728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

בעניין הקולות הכשרים

בעניין הקולות הכשרים
שרימפסים בפרסומת של רשת "טיב טעם".צילום מסך, יוטיוב

נציב פניות הציבור ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו קובע כי הפרסומות לאוכל לא כשר של רשת טיב טעם ורשת דומינוס פיצה "מתריסות ומעוררות אי נוחות גדולה"

נציב פניות הציבור ברשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, דוד רגב, קובע כי הפרסומות לאוכל לא כשר של רשת טיב טעם ורשת דומינוס פיצה "מתריסות ומעוררות אי נוחות גדולה". רגב כתב את הדברים במענה ששיגר אתמול (ראשון) לשני ארגונים, שטענו כי יש לאסור את העלאת הפרסומות הללו בטלוויזיה המסחרית.
 
כמה גופים, ביניהם התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית וארגון הימין בצלמו, פנו בתחילת פברואר לרשות השנייה נגד פרסומות לרשת טיב טעם המציגות בשר חזיר ופירות ים כגון חסילונים (שרימפס) תוך שימת דגש על כך שהרשת פתוחה בשבת ופרסומת לפיצה בורגר של דומינוס פיצה שמציעה מאכלי בשר וחלב יחד. בינתיים שידור הפרסומות הסתיים, ללא קשר לתלונות כנגדן שנשלחו לרשות השנייה.
 
התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית הביעה בפנייתה "שאט נפש וזעזוע עמוק על הפגיעה הצורמת ברגשות הציבור וברגשות הדת". לטענתה, "זו פגיעה פומבית, מבזה, צינית ועזת פנים. מדובר בפגיעה גסה, קשה, משמעותית, בעלת עוצמה ניכרת ובלתי מוצדקת".
 
התנועה הוסיפה בתלונתה כי בכללי הרשות השנייה נקבע בין היתר שלא ישדר בעל זיכיון תשדיר פרסומת שיש בה משום פגיעה בכבוד באדם, בטעם הטוב או ברגשות הציבור וכי לא ישדר בעל זיכיון תשדיר פרסומת שיש בו העברת מסר פוליטי, חברתי, ציבורי או כלכלי שנוי במחלוקת.
 
חברת טיב טעם, שהתבקשה על ידי הרשות השנייה להגיב על התלונות  מסרה כי הפרסומת משודרת במסגרת חופש הביטוי והיצירה והיא מיועדת לקהל צרכנים חילוני. רשת דומינוס פיצה מסרה בתגובתה כי מוצריה מיועדים לקהל רחב ורב גוני וכי הפרסומת עוסקת רק באחד מהמוצרים.
 
במכתבו לגופים המתלוננים כתב רגב , בין היתר, כי קיבל עשרות תלונות כנגד הפרסומת של טיב טעם בה הזמינה הרשת את הקונים לערוך קניות, בין היתר בשבת ולרכוש מוצרים בהם פירות ים שאינם כשרים ונגד דומינוס פיצה שהציגה מוצר של החברה המכיל פיצה והמבורגר ביחד. "בתלונות הרבות נטען כי הפרסומות המציעות אוכל לא כשר פוגעות ברגשות הציבור שבחלקו הוא דתי ומסורתי ובחלקו הוא חילוני המכבד את ערכי הדת היהודית, את מצוותיה ואת איסוריה".
 
"בעבר שודרו לא פעם פרסומות שעסקו באוכל לא כשר, אך רובן היו אינפורמטיביות וסיפקו מידע", הוא כתב. עם זאת הוא הוסיף כי "במקרים עליהם הלנת, אני סבור כי התוכן הוויזואלי ששודר בפרסומות אלה והמציג לראווה את המוצרים הלא כשרים בשילוב קריינות המעודדת את הציבור לבוא ולרכוש את המוצרים ואפילו בשבת, הוא מתריס".
 
רגב ציין כי "על פי מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, חלק גדול מהציבור בישראל הוא חילוני מסורתי המכבד את ערכי הדת היהודית על אף שאינו מקיים את כל מצוות הדת.
 
"אוכל כשר נתפס אצל רבים בציבור כאחד מיסודותיה של הדת היהודית ולראיה אזרחים רבים מקפידים על כשרות במסגרתה הם רוכשים מוצרי מזון כשרים, נמנעים מלאכול בשר וחלב ביחד ונמנעים מאכילת מוצרים לא כשרים. בנוסף רוב רובן של רשתות המרכולים ורשתות המזון בישראל כשרות".
 
עוד כתב רגב כי למרות שהפרסומות נוצרו במסגרת חופש הביטוי והיצירה, "מצאתי, וכך גם הגורמים המקצועיים ברשות השנייה, כי התוכן שהוצג בצורה מתריסה מעורר אי נוחות גדולה".
רגב כתב עוד: "אינני סבור כי יש לפגוע בחופש הביטוי אך לצד זאת אני קורא הן למפרסמים והן לגורמים המשדרים להביא בחשבון את הפגיעה ברגשות ציבור גדול ולשקול ככל שיתאפשר חלופה שתמנע עד כמה שניתן את הפגיעה ברגשות הציבור".
 
"במקביל", אמר רגב, "יו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, הגב' יוליה שמלוב ברקוביץ', שמצאה אף היא את הפרסומות פוגעניות לטעמה, הודיעה כי תיזום שיח ציבורי בהשתתפות אנשי מקצוע ואקדמיה שיעסוק בשיח במרחב הציבורי ובאיזון בין חופש הביטוי לזכויות אחרות בהן הפגיעה ברגשות הציבור. מטרת השיח תהיה להגיע להסכמות בנושא תוך מציאת האיזון בין השניים".
 
הארגונים המתלוננים הביעו שביעות רצון מתגובתו של רגב. בפוסט שפורסם היום בעמד הפייסבוק של "התנועה לישראל חופשית", הפועלת "למען שינוי מערכת היחסים בין הדת והמדינה, הבטחת חופש במרחב הציבורי ולכינון חברה חופשית, פלורליסטית ודמוקרטית", נכתב, בין השאר: "…הבעיה שלנו היא עם זה שהרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו משתפת פעולה עם הקשקוש הזה והופכת בעצמה למכשיר כפייה דתית.
 
"אתם חושבים שם בהנהלת הרשות שזה יעצור בפרסומות? מה לגבי כתפיים חשופות? תכנים חילונים? נשים שרות? איפה תשימו את הגבול?".

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.