728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

מלכודות הקליקים

משתתפי הפאנל.צילום: אור גפן

אורי רוזן בכנס DIGIT: "הקהל לא מגיע מרצונו, אלא מצפה שנבוא אליו. צריך לעבוד יותר קשה בשיווק כי נכנסו גורמים מתווכים שגונבים את הכסף מכולנו"

"היום אתה צריך להביא את האנשים ממקומות שונים. אתה צריך להמציא תפקידים נוספים, אחראי על פייסבוק, אינסטגרם, סנאפצ'ט. הקהל לא מגיע מרצונו, אלא מצפה שנבוא אליו. צריך לעבוד יותר קשה בשיווק כי נכנסו גורמים מתווכים שגונבים את הכסף מכולנו, כמו גוגל ופייסבוק". כך אמר היום אורי רוזן, העורך הראשי  של mako בפאנל שעסק בהשפעת "מלכודות הקליקים" שהנחה דרור גלוברמן, עורך ראשי NEXTER ומגיש "אנשים" בערוץ 2, בכנס DIGIT 2016 לעיתונות דיגיטלית בבינתחומי בהרצליה.

"האינטרנט הוא מוצר מעולה", הוסיף רוזן. "מתעלמים מטרנד הפוך של העמקה. יותר ויותר אתרים מייצרים כתבות ארוכות ואנשים מבלים זמן בכתבות של 14 דקות קריאה. יש מודים שונים. ביום שישי בצהריים במקום להיכנס עם 7 ימים למיטה אתה נכנס עם הטלפון שלך וזה נותן לעיתונאים לעבוד שבוע ושבועיים על כתבות. לא צריך לבכות, לא צריך לזרום עם המציאות.
כשאתה לבד אתה יכול לעצור ולחשוב ולדחות ביום וכשיש מישהו בצד השני, השאלה היא מי מגיע קודם.

"מי שקצת מכיר את האלגוריתמים של גוגל ופייסבוק יודע שהן מענישות אותך על BOUNCE באינטרנט, כלומר אם חזרת אחורה מכתבה שלא עניינה אותך. בגוגל ובפייסבוק לא מייצרים מילה! פייבסוק לא היה פייסבוק בלי אתרי התוכן. אף אחד לא קונה את מאקו, כי הוא בחינם.
"פייסבוק עושים את הסחיטה הזאת ולוקחים עוד ועוד מן הכסף, אבל תהיה פרשת מים שבה לא יהיה ניתן להרעיב את העגל ונראה תנועה שכנגד".

"אני לא רואה את הפרסונליזציה כאיום. ידיעות או YNET לא נענשו בטראפיק על ההתנגדות לראש הממשלה בבחירות וערוץ 20 לא משיג רייטינג יוצא דופן. הצופים בערוץ 2 יודעים להבדיל בין מקור הסמכות הדיווחית לבין כל המטקבקים".

 


אודי הירש, משנה לעורך הראשי של וואלה!: "המצוקה האמיתית של עמודי החדשות היא שבאווירה הציבורית הזו מאוד קשה לייצר תוכן שלא מתיישר לפי דעת של 90% מהציבור כשלפעמים מה לעשות המציאות לא מתיישרת עם הדעות שלהם"


 

אודי הירש, משנה לעורך הראשי של וואלה!: "בכל שנה יש פה איזה גוועלד אחר, עכשיו אני מבין שזה הקליק בייט. ההיסטריה טיפה מוגזמת ואני לא חושב שהאינטרנט המציא משהו שמדיומים קיימים לא המציאו לפניו. בחלק גדול מהיומונים יש משחק מילים כדי למשוך אותנו גם לאסונות. ראיתי שאולפן שישי מושך אותי להישאר עד סוף המהדורה בעקבות פרומו לפרומו על כתבה על זוגתו של מוטי קירשנבאום. ההיסטריה היא משהו שהאינטרנט מייבא ולא המציא.

"אני חושב שבכל מה שקשור לתוכן יש לנו אותם דיונים משפטיים כמו בעיתון ועם יותר לחץ זמן, כי דברים צריכים לעלות תוך דקה", הוסיף הירש. "אנחנו מדברים עם יועצים משפטיים עשר פעמים ביום. ישבנו על התחקיר של משה אבגי חודשיים והתלבטנו אם להציג אותו או לא.
"עיתונאים עובדים היום יותר קשה, 24/7. כתב חדשות היום, עבודתו היא 18 שעות ביממה ביום סביר. גם עורכי ערוצים הם חדשותיים באופיים. הסרטון שקפץ בערוץ 22 (תקיפה מינית של ילד בן 5) הוא סרטון שהגיע אלינו אתמול בצהריים ולא פרסמנו אותו.
"בשריפה בכרמל, בשלב די מוקדם, היו דיווחים שעוספיה נשרפה, שהחי בר נשרף. קיבלנו דיווחים מכתבים שעמדו שם ואמרו שזה לא נכון והם לא נשרפו ואנחנו לא דיווחנו על זה – וצדקנו. אתה עושה החלטות אתיות כל יום שעה שעה וזה נהיה יותר מורכב וקשה.

