728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

חדשות בקבלנות

חדשות בקבלנות

התיקון לחוק השידור הציבורי הישראלי: אין הדעת סובלת הפרטה מכל סוג של שידורי חדשות ואקטואליה בשידור הציבורי ולא בכדי החוק המקורי אסר זאת במפורש

התיקון הנוכחי לחוק השידור הציבורי הישראלי אותו מקדמת בימים אלה ממשלת ישראל, כמעט ולא מותיר זכר מהחוק "המקורי", שנחקק לפני שנה וחצי בסך הכל!

לדאבון הלב, הנסיון המר מלמד שאין להאמין לאמור לכאורה בתיקון חוק זה, שכן את החוק כפי שכבר ראינו וחווינו על בשרינו, אפשר לשנות בכל שני וחמישי לפי תועלתו של החזק (הממשלה) – וכך כידוע, היא עשתה שלוש פעמים עד כה. לכאורה בשל הכישלון או חלילה ההכשלה בהקמת תאגיד השידור הישראלי, בין שבשל חוסר יכולת ובין שבזדון ממש, מתוך רצון לרסק את השידור הציבורי בישראל במסווה של שיפורו וביצורו לכאורה.

זאת ועוד, כינוסה של המועצה הציבורית (שאמורה לעמוד בראש התאגיד ולהובילו), עדיין לא נראה באופק (לפי תשובתה המסורבלת והמביכה של המדינה לבג"צ שדן באי כינוסה של המועצה) וידוע על פי יותר ממקור אחד, כי נשקלת בכובד ראש הכפפת תאגיד השידור הישראלי ל"ברית המועצות" (מיזוג הרשות השנייה והמועצה לשידורי כבלים ולווין בחוק נפרד). במצב שכזה "התאגיד" יהיה באחריות ובעיקר בשליטה ממשלתית שכן את חברי ויו"ר מועצת "ברית המועצות" ימנה מנכ"ל משרד התקשורת (ככל הידוע כעת), ללא ועדת איתור ברשות שופט בלתי תלוי.

בהדבק דברים זה, נדגיש כי רשות השידור ז"ל כשלה בשל השליטה הפוליטית ומינוי אנשים בלתי ראויים לתפקידי הניהול בידי ממשלות ישראל לדורותיהן. כך יוצא איפוא שפרט לפיטורי כל עובדי רשות השידור אין ולא יהיה תיקון לתחלואיו של השידור הציבורי בישראל באמצעות חוק זה, ואף חמור מכך, קיים חשש של ממש כי התאגיד החדש שקם בדרך לא דרך ידגים במהרה שיאים חדשים של שפל ושליטה פוליטית בניחוח תורכי-רוסי.

התיקון הרצ"ב בתוספת התיקונים שקדמו לו מונע משמעותית התוויה ופיקוח ציבורי נאותים, מסכל את הניתוק הדרוש בין הפוליטיקה לשידורים ולא פחות חמור מכך, מאפשר הפרטה גורפת של שידורי החדשות והאקטואליה בשידור הציבורי לטובת גופים פרטיים. אופן ניסוח הסעיף המדובר בחוק, מצביע על אפשרות לכאורה שהגופים המדוברים הם שחקנים מוכרים הפועלים בתחום התקשורת דוגמת ערוץ 20 (אם לא יקבל רשיון לשידורי חדשות במסגרת שידוריו באפיק 20 בכבלים ובלווין), שכן ידוע כי הוא נערך לשם שידורי חדשות, "חדשות וואלה" או ערוץ האינטרנט והלווין שאינו משודר בישראל (אך משודר ממנה) "I24" ועוד גופים אחדים דוגמת "ישראל היום" למשל. מדובר בגופים שאין בינם ובין האתיקה והחזון של שידור ציבורי דבר וחצי דבר ובכלל, אין הדעת סובלת הפרטה מכל סוג של שידורי חדשות ואקטואליה בשידור הציבורי ולא בכדי החוק המקורי אסר זאת במפורש וכך גם חוק הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, הקובע כי אף זכייני הערוצים המסחריים אינם מורשים לרכוש שידורי חדשות מספק חיצוני והם מחוייבים להחזיק בחברות חדשות עצמאיות בפיקוח ציבורי!!!

לפיכך יש להתנגד בתוקף לחרפה הזאת ובתוך כך להטיל ספק בחוקתיות הוראת השעה בחוק, המאפשרת הפרטת "החדשות הציבוריות" לתקופה מוגבלת (שתהפוך בהמשך לקבועה). יש לתהות באשר לטוהר כוונותיה של הממשלה באמצעות התיקון המביש לחוק, שכזכור אמור היה להביא מזור לתחלואי השידור הציבורי בישראל. נדגיש גם כי תיקון זה אף עומד בסתירה לתשובת המדינה בעתירה לבג"צ שהגישה אגודת העיתונאים תל אביב, בעניין אי ישומו של חוק השידור הישראלי המקורי.


 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.