728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

אחיזת המוות של פייסבוק

אחיזת המוות של פייסבוק
אדם סינגולדה, מנכ"ל טאבולהצילום: (Ole Bader (CC BY-ND 2.0

האם ישועתם של כלי התקשורת, המו"לים ויצרני התוכן, החוששים מעליית כוחן של הרשתות החברתיות ומשמעותה על עתידם, תבוא מחברות המלצות התוכן?

האם ישועתם של כלי התקשורת, המו"לים ויצרני התוכן, החוששים מעליית כוחן של הרשתות החברתיות ומשמעותה על עתידם מבחינה כלכלית, תבוא מחברות המלצת התוכן?

בכתבה שפרסם סת' פיגרמן ב-Mashable, במסגרתה ראיין את אדם סינגולדה, מנכ"ל ענקית המלצות התוכן טאבולה, מתואר הפחד בתעשיית העיתונות מפני השפעת עליית כוחן של הרשתות החברתיות – ובעיקר מהתעצמותה של פייסבוק – על אובדן השליטה בזהויות המותג של כלי התקשורת, חוויית המשתמש והקשרים של יצרני התוכן עם קוראיהם. הכתבה גם מביעה ספק לגבי כך שפלטפורמות המלצות התוכן יושיעו את מי שמייצר את התכנים.

 

הפחד הזה, נטען, הוא כיום מרכיב מפתח בתכנית העסקית של טאבולה, שגייסה עד היום 160 מיליון דולר ושוויה מוערך בכמיליארד דולר. את שוק המלצות התוכן העולמי מובילות כיום שתי חברות שצמחו בישראל: טאבולה ואאוטבריין, שגם שוויה מוערך בכמיליארד דולר.

 

המודל העסקי של שתי החברות מתבסס על תשלום פר קליק (PPC). באופן כללי, אתר תוכן שמטמיע אצלו את אחת הפלטפורמות, מציג בתחתית כל כתבה מספר המלצות תוכן – חלקן פנימיות, מה שמייצר תנועה פנימית, ואחת לפחות חיצונית. ההמלצה החיצונית יכולה להיות לאתר תוכן אחר או לכתבת תוכן של מותג או מפרסם. המפרסמים משלמים לחברת ההמלצות עבור התנועה שהניעה לאתר שלהם וההכנסות מתחלקות בין חברת ההמלצות לבין אתר התוכן המפנה.

 

מודל חלוקת ההכנסות הזה דומה מאוד למודל שמציעה פייסבוק ליצרני תוכן עם פלטפורמת המאמרים המיידיים (Instant Articles) שלה.

 

"אני לא מודאג לגבי מה יקרה אם פייסבוק לא תייצר עבורך תנועה, אומר סינגולדה ל-Mashable, "אני יותר מודאג ממה שיקרה אם היא תצליח לעשות זאת. המאמרים המיידיים הם בתוך פייסבוק. אתה מקבל תנועה וזה נהדר, אך האם יש לך בכלל זהות? האם אתה יודע משהו על המשתמשים שלך? האם הם זומבים שבמקרה נמצאים פה ומחר יהיו במקום אחר?". כעת, מבססת החברה את עצמה בהדרגה כפלטפורמה המעניקה למו"לים שירות מלא, המציע גישה למידע ונתונים ולאפשרויות התאמה אישית עבור מיליארד משתמשיה.

 

 

פייסבוק מחזקת בחודשים האחרונים את אחיזתה בפרי עבודתם של יצרני תוכן, מציעה הרבה יותר קטעי ודאו ומאמרים, תוך שהיא מעודדת אותם ואף משלמת להם לעשות כן. "בשוק התקשורת הקשוח, קשה להאשים מו"לים שזוחלים לעבר הכסף שמציעה פייסבוק", אומרת ל-Mashable ויויאן שילר, לשעבר ראש מערכת החדשות בטוויטר. "האירוניה היא שמו"לים היו יכולים להתמודד עם המציאות הבעייתית הזו אם הם היו מתאחדים", היא מוסיפה ואומרת, "אך המסורת התחרותית בקרב מערכות החדשות מקשה לדמיין שכך יקרה".

 

2 תגובות

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

2 תגובות

  • […] עם פייסבוק ומדוע הוא מציע פתרון טוב יותר. (עוד פרטים במאמר שמתפרסם באתר אגודת העיתונאים […]

    הגב
  • כאות מתה? - עיתונות
    27 במאי 2016 @ 12:58 pm, 12:58 pm

    […] המצב הזה מביא ארגוני תקשורת ועיתונות כבר היום למכור או לשתף תכנים עיתונאיים מקוריים עם פייסבוק (Instant Articles) וגוגל. הפחד מהשתלטות הענקיות הללו על תחום התוכן העיתונאי, הוליד אפיק חלופי של אתרי המלצות תוכן. מנכ"ל אחת החברות, טאבולה, אדם סינגולדה, מנסה להסביר מה מסוכן למו"לים בשת"פ עם פייסבוק ומדוע הוא מציע פתרון טוב יותר. (פרטים נוספים: כאן) […]

    הגב
KE2017

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz