728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

חיסון נגד מידע שגוי

חיסון נגד מידע שגוי
אילוסטרציה: pixabay

מחקר: מאמציה של פייסבוק לשפר את השקיפות הובילו, למעשה, להסרת מודעות המקדמות חיסונים ומשמשות להעברת ממצאים מדעיים בנושא

במחקר ראשון מסוגו שבחן פרסום בפייסבוק בנושא בריאות הציבור, שפורסם לאחרונה בכתב העת Vaccine, הראו חוקרים מאוניברסיטת מרילנד, אוניברסיטת ג'ורג 'וושינגטון ואוניברסיטת ג'ונס הופקינס כי קבוצה קטנה של רוכשי מודעות נגד חיסונים מינפה את פלטפורמת הרשת החברתית בהצלחה להגיע לקהלים ממוקדים וכי מאמציה של פייסבוק לשפר את השקיפות הובילו, למעשה, להסרת מודעות המקדמות חיסונים ומשמשות להעברת ממצאים מדעיים בנושא.
 
בשנת 2018, פייסבוק הציגה את ארכיון המודעות כפלטפורמה לשיפור השקיפות בפרסומות הקשורות לפוליטיקה ו"נושאים בעלי חשיבות לאומית". כתוצאה מכך, מידע אודות פירסומים בפייסבוק בנושא חיסונים זמין לראשונה לציבור. לאחר שהתפרצות של מחלת החצבת בארה"ב עוררה תשומת לב מחודשת לתפקיד האפשרי של פרסום בפייסבוק בהפצת מידע שגוי הקשור לחיסונים, הודיעה פייסבוק במרץ השנה על צעדים להגבלת מידע שגוי הקשור לנושא.
 

החוקרים מציינים כי הנתונים שנאספו למחקר זה מארכיון המודעות של פייסבוק נאספו בדצמבר 2018 ופברואר 2019, לפני הכרזת פייסבוק, בחודש מרץ השנה, על מדיניות פרסום מעודכנת שנועדה להגביל את התפשטות המידע השגוי הקשור לחיסונים. המחקר הזה מספק נקודת מוצא להשוואה כיצד שינויים במדיניות הפרסום של פייסבוק עשויים לשנות את תפוצת המודעות מארגונים נגד חיסונים.
 
בעזרת מילת המפתח 'חיסון', חיפשו החוקרים בארכיון המודעות ב-13 בדצמבר 2018 ושוב ב-22 בפברואר 2019, וחילצו נתונים עבור 505 פרסומות. המודעות מוינו על פי תכנן: בעד חיסונים, נגד חיסונים, ומודעות שאינן רלוונטיות. החוקרים ערכו גם ניתוח נושאי של תמות פרסום מרכזיות.
 
ממצאי הבדיקה עולה כי מתוך 309 פרסומות שנכללו בניתוח, 163 (53%) היו פרסומים בעד חיסונים ו-145 (47%) היו מודעות נגד חיסונים. למרות מספר דומה של מודעות, המספר החציוני של מודעות לקונה היה גבוה משמעותית עבור מודעות נגד חיסונים (54% מהמודעות נגד חיסונים ממונו ע"י אנשים פרטיים ששיכים לשתי קבוצות – the World Mercury Project ו-Stop Mandatory Vaccination). מבחינה תמטית, מודעות הפרסום נגד חיסונים נמצאו כאחידות יחסית וכאלה המדגישות מדגישות את נזקי החיסונים (55%). לעומת זאת, מקורם של פרסומים בעד חיסונים הוא במגוון רוכשי מודעות (83 רוכשים ייחודיים) עם יעדים מגוונים הכוללים קידום חיסנים (49%), פילנתרופיה הקשורה לחיסונים (15%) ומדיניות בנושא החיסונים (14%).
 
עם זאת, מכיוון שפייסבוק מקטלגת מודעות בנושא חיסונים כ"פוליטיים" וכעוסקות בנושא "בעל חשיבות לאומית", היא הובילה את הפלטפורמה לדחות כמה הודעות בעד חיסונים. "בקבלת המסגור של מתנגדי החיסונים – שמדובר בנושא פוליטי ולא בנושא שיש בו הסכמה ציבורית רחבה והסכמה מדעית – פייסבוק מנציחה את הרעיון השגוי שיש אפילו ויכוח בנושא", אמר ל –Science Daily פרופ' דייוויד ברוניאטובסקי, החוקר הראשי. "זה מוביל לעלייה בהססנות החיסונים, ובסופו של דבר ליותר מגפות."
 
"גרוע מכך, מדיניות זו למעשה מענישה תוכן בעד חיסונים מכיוון שפייסבוק מחייבת חשיפה של מקורות מימון למודעות 'פוליטיות', אך תומכי החיסונים כמעט ולא חושבים את עצמם כפוליטיים. בנוסף, מתנגדי החיסונים מסודרים יותר ומסוגלים לוודא שהמודעות שלהם עומדות בדרישות הללו".

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.