728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

מציאות ב-360 מעלות

מציאות ב-360 מעלות

מי שמאחורי, מלפני ומצדדי- הוא הצופה: כיצד תשנה טכנולוגיית המציאות הוירטואלית את הסיפור העיתונאי ותחייב הגדרה מחדש של תפקיד העיתונאי המדווח

השימוש שעושים כבר היום באפליקציות -VR (מציאות וירטואלית), במערכות חדשות מרכזיות ברחבי העולם, מספק הזדמנות יוצאת דופן לבחינת פרספקטיבה חדשה לגמרי של הסיפור העיתונאי. עבור עיתונאים, השילוב בין צילום וידאו שמאפשר לצופים להיטמע בזירת הדיווח לבין הפצתו על גבי נגני VR ניידים, מגדיר מחדש את המושג של קרבת קהל הצופים לסיפור, יותר מאשר בכל פלטפורמה אחרת.

עפ"י דו"ח של מרכז המחקר TOW לעיתונות דיגיטלית, שפורסם בנובמבר, לאחר עשורים של מחקר ופיתוח, נראה שטכנולגיית ה-VR מצויה על סף אימוץ ע"י הזרם המרכזי בתעשיית התקשורת.

מהדו"ח עולה, כי תחום ה-VR מייצג תבנית עלילתית חדשה, שהנורמות הטכנולוגיות והעיצוביות שלה עדיין בחיתוליהן, ושהמדיום החדש מהווה אתגר לסוגיות עיתונאיות בסיסיות כמו "מיהו העיתונאי" ו"מה הוא מייצג". עוד עולה מהדו"ח שבשלב הזה של התפתחות המדיום, ייצור תכני VR מחייב מיזוג מלא של תהליכים אדיטוריאליים והפקתיים.

דיוויד גרוסמן, עורך הטכנולוגיה של התוכנית Newsnight של ה-BBC בחן כיצד אנו יכולים יכולים להמציא מחדש את הסיפור העיתונאי באמצעות הטכנולוגיה החדשה. בכתבה שפרסם ביולי האחרון, הוא בחן כיצד טכנולוגיית ה-VR, או ליתר דיוק – דיווח עיתונאי שמצולם, ערוך ומוגש כקטע וידאו של 360 מעלות – עשויים לשנות את פורמט הטלויזיה המסורתי, את הסיפור העיתונאי ואת תפקיד הכתב והמגיש. הוא בדק גם סוגיות מעשיות כמו איך נכון לצלם, היכן ממקמים את הצוות בפריים שמעקר מתוכן את הביטוי "מאחורי המצלמה" ועסק בשאלה האם מדובר בגימיק או באפשרות לייצר עולם תוכן חדש ומרתק. מעבר לסוגיות הטכניות, עולה גם השאלה בדבר מלאכתו של הצוות העיתונאי: האם הוא מוביל את הצופים בזירה בעת שהוא מספר את הסיפור, או מאפשר לו לנוע בזירת הדיווח בעצמו. (כדי לצפות בהדגמה באופן מיטבי יש לנוע עם העכבר על-גבי קטע הוידאו במחשב שולחני עם דפדפן כרום, או להזיז את המכשיר הנייד):

גם העיתונאי פול אדאמס מה-BBC ניסה את הטכנולוגיה הזו במחנה המהגרים קאלה בצרפת. זו הייתה, לדבריו, משימה ממש לא שגרתית, ולא ניתן היה לצפות מראש מה יהיו תוצריה. לטענתו, עבודת דיווח כזו דורשת סוג חדש של מומחיות מהצלם ומערך עבודה שונה בהחלט, אך יש בכוחה לעניק לצופה חוויה שונה באופן קיצוני. השימוש המוצלח ביותר לסוג כזה של דיווח, אומר אדאמס, יהיה במקומות צפופים, בהם הצופה יכול "להסתובב"  ולחוות אותם, מבלי להתחשב בהחלטות של הצלם או הכתב בכתבה רגילה. כאן הצופה יכול להתרשם מהמציאות בצורה הישירה ביותר, גם אם מדובר בזירה שלא היה רוצה להיות בה במציאות. לדבריו, עוד בדיקות צריכות להתבצע, אך את ההתנסות שלו הוא מגדיר כהצצה למשהו שבקרוב יהיה עם כולנו.

דוגמה נוספת לעוצמה של צילום זירת דיווח ב-360 מעלות, אפשר לראות בסרטון באורך של כ-3 דקות ששיתפה ABC News בפייסבוק לפני כעשרה ימים. הוידאו המסקרן, של טיימס סקוור במהלך סופת השלגים העזה שהכתה בחוף המזרחי, שלא כלל דיווח של כתב בשטח, גרף למעלה מ-17 מיליון צפיות של גולשים, שיכלו, בין השאר, להתבונן בצלם הקפוא שתיעד עבורם את הזירה. דוגמאות נוספות לעבודה עיתונאית של ABC News בסביבה החדשה, בשילוב אפליקציית VR עם ה-CARDBOARD של גוגל, מביאות דיווחים יוצאי דופן מצפון קוריאה ומסוריה.

 

360° Tour of Times Square During Winter StormTake a 360° tour of Times Square during winter storm that's dumped over 25 inches of snow in New York City: abcnews.com/vr – ABC7NY

Posted by ABC News on Saturday, January 23, 2016

 

 

פייסבוק הכריזה כבר לפני כשנתיים על כוונותיה בתחום, שרכשה בשני מיליארד דולר את  אוקולוס (Oculus), סטארט-אפ צעיר שפיתח משקפי מציאות מדומה שמכניסים את המשתמש לתוך עולם וירטואלי. שלשום פרסם מר פייסבוק, מארק צוקרברג, תמונת 360 מעלות מרהיבה של פני מאדים, שצוות הוידאו 360 מעלות של החברה יצר מתמונות שצולמו על ידי נאס"א. צוקרברג כתב ש"זוהי רק ההתחלה של מה שאנחנו יכולים לעשות עם מציאות וירטואלית ו-וידאו ב-360 מעלות"

 

This is a neat 360 video from the surface of Mars. You can look around like you're actually on the planet.

NASA produced it by stitching together photos taken by NASA’s Curiosity Mars Rover, using technology created by the 360 video team at Facebook.

This is just the beginning of what we can do with virtual reality and 360 video. Pretty amazing.

Posted by Mark Zuckerberg on Sunday, January 31, 2016


 

ומתי נוכל לראות את החדשות ב-360 מעלות בישראל? מושון נחמיאס, מרצה לתקשורת במכללה האקדמית נתניה, מציע לכולנו להתאזר בסבלנות: "קודם כל שיכניסו HD לשידור בטלוויזיה, אח”כ נדבר על 360. יש עוד כמה שלבים לעבור בדרך. מבחינה טכנולוגית הטלוויזיה בישראל מפגרת לפחות בעשור".
"טכנולוגיה כזו מעמיסה באופן משמעותי על רוחב הפס, ואנחנו עדיין לא שם. כדי שנוכל לצרוך מוצרים כאלה בשגרה, אנו צריכים תשתית מתאימה, שהיום, למרות כל ההכרזות, לא ממש תומכת בזה.

 

1 תגובה

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

1 תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.