728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

רדיו מסורתי ברשת החברתית

רדיו מסורתי ברשת החברתית
אילוסטרציה.

מ-FM ל-FB: בנוסף לשימוש בפייסבוק כפלטפורמת הפצה, הפעילות של תחנות הרדיו ברשת החברתית מאפשרות למדיום הנתפס כאישי להיות גם דו-סטרי

תעשיית הרדיו מבוססת כיום יותר ויותר על אינטרנט ומולטימדיה: טקסט, אודיו ווידאו, במטרה להעניק למאזינים אפשרויות חדשות ולהתאים לצרכיהם ולהרגלי השימוש שלהם במדיה. מעבר לכך, תחנות הרדיו מוסיפות לאתרי האינטרנט שלהן תוכן אינטראקטיבי, ארכיון און- ליין, פודקאסטים ופלטפורמות שיתוף כמו פייסבוק וטוויטר. כך, במקביל לשידורי הרדיו המסורתי על גלי האתר' מתאפשר לשתף את המאזינים ולקיים אינטראקציה עימם.
 
כפלטפורמת הפצת תכנים פופולרית, מצאתי עניין בבחינת נוכחות תחנות הרדיו המסורתיות בישראל בפייסבוק ובזיהוי אופי הפעילות של התחנות ושל המאזינים ברשת החברתית המובילה.

 

ממספר מחקרים בתחום זה שערכתי עם ד"ר נילי שטיינפלד, עולה שמרבית תחנות הרדיו המסורתיות נוכחות בפייסבוק. תכני הפוסטים הפופולריים של דפי התחנות בפייסבוק נוטים לעסוק בעיקר בתחומי התרבות, האקטואליה והבידור (ידוענים), וכן נוטים לשלב מולטימדיה- תמונות וקטעי וידאו. סוג התוכן המזוהה ביותר עם הרדיו -האודיו- נדחק הצידה והפך זניח. ועם זאת, עדיין ניכר כי מדובר ברדיו, והתכנים המועלים לדפים הם ברובם המוחלט תכנים המקדמים את התחנה, מזמינים את המשתמשים להיות מעורבים (to engage) עם התחנה ומפרסמים את תכניות ושידורי התחנה.
 
הספרות המחקרית מצביעה על כך שניסוח רגשי של פוסטים מוביל למעורבות ולוויראליות גבוהה יותר. בהתאמה, הבחנתי כי ניסוחים המשלבים שפה אמוציונלית ולא רציונלית ופורמלית, הביאו לכמות לייקים גבוהה ביותר ולמעורבות גבוהה יותר בקרב המשתמשים בעמודי תחנות הרדיו. נראה כי הסיבה לכך קשורה בכך שהפייסבוק מאופיין בפעילות לא פורמלית ובניסוח "עממי", מה שלרוב מקל על הקריאה הרציפה ועל הבנת הפוסט ומוביל לרוב למעורבות של המשתמשים.
כאשר תחנות הרדיו מעלות פוסט בשפה רגשית ו/או בלתי פורמלית הדבר מוביל למספר תגובות גבוה של המאזינים.
 
תכלית נוספת של דפי הפייסבוק היא בהעברת אינפורמציה למשתמשים, מעבר לתכנים אינטראקטיביים בלבד. מצאתי כי פוסטים המכילים אינפורמציה זוכים לכמות גבוהה יותר של לייקים מפוסטים שאינם מכילים אינפורמציה. מכאן ניתן להסיק שלייק- מהווה כאן מעין שירות המלצה, העברת המסר לחברי המשתמש.

