728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

תקשורת תורמת

תקשורת תורמת
הילרי קלינטון.צילום: shutterstock.com Joseph-Sohm

עיתונאים בארה"ב תרמו קרוב לארבע מאות אלף דולר למתמודדים בבחירות לנשיאות. 96% מהכספים הועברו למטה הבחירות של הילרי קלינטון

בישראל התופעה לא תעלה על הדעת, ובטח שהיא אינה גלויה. אבל בארה"ב רבים העיתונאים התורמים כספים עבור מועמדים במערכות בחירות. כך הדבר ביתר שאת במערכת הבחירות הנוכחית על נשיאות ארה"ב, היצרית כל כך ורוויית המתח, בין הילרי קלינטון לדונלד טראמפ, שבמהלכה עיתונאים תרמו כמעט 400 אלף דולר.

 
על פי ניתוח של המרכז ליושרה ציבורית בארה"ב (CENTER FOR PUBLIC INTEGRITY), שהוא עמותה עצמאית וללא כוונת רווח, עיתונאים בארה"ב תרמו בסך הכל מעל 396 אלף דולר למערכות הבחירות של קלינטון וטראמפ, כאשר 96% מהכספים – שהם 382 אלף דולר, נתרמו עבור המטה של קלינטון, בעוד שרק 4%, שהם 14 אלף דולר, זרמו למטה של טראמפ.
הנתונים אודות התרומות מעיתונאים, החל מכתבי שטח ועד למגישי תוכניות טלוויזיה פופולריות, מתייחסים לתקופה שבין ינואר 2015 ועד לסוף אוגוסט 2016, כלומר הניתוח אינו מתייחס לחודשים ספטמבר ואוקטובר השנה, שבמהלכם סביר להניח שזרם התרומות מכיסם של העיתונאים נמשך ואולי אף גבר.
 
הניתוח מציין כי חלק מהעיתונאים שתרמו את הכספים אינם מסקרים תחומים פוליטיים או אף אינם עובדים בעיתונים התומכים באחת המפלגות, אך מנגד ברשימת התורמים ניתן למצוא מנחים ידועים של תכניות טלוויזיה ורדיו, כמו קרול סימפסון, שתרמה 2,800 דולר למטה קלינטון או לארי קינג הוותיק, שתרם 2,700 דולר – אף הוא לקלינטון. נכון שהסכומים הללו שתרמו העיתונאים למועמדים נמוכים בהרבה מהסכומים שנוהגים לתרום אנשי עסקים, ובכל זאת, התופעה של עיתונאים בארה"ב המשתתפים בתרומות למטרות פוליטיות היא מעניינת ומעוררת שאלות של אתיקה מקצועית.
החוק הפדרלי בארה"ב דורש מהמועמדים בבחירות לנשיאות או בבחירות במדינות השונות, לפרסם רשימה גלויה של כל מי שתרם להם מעל 200 דולר במהלך סבב אחד של מערכת בחירות, כך שעיתונאים שתרמו סכום נמוך יותר למטות של קלינטון או טראמפ, אינם כלולים ברשימה הרשמית של התורמים.

 

ערד ניר

ערד ניר.


 

ערד ניר, פרשן ערוץ 2 לעניינים בינלאומיים, אומר בעקבות פירסום הנתונים, שהוא לא שיער שמספר כה גדול של עיתונאים בארה"ב תרמו כספים, וכנראה ממשיכים לתרום, למערכת הבחירות הנוכחית לנשיאות. לדבריו, העובדה ש-96% מהכספים שתרמו העיתונאים הועברו למטה קלינטון, אינו מצביע בהכרח על כך שזהו שיעור התומכים בקלינטון או במפלגה הדמוקרטית בקרב כלי התקשורת בארה"ב.
 
– התרומות הללו לא מחזקות את הטענה שהשמיע טראמפ אתמול, לקראת העימות השלישי הצפוי הלילה, ולפיו "התקשורת כבר עשתה את חצי העבודה עבור קלינטון"?

"הטענות שמעלה טראמפ במערכת הבחירות הזו אינן רציניות, וזו אחת מהן. אי אפשר להגיד על כלי התקשורת בארה"ב אינם עושים את עבודתם נאמנה. זו מדינה שבה מופיעים עיתונאים מהמשובחים ולא פחות מכך האמינים בעולם.

"זה שהעיתונאים תרמו לקלינטון זה דבר אחד וזה שהם מסקרים את הבחירות וכותבים ידיעות ופרשנויות, זה דבר אחר. העובדה שהם תרמו כספים למועמד מסוים אינו אומר בכלל שהסיקור שלהם יהיה בהתאם, כפי ששף במסעדה שידוע בזכות התבשילים הטעימים שלו, לא יגיש מנה של דג מקולקל לסועדים הנמנים עם מחנה פוליטי שהוא מתנגד לו.

 

– העובדה ש96% מהעיתונאים שתרמו העדיפו את קלינטון אינה מצביעה על כך שהבחירות בארה"ב כבר הוכרעו?

"לא דווקא. מערכת הבחירות עוד לא תמה וחוץ מזה, הרי זה ניתוח שמתייחס לתרומות של עיתונאים ולא לתרומות של כלל הציבור האמריקאי".

 

-אתה חשבת פעם לתרום למפלגה או גוף פוליטי בישראל?

" מעולם לא חשבתי לתרום למפלגה כלשהי בישראל. גם לא ראוי שבישראל עיתונאים יהיו מזוהים פוליטית, אף כי המקצוע העיתונאי עצמו, שעיקרו חשיפת עוולות, מוביל את העוסק בו לתפיסת עולם ליברלית. אבל בנסיבות הקיימות, העיתונאים לא צריכים להיות מזוהים פוליטית מעבר לעמדותיהם אותם הם מבטאים בקלפי. זה לא יוסיף לתרבות הפוליטית במדינה, אלא להיפך."

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.