728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

לנפח מחדש צמיג שטוח

לנפח מחדש צמיג שטוח
אילוסטרציה.צילום: (Alexander G (CC BY-SA 2.0

כיצד חברה מהתעשייה המסורתית מגדילה את הערך שלה פי 23 בתקופה של פחות מ-9 שנים? ד"ר ישראל בוקסר שעבד כבכיר באליאנס מספר כיצד ניהול ויעדים נכונים הובילו את סיפור ההשבחה המוצלח של החברה

בשנת 2007 מכר אליעזר פישמן את חברת הצמיגים אליאנס לחברה האמריקאית קרן ורבורג ושותף הודי בסכום של כ- 50 מיליון דולר. הניהול בפועל עבר למשפחת מהנסריה ההודית, בעלת ידע נרחב בשוק הצמיגים ונחישות ניהולית, שהביאו לצמיחה המדהימה של חברת הצמיגים הבינונית מחדרה. הקרן מכרה את החברה ב- 2013 לקרן השקעות שניה KKR בחצי מילארד דולר וזו מכרה אותה לפני כשבוע לחברת "יוקהמה" היפנית לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר. אליאנס עברה השבחה מדהימה של פי 23 בערכה בפחות מעשור.

 

אליאנס (Alliance) הייתה מותג בין לאומי בשוק צמיגי ה-off the road (מחוץ לכביש) בעולם. במשך השנים פיתחה אליאנס צמיגים חדשניים רבים לשוק החקלאות, כאשר גולת הכותרת התבטאה בפיתוח צמיגי ציפה (flotation) המתאפיינים בלחץ אויר נמוך וביכולת עבירות גבוהה, כאשר הצמיגים אינם שוקעים בבוץ.
הבעלים של אליאנס לפני מכירתה לוורבורג פינקוס ולמשפחת מהנסריה היה אליעזר פישמן. פישמן ידוע כאיש כספים, אך הוא חסר אוריינטציה תעשייתית. ראייתו התבססה על ניתוח הדוחות הכספיים, אך הוא לא הבין מה שקורה "מתחת למכסה המנוע". בהתאם, ולאור הביצועים העגומים של החברה באותם זמנים הוא ביקש להיפטר מאחזקותיו ומכר אותה לאמריקאים ולהודים במחיר נמוך במיוחד.

 

התמקדות בצמיגים מיוחדים עם רווח גבוה

החברה ייצרה בעבר צמיגי נוסעים, צמיגי משאיות וצמיגי חקלאות. צמיגי הנוסעים וצמיגי המשא הסבו לה במהלך השנים הפסדים לא מבוטלים. שוק צמיגי הנוסעים דורש השקעות מאסיביות בציוד חדשני והחברה לא מסוגלת היתה להתמודד מסוגלת בכוחות שווים מול יצרנים עולמיים בתחום זה. למרות זאת סברו המנהלים הישראלים שגיוון זו אסטרטגיה מובילה, שכן היא מחזקת את השרידות ומאפשרת לתת תשובות לירידה בביקושים בסוג מסוים של צמיגים על ידי עליה בביקושים בסוג אחר. ההודים שינו מידית את האסטרטגיה. הם סגרו את מפעלי הייצור של צמיגי המשא וצמיגי הנוסעים והתמקדו בצמיגי החקלאות בלבד. אסטרטגיה זו של ההודים הוכחה כהצלחה מסחררת שמנעה הפסדים בצד אחת והגדילה רווחיות בצד שני.
אליאנס שהייתה ממוצבת כחברה איכותית, רכשה בעבר את חומרי הגלם היקרים ביותר בשוק. גם כדי לתת מענה לצורך ליצר צמיגי נוסעים איכותיים. האוריינטציה של ההודים קבעה שאין צורך בחומרי גלם איכותיים לצמיגי החקלאות. מדיניות זו הורידה את תשומת חומרי הגלם בכ-50%.