 


התחנות הציבוריות מפרסמות פוסטים אינפורמטיביים, המעדכנים את המשתמשים בחדשות ובאירועי היום. התחנות המסחריות, לעומת זאת, עסוקות יותר בליצור מעורבות של המאזינים, באמצעות תמונות, וידאו, פוסטים בלתי פורמליים ורגשיים, קריאה לפעולה ופרסום אירועי התחנה


 

ההבדל בין התחנות המסחריות לציבוריות ניכר גם במרחב של הרש החברתית, כאשר קיים הבדל בשפת הפוסטים בין תחנות רדיו ציבוריות למסחריות. הציבוריות משתמשות בשפה יותר פורמלית ורציונלית ופחות רגשית מהשפה בה משתמשות התחנות המסחריות בעמודי הפייסבוק שלהן. בהתאמה, התחנות הציבוריות מפרסמות יותר פוסטים וקישורים (היפר-לינקים), ככל הנראה כדי לשדר יותר אמינות ופורמליות. התחנות הציבוריות מפרסמות פוסטים אינפורמטיביים, המעדכנים את המשתמשים בחדשות ואירועי היום. התחנות המסחריות, לעומת זאת, עסוקות יותר בליצור מעורבות של המאזינים, באמצעות תמונות, וידאו, פוסטים בלתי פורמליים ורגשיים, קריאה לפעולה ופרסום אירועי התחנה.
 
המחקר מציע נוסחה שיש בידה להניע את מעורבות המאזינים ברשת החברתית על פי רצון וצרכי התחנה:

 

לתכניות רדיו ספציפיות ולשדרנים רבים יש דף פייסבוק עצמאי, בנוסף לדף התחנה. בעמודים אלו, פניה למשתמשים בשילוב איחולים זוכה לפופולריות גבוהה בקרבם. הרדיו נתפס כמדיום הפונה באופן אישי למאזין ולרוב בתכניות השדרן מאחל "בוקר טוב", "סעו בזהירות", "תהנו מהשירים", "תודה למאזינים", "שבוע טוב לכם" וכמו כן ציון לשבח, "כל הכבוד לכם" וכן הלאה. נראה כי דפוס פעולה זה עובר באופן מסורתי גם לפוסטים בפייסבוק. במדיום ה-FM הישן הקהל אינו יכול להגיב באופן פעיל לאיחולים ולמחוות הללו ולמעשה אינו יכול ליצור קשר ישיר עם השדרן. הפייסבוק, לעומת זאת, מאפשר לרדיו להפוך למדיום דו- סטרי, אשר משתף ומערב את המאזינים. כך, הרשת החברתית מרחיבה את תכונותיו של הרדיו כמדיום אישי.
הפוסטים בדפי הפייסבוק של התחנות מהווים עבורן מעין חלון ראווה, המציג את מרכולתן, תכניותיהן ומגישיהן, ואף מהווה מעיין "שער העיר" עבור שיח "על סדר היום" בין התחנה למאזיניה.

 

כאשר פוסטים זוכים לפופולריות מצביע הדבר על כך שהתכנים המוצגים בהם ואופן הצגתם מושכים ומהווים עניין רב בקרב צרכני הרדיו בפייסבוק. תכניות הרדיו משתמשות ברשת החברתית להעלאת רמת הפופולריות, הן ב- On line והן off line. המטרות הבסיסיות של הרדיו המסורתי מתאחדות עם הפלטפורמות האינטרנטיות השונות ולכן באמצעות הפייסבוק תכניות הרדיו מרחיבות את היכולות והכלים של הרדיו המסורתי. דבר זה בא לידי ביטוי בכך שתכניות הרדיו מפתחות ערוץ תוכן, או שידור שעומד בפני עצמו, המשלב תגובות מהמאזינים ופועל 24 שעות, שבעה ימים בשבוע, לעומת חיי התכניות והתכנים ב- FM, המוגבלים לשעות ספציפיות, בזמן השידור החי בלבד.
 

בכך, הרשתות החברתיות מאפשרות את הרחבת הפעילות והאינטראקציה עם המאזינים. הדוגמא הבולטת לכך הינה שילוב אלמנטים ויזואליים, שלא היו קיימים ברדיו בעבר. לדוגמא, לאחרונה ניתן לזהות מגמה שהולכת ומתפתחת, לשילוב שידורי "פייסבוק לייב". באופן זה תחנות הרדיו משמרות את התוכן המסורת המשודר ב- FM, אך מרחיבות את הנגישות לתוכן ומוסיפות לו את המימד הוויזואלי, שלא היה קיים ברדיו המסורתי. להערכתי, תוספת זו תגרום לשידורי הרדיו להיות בעתיד יותר ויותר וויזואליים ואף לחוצי מדיה.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz