728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

מדוע נמנעה המשטרה מלחקור?

מדוע נמנעה המשטרה מלחקור?
בניין הטלוויזיה הישראלית ברוממה.צילום: (Shuki (CC BY-SA 3.0

אגודת העיתונאים בת"א הגישה בעבר למבקר המדינה ולמשטרה מסמכים וחומרים רבים שעלו בתחקיר "המקור" על רשות השידור - אך המשטרה סגרה את התיק

כשנתיים לאחר שהמשטרה החליטה שלא להמשיך ולחקור פרשות חמורות שהתגלו בהתנהלות של רשות השידור בהנהלת המנכ"ל יוני בן בן מנחם ועוזרו זליג רבינוביץ' – בעקבות מידע רב שהעבירה אליה אגודת העיתונאים בתל אביב , שודר אמש (שלישי) ערוץ 10 בתכנית "המקור" תחקיר של רביב דרוקר על אי סדרים הגובלים בשחיתות בגוף זה, העומד להיסגר רשמית בעוד כשלושה חודשים ולפנות את מקומו לתאגיד השידור הציבורי החדש. חודשים לאחר שאגודת העיתונאים העבירה חומרים, בהם מסמכים רבים, למשרד מבקר המדינה ולמשטרת ישראל, פורסמו כתבות בנושא זה בידיעות אחרונות (שבעה לילות) ובדה-מרקר.

 

כבר בנובמבר 2013 פנה מנכ"ל אגודת העיתונאים בתל אביב, יוסי בר מוחא, ליועץ המשפטי לממשלה, למבקר המדינה ולמפכ"ל המשטרה אז, יוחנן דנינו ופרש בפניהם מסכת עובדתית חמורה הנוגעת לכמה פרשיות.

 

במאי 2014 פרסם מבקר המדינה יוסף שפירא דו"ח על רשות השידור. בר מוחא: "מדובר בדו"ח רופס ומקל באופן תמוה וזאת למרות שלמשרד המבקר הוצגו ממצאים, מגובים במסמכים והוכחות למכביר, כנגד בכירים ברשות השידור, שפעלו בה כבתוך שלהם, עד כדי מעשי שחיתות ופלילים.

 

"ממצאים אלה, שהוצגו בפני מבקר המדינה ובכירי משרדו באופן אישי", טוען בר מוחא, "הצריכו דרישה מפורשת מצד המבקר ליועץ המשפטי לממשלה – להורות על פתיחת חקירה על התנהלות בכירי רשות השידור, שהודחו מתפקידם בעקבות פירוק רשות השידור והקמת תאגיד השידור הציבורי.

 


מאות מסמכים הנוגעים להתנהלות רשות השידור הועברו בצורה מסודרת למשטרה. אלא שבמאי 2014 הודיעה המשטרה על סגירת התיק, בנימוק "שנסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות פתיחה בחקירה, שכן מדובר באירוע שבו ההליך הפלילי אינו מהווה מסגרת מתאימה לבירורו"


בשתי פניות של אגודת העיתונאים לרשויות האכיפה (מצורפות בתחתית הכתבה) האחת בנובמבר 2013 והשניה בינואר 2014, כתב מנכ"ל האגודה יוסי בר-מוחא כי רשות השידור בתקופתם של בן מנחם ורבינוביץ' התנהלה "כאילו מדובר בחנות מכולת פרטית, תוך מתן כספים לגורמים מקורבים – אמנים, בעלי מקצוע ונותני שירותים אחרים – באמצעות מכרזים תפורים מראש או מינויים באופן ישיר, בלא מכרז. זאת, תוך עקיפת הדרגים המקצועיים – מנהלי החטיבות והמחלקות בטלוויזיה.
בר- מוחא הצביע בפניותיו גם על מינויו של זליג רבינוביץ' לתפקיד ראש דסק, תוך הענקת דרגת מנהל מחלקה באופן מיידי, ללא שנת עבודה בפועל כפי שמחייב תקנון רשות השידור. הוא מנה גם מחדלים אחרים, כגון כינוסה של ועדת מכרזים א' כדי לאשר פטור ממכרז לעיצוב אולפן HD. "לישיבת הוועדה לא הוזמן איש עיצוב מתוך הטלוויזיה כדי שיחווה את דעתו. בסופו של דבר הוחלט למסור את העבודה לידי סטודיו שאינו ידוע כבעל ניסיון של ממש בתחום, ואשר בעליו הוא חבר קרוב של בוריס גלפנד, מרכז הפרויקט של האולפן", טען בר-מוחא והעלה תהיה בנוגע להקפצת העלות של פרויקט העיצוב מיום אישורו בוועדה ועד לחתימת החוזה בכ-100 אלף שקל. לבסוף הוא הצביע על תופעה של קידום מקורבים לתפקידים שונים ברשות השידור.

 

פרשת מופע ההצדעה

במכתב ששלח בר מוחא בינואר 2014 לגב' אהובה נבו מהאגף לביקורת משרדי הממשלה ומוסדות שלטון במשרד מבקר המדינה, נפרשה בפירוט פרשת הפקת מופע ההצדעה לכבודו של היוצר יעקב למאי:

"ב-23 לספטמבר 2012 אישרה ועדת ההתקשרויות בראשותו של המנכ"ל יוני בן מנחם לרכוש מופע ההצדעה לכבודו של היוצר יעקב למאי (מוסיקה מזרחית) וזאת במסגרת יום הולדתו. לצורך כך התקשרה חברת ההפקה בבעלות קובי סיט עם רשות השידור. ההתקשרות זו בוצעה בהנחייתו הישירה של זליג רבינוביץ', שגם הנחה את קובי סיט לפנות ליעקב מנדל יו"ר אמ"י. בן מנחם שמקבל הנחיה מפורשת מרבינוביץ' לאשר את המופע בעלות של כ-500 אלף ₪ כולל מע"מ – מאשר את ההפקה.
רבינוביץ' ידוע כחברו הקרוב של מנדל שכבר ביצע ומבצע לא מעט הפקות לערוץ 1 וכיום מבצע בין היתר את התוכנית 'נפגשים בשישי עם יענקלה ועירית', תכנית מביכה המארחת מקורבים לרבינוביץ' וכאלה שהנהלת הרשות חפצה ביקרם.
מתוך הסכום של חצי מיליון ש"ח שאושר למופע ההצדעה, אושר סכום של 142 אלף ₪ לאומנים ומנחה, כשהיה ידוע מראש שהסכום הוא פיקטיבי – מאחר ואלה הופיעו בהתנדבות. בתחילה סברתי כי הסכום עבר לקופת אמ"י אך מבירור קצר עולה כי הסכום לא נכנס לקופת אמ"י, עוד מתברר, כי יענקל'ה מנדל חברו הטוב של רבינוביץ' ממלא מטלות נוספות בהפקות ותוכניות אחרות, בהן הוא אינו שותף כלל. מנדל משמש כמתווך להפקות ותוכניות וזאת בהנחיית רבינוביץ'.
בדיקה שערכתי העלתה כי משפחת למאי כבר פנתה למפיקה חגית פרבר שתפיק עבורם את המופע לכבודו של יעקב למאי. הדבר היה בידיעתו הברורה של יואב גינאי מנהל התוכנית בערוץ 1. פרבר, שהיא מפיקה עצמאית ובעלת חברת 'מעיין הפקות' קיבלה פניה מאחיו של יעקב למאי וזאת בידיעתו הברורה של יואב גינאי, שאף ידע כי פרבר הגישה הצעה עבור ההפקה והעריכה עבור הטלוויזיה בסך 40 אלף ₪ בלבד – וזאת כשידוע הן לגינאי והן לפרבר כי המנחה והאומנים מופיעים בהתנדבות כשהם חותמים על ויתור בגין הזכויות. יצוין שפרבר אף ביררה את עלות האולם ברידינג 3 שם קיבלה הצעה של 25 אלף ש"ח כולל כיבוד " סגרתי עם אריה למאי על 40 אלף ₪ שכולל הפקה ועריכה לטלוויזיה , הפקה כללה 6 מצלמות בינם מצלמות רחף" אומרת פרבר ומוסיפה שגם אילו היו דרישות נוספות להפקה 'הסכום לא היה עולה על 100 אלף ₪ כולל מע"מ'.
"פרבר שנכחה במופע אמרה ש'לא היה משהו מיוחד שחרג מההצעה שלי. גם הכיבוד היה מינמלי וכלל קרקרים וזיתים, שתייה חמה וקרה'. כשנודע לפרבר שהסכום עבור ההפקה הוא חצי מיליון ₪ היא נדהמה.'על מה ניתן הסכום? זה סכום הזוי, עכשיו אני מבינה מדוע אני לא זוכה לעבודה בערוץ 1, ההצעות שלי נמוכות בהרבה ואינם עולות על 80 אלף ₪ גם להפקות גדולות יותר' אומרת פרבר. המופע לכבודו של יעקב למאי רק מחזק את הטענה כי מדובר בדרכים עקלקלות כדי לבצע מעשי גניבה ושחיתות ואלה נעשים באופן גלוי על ידי זליג רבינוביץ', שהוא המוציא והמביא ברשות השידור, ועל פיו יישק דבר. היקף ההפקות שהוצעו לרשות על ידי מפיקים פרטיים שלא באמצעות 'קול ישראל' עולה בשיעור ניכר על זה שהותר בנוהל התקשרויות של הרשות. במרבית ההפקות 'מטפל' רבינוביץ' באופן אישי. מדובר בהפקות של עשרות אלפי שקלים ורבינוביץ' פועל נמרצות כדי למנוע פרסום 'קול קורא' המאפשר למפיקים אחרים לבצע את העבודה בעלות נמוכה יותר.
