728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

הראשונים לזהות

הראשונים לזהות
אילוסטרציה: pixabay

מחקר: אנשים בטוחים ביכולתם להבדיל בין "חדשות אמיתיות" לבין "חדשות מזויפות" ומייחסים לאחרים יכולת פחותה לעשות כן. מה מנבא את "אפקט האדם השלישי"?

אנשים בטוחים ביכולתם להבדיל בין "חדשות אמיתיות" לבין "חדשות מזויפות", אך הם הרבה פחות אופטימיים ביכולתם של אנשים אחרים לעשות כן. כך עולה מממצאי מחקר שסקר 813 מבוגרים ברומניה, שנשאלו עד כמה הם טובים באיתור תכנים שמתארים "מיצג שווא או שקרי של המציאות". המשיבים התבקשו להעריך עוד באיזו מידה טובים בכך מי שנמנים על מעגל החברים והמשפחה שלהם, ואנשים "באופן כללי".
 
בסולם של 7 נקודות, העריכו הנסקרים כי יכולתם לזהות חדשות מזוייפות היא 4.92 נקודות בממוצע. הם העריכו את יכולתם של חבריהם ובני משפחתם לעשות כן ב-4.02 בממוצע ואת יכולתם של אנשים בכלל האוכלוסייה ב -3.27 בממוצע.
 
במילים אחרות: אנשים נוטים להעריך את עצמם כ"חכמים" יותר בכל האמור לזיהוי "חדשות מזוייפות" מאנשים סביבם, ומאמינים שמי שנמנה על המעגל הפנימי שלהם חכם יותר מרוב האנשים האחרים.
 
החוקרים בדקו גם מה הם הגורמים שעומדים בהתאמה ל"אפקט האדם השלישי" (מושג שנטבע בשנת 1983 על ידי חוקר תקשורת ההמונים פיליפס דויסון, המתאר את התופעה לפיה אנשים נוטים להעריך כי התקשורת משפיעה על אנשים אחרים יותר מאשר היא משפיעה עליהם). הם מצאו שהעניין בפוליטיקה הוא הגורם המשמעותי ביותר: ככל שאדם מתעניין יותר בפוליטיקה, כך הוא מעריך את עצמו כבעל כישורים העולים על כישוריהם של אחרים. גורמים אחרים שנמצאו כמנבאים חזקים לאותו "אפקט האדם השלישי" הם השכלה גבוהה, שימוש מועט בפייסבוק ומי שהעריכו שנתקלו בהרבה "חדשות מזויפות".
 
את המחקר ערכו חוקרות מהאוניברסיטה הלאומית ללימודים פוליטיים ומנהל ציבורי ברומניה ומאמרן – “Third person effect and fake news detection” – פורסם ב- European Journal of Communication.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.