728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

כך תתגוננו מדיס-אינפורמציה

כך תתגוננו מדיס-אינפורמציה
אילוסטרציה: Shutterstock

מומחית לאוריינות תקשורתית מציעה ארבע דרכים להגברת המודעות שלכם לתהליכים שיוצרים נרטיבים כוזבים, העשויות להפוך אתכם לצרכני חדשות חכמים יותר

אליזבת סטוישף היא פרופסור חבר לתקשורת פוליטית באוניברסיטת ווין סטייט. היא חוקרת דמוקרטיזציה, מעקב, צנזורה, מדיה חדשה ודעת קהל. מאמרה פורסם באתר The Conversation, והוא מפורסם כאן תחת רשיון Creative Commons.


 
יתכן שנפלתם קורבן לניסיון של מישהו למסור לכם מידע שגוי על אירועים אקטואליים. אבל זו לא אשמתכם.
 
אפילו צרכני החדשות בעלי הכוונות הטובות ביותר יכולים להתקשות בניווט במפולות המידע הפוליטי כיום. עם כל כך הרבה חדשות זמינות, אנשים רבים צורכים מדיה במצב אוטומטי ולא מודע – בדומה לכך שאתם יודעים שנסעתם הביתה, אך לא מצליחים להיזכר בדרך לשם.
 
וזה הופך אֶתְכֶם לפגיעים יותר בקבלת טענות כוזובות.
 
עם זאת, ככל שבחירות 2020 מתקרבות, תוכלו לפתח הרגלים בכדי להפעיל שליטה מודעת יותר על צריכת החדשות שלכם. אני מלמדת סטודנטים את האסטרטגיות הללו בקורס בנושא אוריינות תקשורתית, ועוזרת לאנשים להפוך לצרכני חדשות חכמים יותר בארבעה צעדים פשוטים.
 

1. חפשו את החדשות הפוליטיות שלכם

כמו רוב האנשים, סביר להניח שאתם מקבלים כמות לא קטנה של החדשות שלכם מאפליקציות, אתרים ומדיות חברתיות כמו טוויטר, פייסבוק, רדיט, אפל ניוז וגוגל. אתה צריך לשנות את זה.
 
מדובר בחברות טכנולוגיה – לא במערכות חדשות. מטרתם היא למקסם את הזמן שאתה משקיע באתרים ובאפליקציות שלהם, ולייצר הכנסות מפרסום. לשם כך, האלגוריתמים שלהם משתמשים בהיסטוריית הגלישה שלכם בכדי להראות לכם חדשות שתסכימו איתן כדי לשמור על מעורבותכם לאורך זמן רב ככל האפשר.
 
המשמעות היא שבמקום להציג בפניכם את החדשות החשובות ביותר של היום, המדיה החברתית מזינה אֶתְכֶם במה שהם חושבים שיעורר את תשומת ליבכם. לרוב, זה מסונן באופן אלגוריתמי ועשוי לספק מידע מוטה פוליטית, שקר גס או חומרים שראיתם בעבר.
 
במקום זאת, בקרו ישירות באופן קבוע באפליקציות ובאתרי חדשות מהימנים. ארגונים אלה מפיקים חדשות בפועל, בדרך כלל ברוח של שירות האינטרס הציבורי. שם תראו מגוון מלא יותר של מידע פוליטי, ולא רק תוכן שנאצר עבורכם.
 

2. השתמשו במתמטיקה בסיסית

חדשות לא מהימנות וקמפיינים פוליטיים משתמשים לעיתים קרובות בסטטיסטיקה בכדי להעלות טענות מזויפות – בהנחה מוצדקת שרוב הקוראים לא יקדישו את הזמן לבדוק את העובדות.
 
חישובים מתמטיים פשוטים, שמלומדים מכנים הערכות פרמי, או השערות על סמך ניחוש וללא מידע מדויק, יכולים לעזור לכם לאתר טוב יותר נתונים כוזבים.
 
לדוגמה, המם שהופץ בצורה נרחבת וטען באופן שקרי כי 10,150 אמריקנים "נהרגו על ידי מהגרים בלתי חוקיים" בשנת 2018. על פני השטח, קשה לדעת כיצד לאמת את זה או לשלול את זה, אבל אחת הדרכים, היא להתחיל היא לחשוב על לגלות כמה מקרי רצח היו בסך הכל בארה"ב בשנת 2018.
 
