728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

שוברות שיאים, רחוקות משוויון

שוברות שיאים, רחוקות משוויון
אוה מדז'יבוז', יו"ר הרשות השנייה. "להגדיל את הייצוג הנשי בתקשורת"צילום: הרשות השנייה

ממצאי המחקר השנתי של הרשות השנייה על ייצוג נשים בשידורי חדשות ואקטואליה בטלוויזיה המסחרית, מצביעים על מגמת שיפור, אבל גם על הדרך שעדיין יש לעשות

ממצאי המחקר השנתי על ייצוג הנשים בערוצי הטלוויזיה המסחרית בישראל, שמפרסמת הרשות השנייה לרגל יום האישה הבינלאומי החל היום (רביעי), מצביעים על מגמת שיפור, אבל גם על הדרך שעדיין יש לעשות לשוויון.
במסגרת המחקר נבדקו כל תכניות האקטואליה בערוצים 2 ו-10 במשך שלושה חודשים. בסה"כ נסקרו למעלה מ-1,500 אייטמים בהשתתפות למעלה מ-4,000 דמויות על פני למעלה מ-5,500 דקות שידור, המחולקות באופן שוויוני בין ערוצים 2 ו-10.
 
מהמחקר עולה כי לגברים יתרון בנראות ברוב התפקידים (מרואיין, כתב, פרשן מערכת ומומחה חיצוני), לעומת יתרון קטן לנשים בתפקידי ההנחיה. עליה נרשמה בנראות נשים בתפקידי מרואיינות, כתבות ופרשניות מערכת. בניגוד לשנה שעברה בה הייצוג הבולט לנשים היה בתפקידי הנחיה, השנה נשים נראות באופן ניכר במגוון תפקידים, באופן הדומה יותר לפיזור התפקידים בקרב גברים.

 
הממצאים הבולטים במחקר: 67% מהמרואיינים הם גברים לעומת 33% נשים; 64% מזמן המסך מוקדש לגברים לעומת 36% לנשים; ישנן  יותר מנחות ממנחים -56% נשים לעומת 44% גברים;  71% מכלל הכתבים הם גברים לעומת 29% נשים, כשהחלוקה זהה בכל האמור למומחים החיצוניים; בתכניות הכלכלה נצא רוב נשי –  56% מהדמויות ואילו בתכניות אקטואליה 77% מהדמויות הן של גברים לעומת 23% נשים.

 
מתוך נתוני המחקר עולה עוד כי זמן המסך הממוצע לדמות באייטם גבוה יותר לדמויות גבריות בהשוואה לדמויות נשיות, וגבוה באופן משמעותי לפרשן מערכת בהשוואה לפרשניות מערכת. למרות הירידה בשיעור המומחיות החיצוניות, זמן המסך שהוקדש למומחיות בממוצע לאייטם, ארוך השנה יותר באופן משמעותי באופן כללי.

 


אוה מדז'יבוז' יו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו: "מהנתונים הסטטיסטיים עדיין עולה תמונת מצב לא שוויונית, כך שהתהליך ‏המבורך נמצא עדיין בראשיתו. מבחינתנו ברשות השנייה אנו שואפים להגברת נוכחות נשית ‏בתחומי הסיקור שעדיין נתפסים 'גבריים' ובהם נושאי ביטחון, חוץ, פוליטיקה וביטחון פנים"


 

נתון מעניין נוסף נוגע לפיזור בין קבוצות הגיל השונות: לנשים יתרון בנראות עד גיל 45, אם כי בפערים קטנים. בגילאים מבוגרים יותר, המהווים קרוב למחצית מסך הדמויות, דומיננטיות משמעותית לגברים. עם זאת, חלה עליה בנראות נשים בכל קבוצת גיל והשנה נראו הן יותר נשים צעירות והן יותר נשים מבוגרות על המסך.
הפער הגדול ביותר נשמר עדיין בגזרת התוכן. רוב לנשים באייטמים בנושאי חינוך, צרכנות, בריאות ורווחה ולעומת זאת פער גדול לטובת גברים בנושאי משפט, משטרה, פוליטיקה, נושאים מדיניים ונושאי חוץ וביטחון.

 

אוה מדז'יבוז' יו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו: ‏"הפעילות היזומה ‏של הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו במסגרת הוועדה לייצוג נשי, לצד הביקורת הציבורית על מיעוט נשים בתכניות האקטואליה בשנים האחרונות לצד אכן הובילו לשינוי מורגש. בשנה ‏החולפת ראינו ביותר ויותר תכניות את המגמה הזו, אבל לצד הברכות לכל העורכות והעורכים ‏שלקחו חלק בשינוי, מהנתונים הסטטיסטיים עדיין עולה תמונת מצב לא שוויונית, כך שהתהליך ‏המבורך נמצא עדיין בראשיתו. מבחינתנו ברשות השנייה אנו שואפים להגברת נוכחות נשית ‏בתחומי הסיקור שעדיין נתפסים "גבריים" ובהם נושאי ביטחון, חוץ, פוליטיקה וביטחון פנים, בכל ‏שדרת התפקידים – כתבות, מרואיינות, פרשניות ומומחיות וגם בכל שדרת הגילאים. חלק מתפיסת העולם שלי מדברת גם על נראות מגוונת של נשים על המסך. גם עלינו, הנשים, חלה אחריות לקחת חלק פעיל בתהליך, לא להסס ‏ולהשתלב במאגרי המומחיות של המערכות השונות. אין לי ספק ברצונן של מערכות התקשורת ‏בערוצים 2 ו-10 ובתחנות הרדיו האזוריות להגדיל את הייצוג הנשי בתקשורת".


 

1 תגובה

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

1 תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.