728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

צריכת פודקאסטים בישראל

צריכת פודקאסטים בישראל
אילוסטרציה.

ממצאי מחקר שבדק את דפוסי הצריכה מצביעים על שכיחות גבוהה של עובדי הייטק בקרב המאזינים, שגילם נע בין 26-45; ההאזנה - במקביל לעיסוקים אחרים

"המפץ הגדול" שיצר האינטרנט העניק הזדמנויות לפיתוח תצורות מדיה חדשות וברא למעשה תכנים אבולוציוניים בעלי אדפטציה לתכונות הרשת, השונים מהתקשורת המסורתית. על כן, הפודקאסט, קובץ אודיו שמיועד להפצה ושימוש ברשת האינטרנט, הינו אחד מתצורות המדיה הללו. צריכת פודקאסטים נמצא במגמת עלייה מתמדת, בעולם ובעיקר בארצות הברית, מחקר זה שערכתי בחן לראשונה את דפוסי הצריכה של פודקאסטים בישראל.
 
המחקר מצא כי גברים נוטים יותר להאזין לפודקאסט, בדומה לממצאי מחקרים בארצות הברית. זאת ועוד, נמצא כי מרבית המאזינים הינם בעלי הכנסה גבוהה מן הממוצע ובעלי השכלה גבוהה, כפי שניתן לראות גם בעולם. ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם תאוריית הפערים הדיגיטליים, אשר אוששה במחקרים רבים ומצביעה על פערי אימוץ טכנולוגיות חדשות, הקשורים במגדר, הכנסה והשכלה.
 
גילם של המאזינים נע בין 26 ל- 45, בשונה מארצות הברית, בה גילאי 18 עד 34 הינם צרכני הפודקאסטים העיקריים. ההבדל בגילאי המאזינים יכול להיות מוסבר על ידי אורח החיים בישראל, אשר לרוב מאפשר לגברים תחילת לימודים אקדמים לקראת אמצע שנות ה- 20, לאחר השחרור הצבאי. מאחר וכפי שראינו השכלה גבוהה קשורה בהאזנה לפודקאסט, אין זה מפתיע שאנשים בישראל מאזינים לפודקאסט בגילאים מאוחרים יותר בהשוואה לארצות הברית, בה השכלה גבוהה נרכשת בשלב מוקדם יותר בחיים.
 
נתון מעניין נוסף, הינו השכיחות הגבוהה של עובדי הייטק בקרב מאזיני הפודקאסט. ישנה אפשרות שהפודקאסט ממלא את הצורך שלהם בידע ואתגר, שתואם את אופי עיסוקם, אשר מתבטא בידע, סקרנות ויזמות. ממצאים אלו משתקפים בראיונות, בהם צוין כי הפודקאסט מעניק ידע בהיקף ובעומק שכלי תקשורת אחרים אינם מסוגל להעניק.
 
מהמחקר עולה כי ההאזנה לפודקאסט נעשית באופן שניוני, במקביל לעיסוקים אחרים- ברכב, בבית ובעבודה, ובהתאמה לצריכת הרדיו המסורתית, המתרחשת ברובה ברכב. ממצאים אלו מעידים על דפוסי צריכה שונים מארצות הברית, בה ההאזנה לפודקאסט נמצאה כראשונית לרוב. נראה כי הסיבה להבדלים בצריכה, טמונים במיעוט שעות הפנאי בישראל, כאשר מספר שעות העבודה בישראל הינן מהגבוהות במדינות ה- OECD. מכאן ניתן להסיק כי מציאת זמן פנוי, המוקדש אך ורק להאזנה לפודקאסט אינה קלה, ביחוד כשקיימת אופציה לניצול זמן מייטבי, תוך כדי פעולות אחרות, בנסיעה, בעבודה ובמטלות הבית.
 
נמצא כי קיים מרכיב סוציאלי מסויים בהאזנה לפודקאסט, הבא לידי ביטוי בכך שמרבית האנשים החלו להאזין לפודקאסט בעקבות המלצה של חברים. מהראיונות עלה כי המאזינים חשים צורך לשתף בחווית ההאזנה לפודקאסט וכי הם מרגישים שבכך הם עושים דבר חיובי. ניתן לשער כי השיתוף בחווית ההאזנה נובע מהשאיפה ליצור שיח משותף בינם לבין מעגל החברים שלהם, כפי שנמצא גם במחקרים קודמים. כמו כן, ניתן לשער כי ההמלצות "מפה לאוזן" מגדילות את מעגל המאזינים.

 


נמצא כי קיים מרכיב סוציאלי מסויים בהאזנה לפודקאסט, הבא לידי ביטוי בכך שמרבית האנשים החלו להאזין לו בעקבות המלצה של חברים. מהראיונות עלה כי המאזינים חשים צורך לשתף בחווית ההאזנה לפודקאסט וכי הם מרגישים שבכך הם עושים דבר חיובי.