ניתן למצוא סטטיסטיקות על רצח, בין היתר, בסטטיסטיקה של ה- FBI על פשע אלים. הם מעריכים כי בשנת 2018 היו בארה"ב 16,214 מקרי רצח. אם הנתון שהופיע במם היה מדויק, פירוש הדבר שכמעט שני שלישים ממקרי הרצח בארה"ב בוצעו על ידי "המהגרים הבלתי חוקיים", כפי שנטען.
 
בשלב הבא, גלו כמה אנשים גרו בארה"ב שלא כחוק. קבוצה זו, על פי רוב הדיווחים וההערכות החדשותיות, מונה כ -11 מיליון גברים, נשים וילדים – שהם רק 3% מכלל 330 מיליון התושבים במדינה.
 
האם 3% בלבד מהאנשים ביצעו 60% מהרציחות בארה"ב? בעזרת מחקר קטן ומתמטיקה מהירה, אתם יכולים לראות שהמספרים האלה פשוט לא מסתדרים.
 

3. היזהרו מהטיות לא פוליטיות

כלי תקשורת חדשותיים מואשמים לעתים קרובות בכך שהם מספקים הטיות פוליטיות של אנשים, ומעדיפים עמדות ליברליות או שמרניות. אך קמפיינים של דיס-אינפורמציה מנצלים גם הטיות קוגניטיביות פחות ברורות. לדוגמה, בני אדם מוטים להעריך עלויות בחסר או מחפשים מידע המאשר את מה שהם כבר מאמינים בו. הטיה חשובה של קהלי צרכני החדשות היא העדפת "סאונד-בייטס" פשוטים, שלעתים קרובות אינם מצליחים לתפוס את המורכבות של בעיות חשובות. מחקרים מצאו כי סיפורי חדשות מזויפות נוטים יותר להשתמש בשפה קצרה ולא טכנית מאשר סיפורים עיתונאיים מדויקים.
 
היזהרו גם מהנטייה האנושית להאמין למה שעומד לנגד עיניכם. תכני וידאו נתפסים כאמינים יותר – למרות שסרטוני deepfake יכולים להטעות מאוד. חשבו באופן ביקורתי על האופן בו אתם קובעים שמשהו מדויק. לראות – ולשמוע – זה לא בהכרח להאמין. התייחסו לתכני וידיאו בספקנות באותה מידה כמו לטקסט וחדשותי או לממים, כשאתם מוודאים את העובדות עם חדשות ממקור מהימן.
 

4. חשבו מעבר לנשיאות

הטיה אחרונה של צרכני חדשות, וכתוצאה מכך, של ארגוני חדשות הייתה מעבר להעדפת חדשות לאומיות על חשבון סוגיות מקומיות ובינלאומיות. המנהיגות בבית הלבן בהחלט חשובה, אך חדשות לאומיות הן רק אחת מארבע קטגוריות המידע הדרושות לכם במערכת הבחירות הזו.
 
בוחרים מושכלים מבינים ומחברים סוגיות בארבעה מישורים: אינטרסים אישיים – כמו קבוצת ספורט מקומית או עלויות של שירותי בריאות, חדשות בקהילות המקומיות שלהם, פוליטיקה לאומית ועניינים בינלאומיים. ידיעה של מעט בכל אחד מהתחומים הללו מציידת אֶתְכֶם טוב יותר ביכולת להעריך את הטענות לגבי כל האחרים.
 
לדוגמה, הבנה טובה יותר של המשא ומתן בנושא הסחר עם סין עשויה לספק תובנה מדוע עובדים במפעל ייצור סמוך שובתים, מה שעלול לאחר מכן להשפיע על המחירים שאתם משלמים עבור סחורות ושירותים מקומיים.
 
עסקים גדולים וקמפיינים רבי עוצמה של דיס-אינפורמציה משפיעים מאוד על המידע שאתם רואים ויוצרים נרטיבים כוזבים, אישיים ומשכנעים. זו לא אשמתכם שהוטעיתם, אבל מודעות לתהליכים הללו יכולה להחזיר אֶתְכֶם לשליטה.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.