728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

מפת התקשורת של נתניהו

מפת התקשורת של נתניהו
מנכ״ל משרד התקשורת ויו"ר הוועדה שלמה פילבר.צילום: לע"מ

ועדת פילבר להסדרת הרגולציה על שוק השידורים סיימה את עבודתה ופרסמה את המלצותיה, הכוללות את עידוד התחרות בתחומי התוכן והחדשות בטלוויזיה

כניסה של ערוצי טלוויזיה חדשים במטרה להחליש את הריכוזיות הקיימת כיום – זו ההמלצה העיקרית של ועדת פילבר שהוקמה כדי לייעץ בתחום הרגולציה על שוק השידורים.
המלצות הוועדה בראשות מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר המתפרסמות היום, כוללות עידוד התחרות בתחומי התוכן והחדשות בטלוויזיה על ידי הגדלת ההיצע של ערוצים מסחריים, מהלך אותו מבקש לקדם ראש הממשלה בנימין נתניהו, הסבור כי חלק מהערוצים הקיימים, כגון זכייניות ערוץ 2 וערוץ 10, נוקטים כלפיו בגישה בלתי מאוזנת ואף עויינת.
הוועדה גם מעמידה כלים לעידוד של יצירה מקורית ישראלית וממליצה על תיקוני חקיקה שיאפשרו להחיל רגולציה כל גורמי התוכן החדשים הפועלים בענף או צפויים להיכנס אליו (אף כי כללית, מטרת ההמלצות היא הפחתה של כללי הרגולציה).
"אנו מבקשים לקדם את התחרות בשוק השידורים, באופן שיוביל בסופו של דבר לצמצום משמעותי של מעורבות הממשלה", אמר היום פילבר. לדבריו, המהלך יביא להגברת התחרות בשוק התוכן והדיעות, לפלורליזם ולשמירה על היצירה הישראלית ותחום הפקות המקור.

 

הוועדה, שמסקנותיה מתבססות על דו"ח של ועדה קודמת, בראשות פרופ' עמית שכטר, ממליצה כי רק ערוץ שיגיע לנתח שוק של 10%, יתחילו לחול עליו חובות רגולטוריים מופחתים, בעיקר על שידורי חדשות, אך ללא מינימום של הוצאה. ככל שיעלה נתח השוק שלו, כך יגדלו החובות, עד לנתח של 20%, שבו המחויבויות הרגולטוריות תהיינה מלאות ויתבטאו ברף הוצאה מינימלית של כ-70 מיליון שקל לחדשות והשקעה של 50 מיליון שקל ב"סוגה עילית".
"בהפקות המקור ישנם ערכים חברתיים ותרבותיים חיוניים המשמרים את אופייה ויחודה של ישראל ושל החברה הישראלית ובכלל זה שימור השפה העברית ויצירה, אך עלות הפקתן היא גבוהה ולעיתים אף אינה רווחית", קובעת הוועדה. לפיכך היא ממליצה על מתווה מדורג שמטרתו לשמור על סכום השקעה מינימלי בהפקות מקור מסוג "סוגה עלית", שאינו יורד מהסכום המצטבר הקבוע כיום להפקות מסוג זה.
על פי ההמלצות, ייאסר על הערוצים המסחריים להחזיק בבעלות של יותר מ-50% מהתוכן נחיצוני שהופק בעבורם, לעומת אחזקות בהיקף של 80% כיום.
הוועדה ממליצה להגביר את התחרות בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית, שנשלט כיום על ידי חברות HOT ו- YES בצירוף סלקום, הקטנה בהרבה. לשם כך יחוזקו הערוצים העצמאיים בדרך של חיוב המפיקים ובעלי התוכן המקורי למכור לכל דורש את כל התוכן לאחר תקופה של 3 שנים שבה הם היו מחוייבים למכור אותו רק ל- HOT ול- YES. הדבר יאפשר לערוץ חדש להציע תוכן מגוון לקהל. הוועדה גם ממליצה לפנות לרשות להגבלים עסקיים, כדי שזו תבחן להתיר שיתוף פעולה בין בעלי ערוצים עצמאיים בתחום השיווק והגביה, "כדי להציע לצופים חבילת תכנים אטרקטיבית, והכל תוך הבטחת האינטרס התחרותי".
רגולציה מחמירה תחול על ערוצי הספורט וכל מפעיל של ערוץ בתחום זה יחוייב להציע למכירה את שידורי הערוץ לכל גורם שפועל בתחום.
המלצה אחרת, בעלת היבט צרכני מובהק, אומרת כי שר התקשורת יקבע מחדש את מחירה של "חבילת ליבה", שתחליף את חבילת הבסיס שכיום מחירה 220 שקל ואת חבילת היסוד שנמכרת כיום ב-120 שקל. החבילה החדשה תכלול את הערוצים המסחריים (2- ו-10) בתוספת ערוצים 1, 33 וערוץ הכנסת (99) וכן ערוצים 9, 24 ו- 20, ערוץ ספורט אחד וערוץ ילדים אחד.
חברי הוועדה אומרים בדו"ח שהם "ערים לתמורות המשמעותיות העוברות על שוק השידורים המתבטאים בהפיכתה של רשת האינטרנט לפלטפורמה נוספת, המאפשרת להציע תכנים למשתמשים ללא צורך בפלטפורמת שידור". לדבריהם, גם המעבר של תקציבי פרסום רבים למדיות אלטרנטיביות, ובראשן אתרי אינטרנט והרשתות החברתיות, מחייבת לקבוע מתווה רגולטורי חדש.

 

למרות הרצון לעודד תחרותיות ורב גוניות, חברי ועדת פילבר טוענים כי לא הגיע הזמן לביטול מוחלט של הפיקוח על התכנים המסופקים על ידי חברות הכבלים והלוויין. הסיבה: התחרות בתום זה טרם התבססה.
לגבי בעלי זיכיונות או רישיונות מסחריים, ששידוריהם ממומנים מפרסומות, הדו"ח ממליץ לעודד את כניסתם של בעלי רישיונות נוספים לתחום זה. כל בעלי הרישיונות הממומנים מפרסומות יפעלו במסגרת רישיון מסוג אחד – "רישיון מסחרי".
ישומן של המסקנות יחל ככל הנראה במושב החורף הקרוב של הכנסת וכן עם הקמתה של "ברית המועצות" – גוף הרגולציה המאוחד לשוק השידורים, שתחליף את שתי המועצות הקיימות.

 


אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.