728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

ערך לאומי והיסטורי

ערך לאומי והיסטורי
ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בו גוריון בבסיס חיל הים סטלה מאריס בחיפה, מקבל הסברים מהקצין דן שפי על פעולת תחנת המכ"מ הראשונה במזה"ת. 1950צילום: דן הדני (כ-15 שנה לפני שהקים את סוכנות צילומי העיתונות)

דן הדני מסר לספריה הלאומית את אוסף סוכנות צילומי העיתונות IPPA שהקים לפני למעלה מיובל, ובו תיעוד הקורות את ישראל בשליש האחרון של המאה העשרים

דן הדני (92) היה אמור, לפי ההגיון הפשוט, לעשות קריירה כרב-חובל על אניה ובטח ימאי, או לפחות במקצוע הקשור הקשור לים, אותו הוא אוהב עד היום. הדני שירת בחיל הים, לרבות על אח"י אילת שטובעה בידי המצרים ועוד קודם לכן, בטרם עלה ארצה, סיים לימודים בבית ספר ימי באיטליה בתואר של רב חובל של אוניית משא עד 300 טון.
אלא ששיבוצו, לאחר תום השירות הסדיר ביחידת דובר צה"ל, שינה את הכיוון המקצועי שלו. הוא התאהב בעולם העיתונות, לרבות בצילום העיתונאי. כמי שתמיד נמשך לצילומים המנציחים מהפכים פוליטיים או היסטוריים, הוא הקים עם פרישתו מדובר צה"ל סוכנות לצילומי עיתונות בשם י.פ.א.פ.א – (IPPA (Israel Press & Photo Agency.

Founding the new political parti, the Rafi, split of the Mapai Party Photo shows: David Ben Gurion addressing 1966/04/18 Copyright © IPPA 01383-000-21 Photo by [010] Hadani Dan

מסיבת עיתונאים של רשימת פועלי ישראל (רפ"י) עם דוד בן גוריון ושמעון פרס. 18 באפריל 1966. צילום: דן הדני

החברה בראשותו של הדני העסיקה עשרות צלמי עיתונות בולטים וביניהם שלום בר-טל, יוסי רוט, עוזי קרן, יוסי אלוני ורבים אחרים. צילומיהם המתעדים מלחמות, הסכמי שלום, התנחלויות, הפגנות, פיגועים קטלניים ולהבדיל – שמחות ואירועי תרבות שפקדו את ישראל לאורך עשרות שנים, עמדו למכירה לכלי תקשורת בעולם ובישראל. לחלק מהתמונות, במיוחד אלה המתעדות מעשי טרור, כגון השתלטות המחבלים על מלון סבוי בתל אביב ב-75', צירף הדני תיאור כתוב של של השתלשלות האירועים ושלח אותו למערכות העיתונים ידיעות אחרונות ומעריב.
הסוכנות שהחלה לפעול ב- 65' סיימה את פעילותה בשנת 2000. להדני יש את הזכויות על מאגר התמונות שבה, אשר מספרן נאמד במלמעלה מ-50 אלף. יחד עם שקופיות בצע ובשחור לבן ונגטיבים, מספר הפריטים שבארכיונו של הדני אינו רחוק ממיליון.

 

בימים אלה מסר הדני לספריה הלאומית בירושלים את אוסף התמונות, השקופיות והנגטיבים שלו, שהם בעצם תיעוד הקורות את ישראל מהימים שקדמו למלחמת ששת הימים ועד לאינתיפאדה השניה. אוצר אוסף ישראל בספריה, ד"ר חזי בר- אור, הצביע על ניהול המסודר להפליא של האוסף במשך יותר מ-50 שנה. "זה אוסף עשיר הפורס מניפה רב גונית של אירועים קטנים וגדולים בחיי המדינה ובחיי אישים שונים מתחומי הפוליטיקה, החברה והתרבות", הוא אמר.

 

Habima Theatre performed the Mary Stuart show donating the income to Micha organization which supports children with audible problems. Photo shows: Habima Actors Rafael Klatchkin with Hanna Maron 1982/01/03 Copyright © IPPA 12292-006-23 Photo by [010] Hadani Dan

שחקני הבימה חנה מירון ורפאל קלצקין באירוע של ההצגה מרי סטיוארט, שכל הכנסותיה נתרמו לאירגון מיח"א. 3 בינואר 1982. צילום דן הדני

 

לדבריו, עד כה התמקדו הצילומים בספריה הלאומית בתקופות מוקדמות של ארץ ישראל מראשית עידן הצילום במאה ה-19 ועד למלחמת העולם הראשונה וחיי הישוב מתקופת המנדט הבריטי, כך שהאוסף הנוכחי, אשר יעלה בתוך חודשים אחדים לאתר הספריה, הוא מעין השלמה המרחיבה את היריעה.

 

מסירת האוסף וקליטתו בספרייה הלאומית התאפשרה הודות לסיועה של קרן משפחת דווידסון. האוסף יעלה בחודשים הקרובים לאתר הספרייה ויהיה נגיש הן לציבור החוקרים והסטודנטים והן לשימוש הציבור הרחב.

 

The rehearsal of the Patriot show. 1982/10/14 Copyright © IPPA 12554-010-39 Photo by [010] Hadani Dan

החזרה הגנרלית לקברט הסאטירי "הפטריוט" של חנוך לוין. 14 באוקטובר 1982. צילום: דן הדני

– יכולת לשמור את האוסף אצלך ולהציע את התמונות והשקופיות למערכות תקשורת או מוסדות תמורת תשלום. לחילופין יכולת להוריש את החומר הבלתי נדלה הזה לצאצאיך.

"בגילי כבר אין לי עניין לסחור בפריטים הללו. יש להם ערך לאומי והיסטורי ולכן מקומן במוסד ממלכתי כמו הספריה הלאומית. גם לא היה טעם למסור אותם לילדי כי הם אינם בנויים להתעסקות הלא פשוטה הכרוכה בניהול החומר הזה".

dan-hadani

דן הדני

– למה סגרת את הסוכנות?

"סגרתי את החברה כי הרגשתי שאני מזדקן ומאבד את היכולת להתחרות עם הצלמים הצעירים שהופיעו בתחום. הרי המדיה השתנתה והפכה להיות דיגיטלית".

 

– כל התמונות צולמו על ידך?

" אני פריק של מחשבים ואינני מגדיר את עצמי כצלם, אף כי יש לי הבנה בתחום ויודע להעריך את משקלה של תמונה המנציחה אירוע מזווית מקצועית או מיוחדת. לא כל התמונות שברשותי צולמו על ידי הצלמים שעבדו עבור הסוכנות שלי. חלק מהן רכשתי, כגון צילומי משה דיין בקפה כסית שהיו מבוקשים על ידי כלי תקשורת, או צילומי כנסיות בישראל, ובמיוחד זו שבנצרת, אותן מכרתי לוותיקאן".

 

 

הדני, שבגילו אינו חש שום מגבלה פיסית מיוחדת, עבר כנער בן 18 את זוועות הגטו בלודג', את מוראות אושוויץ, את עבודת הפרך בבתי החרושת לייצור נשק עבור מכונת המלחמה הנאצית – וניצל. מסירת האוסף לספריה הלאומית היא עבורו סוג של סיום פרק או, חרף הקלישאה, סגירת מעגל.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה
aguda ad haaretz

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.