"היכולת של אתר להתמודד בלי לעמוד דום מתוח לצה"ל זו כבר בעיה אחרת. המצוקה האמיתית של עמודי החדשות היא שבאווירה הציבורית הזו מאוד קשה לייצר תוכן שלא מתיישר לפי דעת של 90% מהציבור כשלפעמים מה לעשות המציאות לא מתיישרת עם הדעות שלהם.
בנוכחות הפייסבוקית של הרבה אתרים תראה שיש עמידה בדום מתוח לצהל, גם במהדורות החדשות בטלוויזיה. אתה רואה שדברים מאוד השתנו אחרי לבנון השנייה, אבל ההבדל באינטרנט הוא שאתה מקבל את הפידבק שלך באופן מיידי".

 


אורי רוזן, העורך הראשי של mako: "ידיעות או YNET לא נענשו בטראפיק על ההתנגדות לראש הממשלה בבחירות, וערוץ 20 לא משיג רייטינג יוצא דופן. הצופים בערוץ 2 יודעים להבדיל בין מקור הסמכות הדיווחית לבין כל המטקבקים".


 

 

"אנחנו מדברים פה על תעשייה של כסף. אם אין קליקים אין כסף", אמר פרופ' יאיר עמיחי המבורגר, ראש המרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט, בבינתחומי הרצליה. "נכנסת לאיזושהי כותרת מרשימה, גילית שהכתבה לא מעניינת ואז אתה ממשיך להתגלגל משם – ואת זה מוכרים. תארו לעצמכם שהייתם קונים עיתון והייתה קופצת לכם פרסומת שאי אפשר לקרוא את הכתבה בלי לראות אותה. אין פה פסילה של האינטרנט כמדיום, אפשר לעשות איתו דברים נפלאים ואנחנו לא רוצים לזרוק את התינוק עם המים אבל יש למקד את זה על הנושא הספציפי. יש כאן מלחמת מאסף. אולי מבחינת הערוצים הנוכחיים יש לגיטימציה ליצירת רייטינג, ליצירת קהל שבוי מול אותם ענקים שבאים לסגור את השוק.
"ערוצי התקשורת הגדולים בארהב יעבירו את החדשות שלהם דרך פייסבוק. מי שיהיה בפייסבוק ייחשף לחדשות. למה הם הסכימו להיכנס לשידוך הזה? כי אין להם ברירה. מי שלא ייכנס לשידוך הזה, פייסבוק יידרסו אותו.
אנחנו מנסים לעשות מיליון דברים ולהיות במיליון מקומות אבל אנחנו לא נוכחים. אנחנו או בעבר או בעתיד אבל לא בהווה. היעילות הזאת אוכלת אותנו. אנחנו לא נמצאים באף מקום. אנחנו חווים את התחושה הזאת שאנחנו לא נוכחים, תחושה של החמצה. אנחנו חיים בעולם של ריגושים. פה נוצרת חוסר שביעות הרצון הממש חזקה.
"בפייסבוק אנחנו מעצבים את איך שהיינו צריכים להיות, אנחנו עושים חברים כמו שאנחנו אוספים בולים. זו סביבה סגורה, אנחנו יכולים להוציא את כל מי ששונה מאיתנו ולחיות בעולם הומוגני טוטאלי. זה עולם שבו אדם עם קשיים חברתיים קשים הצליח לשכפל את עצמו לתוך המוח שלנו.
אין תחרות לפייסבוק בפרופילים. הם מכירים אותנו כל כך טוב והם יודעים איך לתת לנו את המסרים. זה בית ספר לפרסונליזציה. שאלון אישיות היום זה 30 דקות, לפייסבוק יש שנים שהוא יודע עליכם. בקרוב לא נוכל להתנגד למסרים שלהם כי הם יודעים בדיוק מה אנחנו רוצים לקנות".

 

מיכל שרייבר, מנכ"ל WEB DONE לניהול מותגים ברשת: פעם היינו יושבים וקוראים עיתון. אנשים היום יושבים בסלולרי וצורכים תוכן באינטרנט. צריכת תוכן באינטרנט היא לא צריכת התוכן של פעם שכל מה שעשית זה לקרוא תוכן. אין דרך אלא ליצור משהו שתופס את תשומת הלב בצורה משמעותית. וואלה! הייתה קיימת לפני 10 שנים ולא היו בה כאלה כותרות. היום יש את פייסבוק.
"כל הזמן מדברים על תחרות בין הערוצים השונים. יש לכם תחרות אדירה מהרשתות החברתיות שהיא לא מאוגדת. אתם לא יכולים להתאגד עם מיליוני אנשים שכותבים את דעתם. יש פה תחרות סמויה גדולה. אנחנו כבר לא צורכים תכנים, רוב התוכן אצל היושבים כאן נצרך דרך פייסבוק.
"זה לא נכון שפייסבוק לא מייצר תוכן. בשנתיים-שלוש האחרונות אנחנו רואים כותרות שמתחילות מפייסבוק. אי אפשר להתעלם מפייסבוק כפלטפורמה לתוכן.
י"ש לאנשים אשליה שהם מקבלים את כל התוכן שלהם בפייסבוק על ידי חברים שלהם. יש אלגוריתם מאוד ברור בפייסבוק שמוודא שתקבלו את התוכן שמתאים לכם. זה העולם שאנחנו נמצאים בו ופייסבוק הם המובילים. זה עולם שבו פעם אחת התעלמתי ממישהו אז לא אראה אותו יותר".

 


digit_logo-1 (1) (1)

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.