 

המיקוד אצל ההודים, שהתבסס על ידע וניסיון מחד, ותרבות ניהולית הודית קפדנית מאידך, הביא למצב שכל מנהל שלא נתן ערך לחברה, לשיטתם, פוטר מידית או התפטר. אצל ההודים האסטרטגיה בנושא זה ברורה: הם נותנים הוראות והמנהלים מבצעים. תפיסה זו איננה עובדת בישראל. בהתאם נותרו מעט מאוד מנהלים ישראלים בחברה ואת מקומם תפסו במשך הזמן מנהלים הודים ותורכים.
להודים יש יכולות של גיוס הון ובניית מיזוגים אסטרטגיים מהמעלה הראשונה. במשך השנים הם התחברו לשתי חברות אחזקה בינלאומיות שאפשרו בנייה של שני מפעלי ייצור בהודו ורכישת חברת שיווק בארצות הברית. מיזוגים אלו שילשו את מחזור המכירות של החברה ושיפרו מהותית את הרווחיות.
להודים יש גם יכולות משמעותיות בתחום החדשנות הניהולית והאסטרטגיה. למנהלים ולדירקטורים הישראלים שעוסקים בעיקר ברווח לטווח הקצר (profit maximization) לא היה את הגיבוי האסטרטגי של הבעלים גם לא את הכישרון הניהולי והראיה האסטרטגית לטוח ארוך, שיכלו למנף את החברה קדימה. למנהלים ההודים היה גיבוי וחשיבה לטווח ארוך שסייעה להם להגשים ולבצע תכניות רווחיות.
מכירת אליאנס הייתה סיפור ניסים כלכלי של חברה מהתעשייה המסורתית, שכאמור הגדילה את ערכה ב-9 שנים בכ-2300%. הסיפור אומר דרשני לגבי הערכים הנמוכים שנותנים מנהלים ודירקטוריונים לחברות מתעשיות מסורתיות. הצלחת אליאנס מחייבת חשיבה מחודשת בכל הקשור לניהול ושיפור חברות תעשיה מסורתיות בישראל והשבחתן.

 


ד"ר ישראל בוקסר הוא מרצה לשיווק במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א). לשעבר מנהל אגף הרכש והלוגיסטיקה באליאנס.

8 תגובות

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

8 תגובות

  • זאב
    5 באפריל 2016 @ 11:31 am, 11:31 am

    מפעלי התעשייה הישנה בארץ, חלקם בקיבוצים, זוכים לעדנה כאשר ניהול מקצועי ומודרניות פועלים במשולב להשבחתם. אליאנס , מפעל צמיגים נידח בחדרה, נרכש בסכום עתק ע"י יוקהומה היפנית וזו תעודת כבוד לתעשיה הישראלית.

    הגב
    • אורי@זאב
      5 באפריל 2016 @ 11:51 am, 11:51 am

      אני עובר ליד מפעל אליאנס בחדרה פעמיים בשבוע ובחיים לא הייתי מאמין שמפעל צמיגים בחדרה יכול להימכר ליפנים בסכום כזה. נשמע ממש דמיוני לחלוטין אבל זו המציאות המפתיעה.

      הגב
  • דניאל
    5 באפריל 2016 @ 11:45 am, 11:45 am

    אליאנס היא סיפור שמוכיח שוב לכולנו כלכלית שמיצוי וניהול מקצועיים יכולים להפוך מפעל בסיסי למבוקש בגלל יזמות מנהליו.

    הגב
  • צופיה
    5 באפריל 2016 @ 12:10 pm, 12:10 pm

    סיפור מהאגדות. מוכיח שוב שהכל מסתכם בחזות הניהול אבל חשובה הראיה האסטרטגית לטווח ארוך, מה שחסר בישראל.

    הגב
  • ראול
    5 באפריל 2016 @ 12:47 pm, 12:47 pm

    אליאנס בעיני היא סיפורו של ינון עזרוני ז"ל המנכ"ל הבולט של החברה. דור הניהול אחריו הצליח להרים את החברה לגבהים בניצול ידע של צמיגים מיוחדים שהניבו רווח גדול. מדובר בחברה שסבלה מדימוי ירוד ונהנתה מניהול נועז ובעל דמיון.

    הגב
  • חזי
    5 באפריל 2016 @ 1:25 pm, 1:25 pm

    קשה להאמין שחברת צמיגים פשוטה מסוגלת תודות לניהול להגיע למחיר קניה מדהים.

    הגב

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.