728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

תשתית תקשורת בין מכוניות

תשתית תקשורת בין מכוניות
אחד מהדגמים של טסלה.צילום מסך מערוץ היוטיוב של טסלה

על ממשלת ישראל מוטלת החובה לשפר תשתיות ולהטמיע טכנולוגיות כדי שרכב אוטונומי יפעל בארץ. הביקור של אלון מאסק בישראל מלמד שכדאי להזדרז ביישום התשתיות

לפני כשבועיים התפרסמה ידיעה מעניינת: המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר שי סופר, טען כי כבר ב- 2020 רכב אוטונומי ייסע בכבישי ישראל. משרד התחבורה נערך טכנולוגית למהפכה זו ובקרוב יוקצה שטח בדרום הארץ שישמש כשדה ניסוי לרכב האוטונומי.
דברי המדען הראשי מצטרפים לעובדה שמשרד התחבורה פרסם מכרז לפיתוח טכנולוגיות העוסקות בתקשורת דיגיטלית בין כלי רכב מסוג V2V ו־V2X, טכנולוגיות המאפשרות לכלי רכב סמוכים לחוש בקרבתם זה לזה. שימוש בטכנולוגיה זו, על פי משרד התחבורה, דורש ניסוח וחקיקה מחדש של כל נושא תשתית התקשורת בין כלי הרכב. צרפו לכך את ביקורו של המיליארדר אלון מאסק (טסלה) בחברת מובילאיי המפתחת מערכת אוטונומית לטסלה, ונראה שהמערכת מתקדמת.
על הרקע הזה שוב עולה המשמעות הקריטית של ניהול נכון, חדשני ועתידי של תשתיות כבסיס להטמעה של כל שינוי טכנולוגי עתידי. על גבי תשתיות אלו מוטמעות ומתפקדות מערכות תפעוליות ארגוניות. מהן כאלו הקיימות כיום כמו מערכות ERP , CRM, שכר, דואר, על גבי שרתים מקומיים או בענני המידע ומהן מערכות עתידיות כמו מיכון אוטונומי, בינה מלאכותית, מדפסות 3D תעשייתיות, תקשורת VR וכדומה.

תפקודן היעיל של תשתיות התקשורת והמחשוב ותמיכתן היעילה בפעילות השוטפת מהווים חלק אינטגראלי מתהליך ההטמעה של כל טכנולוגיה חדשה כמו גם מהצלחתו המתמשכת של כל ארגון בעולם הדינאמי והתחרותי בו אנו פועלים. כדי להבין את חשיבותן הקריטית של תשתית התקשורת ומחשוב צריך להבין שאלו תשתיות המשלבות למעשה את כל הרכיבים הנדרשים ליצירת פתרון אפקטיבי לדרישה.
מערכות התשתית מורכבות מאוסף מגוון של מרכיבים פיזיים כגון רכיבי תקשורת, סיבים אופטיים, מעבדים מתוחכמים, נתבים, מתגי תקשורת ראוטרים ועוד כמו גם משאבים וירטואליים, כגון תוכנה, מערכות הפעלה שרתי דואר, אפליקציה או מאגר מידע, חומת אש לאבטחת מידע מערכות גיבוי והתאוששות.

 

רכיב האינטגרציה וסביבת העבודה

כדי שמערכות כמו מיכון אוטונומי יעלו על כבישי ישראל, או ישרתו פס יצור של מפעל תעשייתי, או יהיו בסיס לצי כלי רכב להפצה או חלוקה של מוצר, יש צורך ברכיב השלישי רכיב האינטגרציה. מנהלי תשתיות מחוייבים לבצע את תהליך האינטגרציה הנכון בין הדרישה הספציפית, סביבת העבודה, לבין הרכיבים הפיזיים והווירטואליים. כדי שמכונית אוטונומית תעלה על כבישי הארץ, יש צורך להתאים את תשתית התקשורת והמחשוב על גבי תשתית הכבישים כדי לקלוט את איתותי מערכות ה V2V , ליצור מערך אינטגרטיבי של מעבר מידע, לאפשר תהליך של בקרת ביצועים ותהליך המשכי של ביצוע.
לשם כך, ממשלת ישראל צריכה גם לשפר את תשתיות הכביש, גם לעדכן מערכות V2V בכלי רכב. אך יותר מכל, נדרשים אנשי תשתיות מידע כדי להטמיע מערכות שליטה ובקרה, לסנכרן את המידע על גבי תשתיות הכבישים. ואלו רק תחילתם של שינויים טכנולוגיים שישנו את סביבת החיים שלנו בתקופה הקרובה.
אם כך, כבר כיום דרושים מנהלי תשתיות מידע, תקשורת ותקשוב, בעלי ידע באינטגרציה של מערכות, חקר ביצועים, ניהול סביבת לקוח, בעלי ידע במתודולוגיה לניהול פרויקטים עתידיים אלו.


