
 
"זו סאטירה שבהחלט יש לה מקום, מכיוון שזו הבעת דעה ומקומה חשוב בכל מדינה דמוקרטית וגם, ואולי אף יותר, במדינות שאינן דמוקרטיות או כאלה שיש בהן שכבה עצומה של אזרחים נרדפים – לדוגמה מדינות כמו רוסיה, מצרים או טורקיה. קריקטוריסטים בטורקיה סובלים מרדיפה ועלולים להישלח לכלא לשנים רבות, אם הם מעליבים את הנשיא ארדואן, אבל באיוריהם השנונים הם חודרים מבעד לחשכת המשטר".

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.