 
מהממצאים עולה כי קהל היעד מוקיר ומעריך את התוכן והיוצרים ולפיכך מגלה סבלנות לחסויות המשולבות בפודקאסט, למרות שהן לעיתים מפריעות להם, כפי שעלה גם ממחקרים קודמים בתחום זה. הדבר קשור בכך שהצרכנים מבינים כי על מנת שיוצרי הפודקסאט יוכלו להעניק להם תוכן איכותי ועמוק, עליהם למכור "זמן אוויר" כדי לממן את פעילות הפודקאסט. כמו כן, ככל הנראה הדבר קשור בהערכה ובחיבור של המאזינים לשדרן וליוצר התוכן כפי שעלה מהראיונות. בנוסף, ככל הנראה המאזינים סבלנים לחסויות והפרסומות, משום שיש להן קשר לתוכן וזמנן קצוב ומשולב באופן מאוזן בתכנית.

 
מחקר זה, נשען על אסכולת השימושים והסיפוקים, לפיה אנשים משתמשים בתקשורת כדי למלא צרכים אישיים וחברתיים. תוצאות הסקר, בשילוב עם הראיונות, מראים כי המאזינים נהנים מן הפודקאסט והוא משמש אותם להעשרת הידע, להשלמת תחביב ולמילוי צרכים קיימים נוספים. המאזינים חזרו וסיפרו על ההנאה שהם חשים כתוצאה מההאזנה, על החוויה שצוות הפודקאסט מצליח לשלב בהעברת המסרים ועל המידע החדש שהם מקבלים. מכך נובע כי הצרכנים הם אלו ששולטים ומכוונים את האופן שבו הם יצרכו את תקשורת ההמונים ולא להפך. קרי, המאזינים בחרו לחזק את מימד הפודקאסט מכיוון שהוא ממלא אחר צורך שיש להם והם אלו שהעניקו לו את המימד החברתי.

 


ישנה אפשרות שהפודקאסט ממלא את הצורך של עובדי הייטק בידע ואתגר, שתואם את אופי עיסוקם, אשר מתבטא בידע, סקרנות ויזמות. ממצאים אלו משתקפים בראיונות, בהם צוין כי הפודקאסט מעניק ידע בהיקף ובעומק שכלי תקשורת אחרים אינם מסוגל להעניק


 
ניתן לשער שמוצר הפודקאסט יתרחב בהיצע התכנים והצריכה תמשיך במגמת העלייה בקרב קהל היעד, הן מתוך הצורך לצריכת ידע איכותי והן בשל התשתית הטכנולוגית המאפשרת זאת. עם זאת, אם וכאשר תוכן הפודקאסטים יהיה פופולרי יותר ויפנה למכנה משותף רחב יותר, ישנה אפשרות שקהלים נוספים יחשפו לפודקאסט ויצרכו אותו. קרי, אם הפודקאסט ישמור על מאפייני התוכן שלו המעגלים לא יפרצו, אך אם יענה על צרכים של קהלים נוספים יפרוץ ויתפתח אף מעבר.
 
השאלה שצריכה להישאל הינה האם הפודקאסט יפתח בעתיד אישיות ומאפיינים נפרדים ונבדלים מהרדיו, ובמילים אחרות, יהפוך למדיום נפרד וחדש, העומד בפני עצמו, או שמא תעשיית הרדיו תחבק את הפודקאסט ותאמץ אותו כחלק ממוצריה הרדיופוניים, מגמה שאנו רואים היום את ניצניה. תעשיית הרדיו הוכיחה לאורך ההיסטוריה כי היא חפצת חיים ומסתגלת לכל שינוי במרחב התקשורתי ולכן ככל הנראה ישולב הפודקאסט באופן סדרתי ומקצועי ויוצע לקהל מאזיני הרדיו בפלטפורמות האינטרנטיות השונות.

2 תגובות

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

2 תגובות

  • ארגו
    16 במרץ 2017 @ 8:46 pm, 8:46 pm

    אפשר קצת יותר מספרים?

    הגב
  • יובל מלחי
    17 במרץ 2017 @ 8:38 am, 8:38 am

    כתבה מרתקת. בתור מי שמגיש פודקאסט בשמונה השנים האחרונות, אני מוצא שיש חיבור רגשי של מאזינים לפודקאסט. יש פרקים מסוימים שבעקבותם אני מקבל המון מיילים ארוכים עם גילויי לב מרגשים. זה לא קרה לי כמעט אף פעם בהאזנה לרדיו. יש אנשים ששולחים מייל אחרי פרק אחד ומתלהבים. זה ממלא חור שאנשים לא ידעו שקיים. אריסטו והמערה…

    יובל מלחי
    קטעים בהיסטוריה

    הגב

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz