728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

בסגנון עדות אשכנז

בסגנון עדות אשכנז

סקר DIGIT באמצעות מכון "מאגר מוחות": כמחצית מהישראלים חושבים שהתקשורת הישראלית מייצגת ושומרת על האינטרסים וההגמוניה של האליטה האשכנזית

סקר דעת קהל שנערך לקראת כנס DIGIT השנתי שיתקיים בבית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה קובע, כי הפלטפורמה הדיגיטלית שומרת על מעמדה כספק התוכן המועדף על צרכני האקטואליה בישראל לצורך התעדכנות באירועי חדשות.

 

מהיכן את/ה צורך/ת או מקבל/ת בדרך כלל את המידע החדשותי שלך?

התשובות סקר 2016 סקר 2015
כלל המדגם בעלי הדעה כלל המדגם בעלי הדעה
אינטרנט

(YNET, וואלה, NRG, הארץ אונליין, מאקו ואחרים)

30% 31% 30% 31%
טלוויזיה

(ערוץ 2, ערוץ 10, ערוץ 1 ואחרים)

23% 23% 23% 23%
רדיו

(רשת ב', גל"צ, מהדורות חדשות ברדיו האזורי ואחרים)

14% 14% 14% 14%
רשתות חברתיות

(פייסבוק, טוויטר ואחרים)

15% 15% 13% 13%
עיתונות יומית מודפסת

(מעריב, ידיעות אחרונות, הארץ, ישראל היום)

13% 13% 12% 13%
ווטסאפ 4% 4%
בדרכים אחרות ותשובות אחרות 1% 2%
סה"כ 100% 100% 100% 100%

 

הבדלים מובהקים נמצאו בדפוסי צריכת החדשות לפי גיל והשכלה. מהסקר עולה:
צעירים צורכים יותר חדשות ממבוגרים מרשתות חברתיות (19% לעומת 12%), ומהאינטרנט (32% לעומת 29%).
מבוגרים צורכים יותר חדשות מצעירים מהטלוויזיה (23% לעומת 22%), מהרדיו (17% לעומת 8%) ומעיתונות יומית מודפסת (14% לעומת 11%).
בעלי השכלה על תיכונית צורכים יותר חדשות מבעלי השכלה תיכונית מהאינטרנט (31% לעומת 29%) ומהרדיו (15% לעומת 11%). שיעורי הצריכה של שאר האמצעים דומים.

 

שנה סוערת בה חזרה מלחמת התרבות בישראל לכותרות לא משאירה את צרכני התקשורת אדישים. רוב בעלי הדעה סבורים שהעיתונאים בישראל מוטים לטובת יוצאי אשכנז (48%). לעומת זאת, נמצא כי רק 3% מבעלי הדעה סבורים שהעיתונאים מוטים לטובת יוצאי עדות המזרח.

יש הטוענים כי התקשורת הישראלית מייצגת ושומרת על האינטרסים של האליטה האשכנזית. האם העיתונאים בישראל מוטים או לא מוטים לדעתך מבחינת המוצא העדתי, ואם כן לאיזה צד?

התשובות סקר 2016
בעלי הדעה
1. לא מוטים 49%
2. מוטים לטובת יוצאי אשכנז 48%
3. מוטים לטובת יוצאי עדות המזרח 3%
4. לא יודע ותשובות אחרות
סה"כ 100%

 

גם היקף סיקור פרשות ההטרדות המיניות נבדק השנה בסקר. רוב בעלי הדעה סבורים שהסיקור מייצג תמונה אמיתית של המציאות העגומה בישראל (61%). 39% חושבים שהסיקור מוגזם מדי.

האם העיסוק הגובר בשנה החולפת של אמצעי התקשורת בישראל בנושא ההטרדות המיניות, מייצג לדעתך תמונה אמיתית של המציאות בישראל, או שמדובר בסיקור מוגזם מדי של הנושא?

התשובות סקר 2016
כלל המדגם בעלי הדעה
1. הסיקור מייצג תמונה אמיתית

    של המציאות

55% 61%
2. סיקור מוגזם מדי 35% 39%
3.  לא יודע ותשובות אחרות 10%
סה"כ 100% 100%

 

 

רועי כ"ץ, יו"ר כנס Digit, התייחס לנתוני הסקר: "העיתונות הדיגיטלית ממשיכה להעניק מענה אמיתי לצורך של הישראלים בקצב עדכון גבוה של תוכן חדשותי. אירועי הטרור בחצי השנה האחרונה והמהירות בה מופץ המידע מהשטח, חלקו מזעזע ויזואלית ולעיתים לא אמין, ברשתות חברתיות, מחייבים את אתרי החדשות הגדולים לעמוד בתחרות כמעט בלתי אפשרית ועדיין, לשמור על קצב עדכון מהיר ואמינות.

התשובות של המשתתפים ביחס לסיקור המוטה לכאורה של העיתונאים בכל הקשור להגמוניה האשכנזית בישראל 2016, מאפשרת לפלטפורמה הדיגיטלית, במיוחד זו החברתית, לאפשר ביטוי אישי, גם עיתונאי, למגזרים החשים עצמם מקופחים ולא מיוצגים במשך עשורים רבים".

 

הסקר נערך בשיטה של סקר משולב: אינטרנטי (ע"ג פאנל רב משתתפים) וטלפוני (בקרב מגזרים), באמצעות ראיון מובנה (עיין נספח) במהלך חודש מרץ 2016, בקרב מדגם הסתברותי-אקראי של 503 משיבים, המייצג את האוכלוסייה הבוגרת בישראל (גילאי 16 ויותר). טעות הדגימה ביחס לחלק מהאומדנים היא 4.5%. הסקר בוצע ע"י מאגר מוחות – מכון מחקר וייעוץ בינתחומי בע"מ בניהולם של פרופ' יצחק כ"ץ – מנכ"ל, פרופ' ברוך מבורך – יועץ מדעי וד"ר אמיר הורקין – מנהל המחקר.

 


digit_logo-1 (1) (1)

כנס DIGIT לעיתונות דיגיטלית, בשיתוף גוגל, יתקיים ביום שני, 4 באפריל 2016, בבית ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה. הכנס, שמתמקד באתגרים התוכניים והטכנולוגיים עמם מתמודדת העיתונות המקוונת בישראל, מתקיים זו השנה החמישית ברציפות. לרישום לכנס


 

ממצאי סקר דיגיט:

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.