בבדיקה לא קשה במיוחד ובעין בלתי מזוינת, אפשר בנקל לגלות כי יו"ר ועדת ההתקשרויות, המנכ"ל יוני בן מנחם, משמש עבור רבינוביץ' כחותמת גומי! והחלטות אלה המגיעות לוועדת 250 אלף ₪ לא אחת נופלות, מה שמעלה את חמתו של רבינוביץ' שאף מביע זאת בפומבי.
רבינוביץ' נפגש באופן קבוע עם יואב גינאי ודרור קבלרו תוך שהוא דורש לקבל לידיו את כל ההצעות להפקות ובסופו של דבר, את מרביתן הוא פוסל – וזאת ללא נימוק, תוך התעלמות מהגורמים המקצועיים ברשות. בן מנחם עושה דברו של רבינוביץ' נמנע מכתיבת פרוטוקול מסודר של ועדת ההתקשרויות כדי להסוות את מעורבותו של רבינוביץ' בהליכי ההחלטות.
לסיכום עלי להדגיש כי חברי הועד המנהל ברשות השידור אחראים כל אחד באופן אישי על מעשיהם של בן מנחם ורבינוביץ' וחלקם אף שותפים להחלטות סמויות תוך הגנה על בן מנחם ובעיקר הגנה על רבינוביץ'. אחריותם אינה נופלת מאחריות של האחרים בהנהלת הרשות ולא תעמוד להם" הגנת תם לב" מאחר ונתונים אלה שצוינו במכתבי ידועים גם להם.
לך הגב' נבו, כמו לעובדים אחרים במשרד מבקר המדינה עומדים חומרים רבים, גם כאלה שנמסרו לכם בעת מסירת עדותי בפנייך. אמרתי ואני חוזר ואומר, בן מנחם ורבינוביץ' נוהגים ברשות השידור כאילו מדובר בעסק הפרטי שלהם, מדובר במושחתים ולא לכאורה, אזרחי מדינת ישראל משלמים את אגרת רשות השידור כשבפועל מנהלים את הרשות אנשים שכל מטרתם היא 'לגנוב ולברוח'.
אמירות סתמיות של הפקת לקחים וריענון נהלים לא יעברו לסדר היום.
עליכם להבין שגניבה של מיליוני שקלים אינה שקולה לטעות שיש לתקנה. המדובר ב'שוורים מועדים', שיש לחקור את מעשיהם לעומק וטובה שעה אחת קודם".
לאחר המכתב שנשלח למפכ"ל ב-2013, זומן המנכ"ל בר-מוחא, ע"י קצין בכיר ביאח"ה, שביקש ממנו לקבל את כל החומרים והמסמכים "בתיקיה מסודרת, עם חוצצים" – וכך היה. מאות מסמכים הועברו בצורה מסודרת למשטרה. בינהם, גם הפרטים והמסמכים לגבי הפקת מופע ההצדעה. במשטרה ובמשרד מבקר המדינה קיבלו גם את מספר הטלפון של חגית פרבר, אלא שהם מעולם לא יצרו עמה קשר.

והנה – במאי 2014 הודיעה המשטרה על סגירת התיק, בנימוק "שנסיבות העניין בכללותן אינן מצדיקות פתיחה בחקירה, שכן מדובר באירוע שבו ההליך הפלילי אינו מהווה מסגרת מתאימה לבירורו".


 


 

בר-מוחא אמר  כי תמוה שמשטרת ישראל לא מצאה לנכון לטפל בממצאים שהוגשו לה. "ברשותנו מאות מסמכים המגבים את פניותינו למבקר המדינה, למפכ"ל המשטרה ולמשנה ליועץ המשפטי לממשלה. הגשתי תלונה רשמית ליאח"ה ואחד החוקרים אף ביקש ממני להכין קלסר עם חוצצים בפנים, כדי שכל נושא לגביו התלוננתי יהיה מופרד.  אבל המשטרה לא זזה. היא רוצה את החומר לעוס ומוכן. אין להבין מדוע משרד המבקר לא פעל לכך שהנושא ייחקר לעומק ע"י גורמי האכיפה, אלא אם כן שורש העניין הוא קשרים אישיים".

 



עוד בעניין זה: לבקר את המבקר

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה
aguda ad haaretz

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.