ד"ר אלון הסגל הוא מרצה בכיר בבית ספר דן למקצועות ההייטק, המרכז ללימודים אקדמיים (מל"א).

14 תגובות

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

14 תגובות

  • אהרון
    10 באפריל 2016 @ 2:18 pm, 2:18 pm

    תהליך ההסעות ההמוניות ופחות שימוש ברכב פרטי הולך לתפוס תאוצה בתוך מספר שנים. לכן סביר שמנהלי תשתיות מידע ובכלל אנשי טכנולוגיה מעשית ידרשו לתחום שיקבל תאוצה תוך שנה שנתיים.

    הגב
  • משה דויטש
    10 באפריל 2016 @ 2:28 pm, 2:28 pm

    ממשלת ישראל נמצאת בפיגור בתחום של שנים אחורה. רק ב2020 בערך יושלם קו אחד של רכבת בינעירונית בגוש דן וגם מועד זה בספק. הקו בגוש דן היה צריך כבר לפעול ב-2008…סביר בעיני שעד שהממשלה תזוז (במיוחד שזה לתועלת הציבור…) יחלוף זמן רב. בכל מקרה הסקטור הפרטי תמיד יקדים את הממשלה וטוב שכך.

    הגב
  • ליאור
    10 באפריל 2016 @ 2:32 pm, 2:32 pm

    תשתיות מידע עשוי להיות מקצוע מענין עם דרישת מעסיקים. השאלה באיזה רמת לימוד הוא יועבר.

    הגב
    • אלון הסגל@ליאור
      11 באפריל 2016 @ 9:20 am, 9:20 am

      גילוי נאות: אני ראש התוכנית לתשתיות מידע בבית ספר דן להיטק, מל"א. שם אנחנו נותנים תוכנית עדכנית, חדשנית עם מרצים שבאו מהסקטור העסקי והממשלתי ומלמדים מעשית את תהליך ניהול התשתיות. אנחנו סבורים שיש הרבה חבר'ה ממש רציניים בעלי ידיים טובות שלא לומדים את המתודולוגיה העדכנית [כמו גם קצת תכנות, אבטחת איכות ואבטחת מידע/סייבר הכל כך קריטייים בתחום התשתיות] של תשתיות מידע בייחוד לטכנולוגיה המתקדמת , אוטונומית, ויזואלית ועוד….

      הגב
  • בועז לוי- מהנדס
    10 באפריל 2016 @ 2:40 pm, 2:40 pm

    אלון מאסק לא הגיע סתם לביקור במובילאי. בחודש האחרון גם המניה עולה ברציפות אחרי תקופת חולשה. נקווה שמובלאי וחברות ישראליות נוספות יצטרפו לפרוייקטים בתחום.

    הגב
    • דנה @בועז לוי- מהנדס
      10 באפריל 2016 @ 8:03 pm, 8:03 pm

      שיירה של משאיות אוטונומיות נסעה בימים האחרונים באירופה. אין סיבה שזה לא יתרחש מהר גם בארץ.

      הגב
  • תומר
    10 באפריל 2016 @ 2:59 pm, 2:59 pm

    רכיב האינטגרציה חשוב מאוד. האם יש לנו על מי לסמוך שהוא יתרחש בפועל בשטח? לא יודע כמה אנשי אינטגרציה יעילים ומביני ענין יש בקאדר כיום או יהיו בעתיד.

    הגב
    • אלון הסגל@תומר
      11 באפריל 2016 @ 9:23 am, 9:23 am

      אני מסכים איתך שיש צורך באנשי אינטגרציה לתשתיות מידע בטכנולוגיות מתקדמות אלו. אני גם חושב שחסרים כאלו בשוק ברמת מספקת של מתודולוגיה וניהול עבודה אינטגרטיבית רלוונטית.
      יש לנו מה ללמד, יש לנו את המשאבים והמרצים , בקיצור… אנחנו מוכנים ללמד את המקצוע שלדעתי הינו אחד ממצועות העתיד שערכו רק יעלה בשוק.

      הגב
      • רונית@אלון הסגל
        11 באפריל 2016 @ 1:20 pm, 1:20 pm

        מאחלת לכם בהצלחה. כיוון שאני מירושלים אמצא מוסד אקדמי בעיר שמלמד אינטגרציה ומחשוב.

        הגב
STD11

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz