728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

שיתוף פעולה לתועלת הציבור

שיתוף פעולה לתועלת הציבור

עם תקציב של כמיליון דולר בשנה הראשונה, הושק מיזם התקשורת החדש "שומרים" בפרסום קול קורא "למימון וליווי תחקירי עומק ופרוייקטים עיתונאיים משמעותיים"

מיזם תקשורת חדש – "שומרים", המרכז לתקשורת ודמוקרטיה בישראל – השיק אתמול (ראשון) את פעילותו בפרסום קול קורא לאנשי ונשות תקשורת להגיש הצעות "למימון וליווי תחקירי עומק ופרוייקטים עיתונאיים משמעותיים".
 
המרכז לתקשורת ודמוקרטיה בישראל, שמגדיר את עצמו כארגון ללא כוונות רווח וללא שיוך פוליטי, שם לו למטרה "לחזק את יסודות הדמוקרטיה והשיח הדמוקרטי בישראל באמצעות תחקירי עומק ופרויקטים דוקומנטריים".
 
מייסדי הארגון הם הפילנתרופים לורה וגארי לאודר מקליפורניה, עורך תחקירים בינלאומיים בבלומברג אית'ן ברונר, מייסד ומנהל קרן הון סיכון – J-Ventures עודד חרמוני, דיקן ביה"ס למנהל עסקים באונ ת"א פרופ' משה צבירן, סגנית עורך הארץ לשעבר תמי ליטני, הצלמת ורדי כהנא ומייסד כלכליסט יואל אסתרון. אסתרון נבחר ליו"ר הוועד המנהל, בו יכהנו גם חרמוני ולורה לאודר. צבירן ועו"ד בנג'מין זליגר מניו יורק יכהנו בוועדת הביקורת.
 
אלונה וינוגרד, לשעבר מנכ"לית התנועה לחופש המידע ובכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה, מונתה לתפקיד מנכ"לית המיזם. אייל אברהמי, בעבר רכז מערכת ב"הארץ" ובהמשך עורך מגזין "G" של גלובס, הוא העורך האחראי. דורון סלע תהיה מנהלת פרויקטים בארגון ורון שוורץ יהיה ראש תחום הדיגיטל.
 
בוועדה המייעצת למיזם משמשים כמה עיתונאים בכירים, וביניהם אילנה דיין ("עובדה"), רביב דרוקר (חדשות 13, "המקור"), עמוס הראל ("הארץ") וראדה זועבי ("בוקרא")
 
המודל על פיו אמור המיזם החדש לפעול בישראל, הוא "פרופבליקה" (ProPublica), ארגון ללא כוונת רווח, הפועל בניו יורק, שמגדיר עצמו כמרכז לעיתונאות עצמאית המתמקד בתחקירים לתועלת הציבור.
 
"פרופבליקה" נוסד בתחילת 2008, סמוך לפרוץ המשבר הכלכלי העולמי. העיתונות הממוסדת היתה שקועה אז במשבר כלכלי משלה, והיו מי שזיהו את הפוטנציאל הטמון בהקמת מיזם שמבוסס על גיוס כסף ציבורי, שיפעל ללא כוונות רווח ויתמקד בדבר אחד: תחקירים במגוון תחומי חיים.
 
מאז החל את פעילותו, עוטר "פרופבליקה" בחמישה פרסי פוליצר (והיה האתר המקוון הראשון בהיסטוריה שכתבה שפורסמה בו זכתה בפרס היוקרתי). במיזם מועסקים כיום כ-100 עיתונאים, שהתחקירים שלהם מפורסמים גם בכלי תקשורת המשתפים עמו פעולה, כגון ביזנסוויק, CNN, לוס אנג'לס טיימס, ניו יורק טיימס, ניוזוויק, USA Today, וושינגטון פוסט, הפינגטון פוסט ועוד רבים אחרים. לעיתים עובדים עיתונאי "פרופבליקה" בשיתוף פעולה עם עיתונאים של כלי התקשורת הללו.
 
במסר ראשון, מסבירים מייסדי הארגון כי "שומרים" קם על רקע הפריחה העולמית של העיתונות העצמאית ואין בכוונתו להתחרות בכלי התקשורת הקיימים, אלא לפעול בשיתוף פעולה עמם. עוד הם אומרים כי "'שומרים' עוקב בדאגה אחר התגברות ה'פייק ניוז' והמתקפות על עיתונאים וגופי תקשורת ופועל במטרה לעצור את הפגיעה המתמשכת בהם ובדמוקרטיה הישראלית, באמצעות פרסום תחקירי עומק, סקירות מקיפות ופרוייקטים דוקומנטריים יספק 'שומרים' ' לציבור מידע אמין ואיכותי על המתרחש בחברה הישראלית ובמוסדות השלטון, יחשוף שחיתויות וידחוף לתיקון עוולות".
 

