728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

צליל של זילזול

צליל של זילזול
אילוסטרציה: Shutterstock

היא אולי הפכה ליותר מתוחכמת, לפעמים מרומזת, אך גזענות היא תמיד מרושעת. ביטויים של התנשאות עדתית, כמו אמירת הדרבוקות של יועז הנדל, נובעים בעיקר מבורות

בכל פעם שמתעורר השיח העדתי, אני נזכר בשנות השישים והשבעים בישראל, כשבני עדות המזרח נחשבו בעיני האשכנזים לנחותים. נהוג היה לחשוב אז, שהעולים מצפון אפריקה לישראל הם לא משכילים ושילדיהם נעדרי יכולת ללמוד לימודים גבוהים. כבר אז, התקוממתי נגד סטיגמות מעין אלה. במאמר שפרסמתי במגזין ׳׳מוניטין׳׳ (גליון 104, 1981) קראתי ליוצאי עדות המזרח ובעיקר למרוקאים לצאת ל׳׳מהפכה שקטה ותרבותית׳׳. נראה היום שמהפכה כזו אכן התרחשה. יוצרים, אקדמאים, סופרים, כלכלנים, אנשי היי טק, מעסיקים וגם טייקונים מבני עדות המזרח – הנם עתה חלק אינטגרלי מהחברה הישראלית.
 
עם זאת, אם לשפוט על-פי השיח הציבורי המתלהם נוכח כל ביטוי של התנשאות עדתית, השנאה והגזענות פורצות במלוא עוצמתן. נראה שהגזענות עדיין נוכחת בארצנו. היא רק שינתה צורה. היא הפכה ליותר מתוחכמת, לפעמים מרומזת, אך תמיד מרושעת.
 
מאז השתקעתי בפריס, לפני כשלושה עשורים בערך, אני עוקב בעניין רב אחר התפתחותם של יוצאי צפון אפריקה שהיגרו לצרפת במקביל לבני משפחותיהם, שעלו לישראל. הם למדו והיו לרופאים, מהנדסים, משפטנים, יוצרים, זוכי פרס נובל ועוד. הם נקלטו ללא אפליה וללא דעות קדומות, למדו בחינם או קיבלו מלגות – ובעיקר זכו להזדמנות שווה. הם אינם שונים במאום מאחיהם ומקרוביהם שעלו לארץ. הם לא חכמים יותר. פשוט, התמזל מזלם.
 

אמירת ה"דרבוקות" האחרונה של חבר הכנסת והעיתונאי לשעבר, ד"ר יועז הנדל, החזירה אותי לתקופה אפלה. אמירות כאלה מבטאות דרך חשיבה, הנטועה בעומק מוחו של מי שניפק אותן. בדרך כלל, מי שמתבטא באופן הזה ומעורר תגובות חריפות, מנסה לחזור בו ולטעון שדבריו הוצאו מהקשרם. אך אין עשן בלי אש. הדרבוקה אינה כלי נגינה זניח. בעיני, השימוש שעשה בה חבר הכנסת הנדל מעיד על זלזול לא מקובל בתרבות ערב, העשירה והמפוארת לא פחות מזו של אירופה. הבורות מעוורת את עיני הגזענים. המוסיקה המוגרבית ינקה מהמוזיקה האנדלוסית, זו של תקופת תור הזהב.
 
כמי שחונך בפנימייה של עליית הנוער, שם אסרו עלי לשמוע מוסיקה ערבית, אפילו סלונית, לצערי לא נחשפתי אליה מספיק. רק בצרפת נפתחתי קצת למוסיקה מזרחית ואף ניסיתי להבין את ייחודה. וכך נודע לי שהיא מבוססת על תבניות מוזיקליות קבועות – המקאמים, המקבילות לסולמות במוסיקה המערבית; שהיא עשויה להכיל מרווחים של רבעי טונים, מרווחים לא נפוצים במערב; שגווניה וצליליה עשירים לא פחות מזו של המוסיקה באולמות הקונצרטים של וינה; תזמורות קלסיות ממדינות ערב, משתמשות בדרבוקה לצד כנורות וכלי נגינה שפחות עושים בהם שימוש במערב, כמו העוד, הסנטור, הבנדיר, הקמנצ׳ה, הקנון ועוד. חשוב לציין שהדרבוקה הינה כלי עיקרי עבור כל הרכב מוסיקלי. ככלי הקשה היא נותנת את המשקל – ה׳׳מיזן׳׳ -לכל הנגנים. באשר למוסיקה המוגרבית-אנדלוסית, זאת הנפוצה יותר בארץ, היא ניחנת בסולם מוסיקלי ללא רבעי טון, ומשתמשת בחצאי טון כמו במערב, זאת אומרת וינה!
 
מצער מאוד שבתקופתנו נשמעים עדיין דברי התנשאות פסולים מעין אלה. פעם, ׳׳מנשקי המזוזות׳׳ של יאיר גרבוז, פעם ׳׳נאום הבהמות׳׳ של עודד קוטלר, ועכשיו ׳׳הדרבוקות׳׳ מאת יועז הנדל. דברי ארס שכאלה נובעים מבורות וחוסר השכלה כללית. מערכת החינוך אשמה בכך. לא למדנו במסגרת בית הספר על תרבות יהדות ערב ויהדות ספרד. לא קראנו את יצירת הוגיה ומשורריה, כמו שלמה אבן גבירול, משורר ופילוסוף; יהודה הלוי, משורר, פילוסוף ומחבר ספר ה׳׳כוזרי׳׳; משה אבן עזרא, משורר ופילוסוף; שמואל הנגיד, משורר, בלשן, שר הצבא ומשנה למלך גרנדה, ועוד רבים מגדולי יהדות ספרד. למדנו בעיקר את ביאליק, אחד העם, טשרניחובסקי ועוד. אלה ואלה, אשכנזים וספרדים, חשובים לעיצוב תרבות ישראלית חדשה, ופתיחות רוחם של ילדינו ונכדינו.
 
מעניין, שככל שמערכת הבחירות מתקרבת לסיומה, צצים ׳׳דוברים׳׳ הדוהרים כמו סוסים פרועים ללא רצועות מרסנות, ופולטים דברי הבל ללא אבחנה. בדרך כלל מדובר במפורסמים שמאלנים, התוקעים ׳׳גול עצמי׳׳ לשער של המחנה שלהם. הפעם, מדובר בחבר ׳׳כחול לבן׳׳, המזוהה כימני, שאי שליטתו בפיו עשויה לתרום רבות למחנה הימין.
 
התרבות הישראלית העכשווית יונקת מפסיפס התרבויות של קיבוץ הגלויות שבארצנו. הגיע הזמן להתעלות מעבר לתוויות ודעות קדומות, מתנשאות, זדוניות ומזלזלות.
 


ד"ר מיכאל פריאנטה הוא סופר, ביבליוגרף ומו"ל ישראלי, החי בפריז.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.