אלוה וינוגרד, מנכ"לית "שומרים", המרכז לתקשורת ודמוקרטיה בישראל. צילום: יונתן בלום

 
– אלונה וינוגרד, איך המיזם יעבוד בדיוק? מי יקבע אילו תחקירים יקבלו תמיכה וליווי?

"יש כמה מודלים ועוד לא החלטנו על איזה מהם ללכת. דרך אחת תהיה שאנו, הצוות שהקים את המיזם, יחד עם חברים בוועדה המייעצת, נקיים ישיבה לצורך סיעור מוחות, שבמהלכה יעלו רעיונות לתחקיר. זה יכול להיות תחקיר בכל תחום, החל מהתחום החברתי, דרך המגזר העסקי- פיננסי ועד למתרחש בלשכתו של שר מסוים. דרך אחרת היא לפנות לכתבים שיעבדו עמנו, בעיקר פרי-לנסרים כדי שהם יציעו לנו נושא חשוב לתחקיר.
 
– תעבדו בעיקר עם פרי-לנסרים?

"כן. אני מניחה שיהיה קשה להסתמך רק על כתבים קבועים במערכת של עיתון, כי הם הרי עסוקים עד מעל הראש. כתב קבוע בעיתון, בטלוויזיה או ברדיו מחויב קודם כל למקום העבודה שלו. אבל אם נצליח לעבוד גם עם כתבים קבועים, מה טוב".
 
– התחקיר יכול להיות בכל תחום?

" התחקיר חוצה גבולות. הוא יתמקד בעיקר בתופעות חמורות בחברה, בכלכלה, בצרכנות, במערכת הבריאות, באיכות האוויר שאנו נושמים, ובכל היבט של חיי היום יום, אבל אם תהיה לנו עילה לחדור לנבכי המתרחש במפלגה זו אחרת, נעשה זאת ללא היסוס".
 
– ואז תואשמו בהטייה פוליטית.
"לא. התחקיר יכול להתמקד במפלגת ימין, ובאותה מידה במפלגת שמאל".
 
– מה היקף המימון שיעמוד לרשותכם?
"אני מעריכה שהעלות של כל כתבת תחקיר תגיע לכמה עשרות אלפי שקלים. התקציב השנתי שלנו, לפחות בשנה הראשונה, יעמוד על כמיליון דולר. אנו מתנהלים בצמצום. יש ארבעה מקבלי משכורת והמערכת שלנו ממוקמת בדירת חדר אחד בתל אביב".
 
-יש אתרי אינטרנט שכבר כיום מתבססים על תחקירי עומק. הם עושים עבודה טובה, בלי קשר אליכם. "המקום הכי חם בגיהנום", למשל.

"ל'מקום' יש כידוע מגבלת משאבים. נוכל לעשות עמם עבודה משותפת כדי להרים תחקיר מקיף בתחום החברתי, המשפטי או בתחום אחר. השיתוף עמנו יאפשר את העמקת התחקיר ויקצר את הזמן הדרוש להשלמתו".
 
-"ידיעות אחרונות", למשל, פרסם בסוף השבוע תחקיר על בית החולים רמב"ם ופרשת התרופות שפג תוקפן. למה ש"ידיעות אחרונות" ישתף פעולה אתכם? איזה עיתונאי רוצה לחלוק את הקרדיט שלו עם גורם אחר?
"הקרדיט על התחקיר שייעשה במשותף עמנו יישאר של אותו כתב. התחקיר יפורסם בעכלי התקשורת שלו ובנוסף לכך – גם באתר 'שומרים'. בדרך זו אנו נהדהד את הכתבה, מה שיגדיל את השפעתה הציבורית".
– 
-תשאפו לשתף פעולה גם עם כלי תקשורת שפועלים במימון ציבורי, למשל תאגיד השידור או גלי צה"ל? 

"בוודאי. נרצה לעבוד עם כלי התקשורת הציבוריים, כמו עם המסחריים".
 
-תנסו לערוך תחקירים גם על המתרחש מעבר לגבולות ישראל?
"כל עבודתנו נוגעת רק למתרחש בישראל. נכון, יש נושאים בחו"ל שיכולים לעניין את האזרח הישראלי, אבל אנו לא בנויים לזה, מבחינת תקציב וכוח אדם. יש מספיק חומר הממתין לטיפול עיתונאי בתוך המדינה".

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.