728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

כך אנו צורכים חדשות

כך אנו צורכים חדשות
היכן אנו צורכים חדשות באמצעות הסמארטפון?צילום מסך

דו"ח החדשות הדיגיטליות לשנת 2017 של מכון רויטרס ללימודי עיתונות, מספק תמונת מצב עדכנית על הזירה המשתנה של תעשיית החדשות ברחבי העולם

הגידול בשימוש ברשתות חברתיות לצריכת חדשות נעצר בכמה מדינות, בעוד אפליקציות מסרים מיידים הופכות לפלטפורמות פופולריות להפצה וצריכה של חדשות. השימוש בוואטסאפ לחדשות מתחיל להוות תחרות לפייסבוק בכמה שווקים, כולל במלזיה (51%) ברזיל (46%) וספרד (32%). כך עולה מדו"ח החדשות הדיגטליות לשנת 2017 של מכון רויטרס ללימודי עיתונות באוניברסיטת אוקספורד, שפורסם בסוף השבוע.

 

זהו הדו"ח השנתי השישי שבוחן את הסביבה המשתנה של תעשיית החדשות במדינות שונות ברחבי העולם. הדו"ח מבוסס על סקר של למעלה מ-70 אלף איש ב-36 שווקים שונים, בתוספת מחקר איכותני, שיחדיו מספקים מחקר השוואתי מקיף ומתמשך אודות צריכת החדשות בעולם.

 

מהדו"ח עולה עוד כי רק כרבע מהמשיבים (24%) סבורים שהמדיה החברתית עושה עבודה טובה בהפרדת עובדות מבדיות – לעומת 40% בכלי התקשורת המדווחים חדשות. על פי הנתונים האיכותניים בסקר, המשתמשים חשים שהשילוב של חוסר בכללים ואלגורתמים ויראליים מעודד הפצה מהירה של חדשות באיכות נמוכה ו"חדשות מזוייפות".

 

ישנה שונות גדולה במידת האמון של משתמשים בחדשות בקרב 36 המדינות שנבחנו לצורך הדו"ח: 62% מהמשתמשים בפינלד (השיעור הגבוה הביותר) לעומת 23% ביוון ובדרום קוריאה (השיעור הנמוך ביותר).



 

הדו"ח מצביע על כך שברוב המדינות נמצא קשר חזק בין חוסר האמון בתקשורת לבין תחושה של הטיה פוליטית. הדבר נכון במיוחד במדינות עם קיטוב פוליטי גבוה כמו ארה"ב, איטליה והונגריה.

 

כמעט שליש מהמשתתפים במדגם (29%) אמרו שהם נמנעים לעתים קרובות מחדשות. רבים מהם אמרו שזה מכיוון שלחדשות יש אפקט שלילי על מצב רוחם. האחרים אמרו שזה בגלל שהם אינם יכולים לסמוך על אמיתות החדשות.
השימוש במכשירים ניידים לצריכת חדשות מותיר מאחור את המחשבים השולחניים. שיעור התראות החדשות במכשירים הניידים עלה בצורה ניכרת בשנה האחרונה, במיוחד בארה"ב (8%), דרום קוריאה (7%) ואוסטרליה (4%).
 

הסמארטפונים מספקים גישה לחדשות גם בתוך הבית ולא רק מחוצה לו: יותר משתמשי סמארטפון צורכים באמצעותו חדשות במיטתם (46%) מאשר בדרך לעבודתם.

 

בכל האמור לגבי מנויים המשלמים עבור חדשות מקוונות, נרשמה, על פי הדו"ח, עליה משמעותית בארה"ב, המיוחסת למתקפות החוזרות ונשנות של הנשיא האמריקאי הנבחר דונלד טראמפ על כלי התקשורת (מ-9% ל-16%), וזאת לצד גידול של פי שלושה בהיקף התרומות לאתרי חדשות מקוונים. רוב התשלומים הללו מקורם בצעירים, נתון בעל משמעות לנוכח התפישה המקובלת, לפיה הם אינם משלמים עבור מדיה מקוונת, לא כל שכן עבור חדשות מקוונות.
 

העליה בשיעור חוסמי המודעות נבלמה במחשבים נייחים (21%) ושיעורם של חוסמי המודעות במכשירים הניידים נותר נמוך (7%). למעלה ממחצית הנסקרים אמרו שהם ניטרלו באופן זמני את חוסמי המודעות באתרי חדשות, בארצות כמו פולין (57%) וארה"ב (52%).

 

עוד עולה מהדו"ח עדות לכך שבעוד שרוב המשתמשים זוכרים את הנתיב בו "גילו" סיפור חדשותי באמצעות פלטפורמת הפצה (למשל, גוגל או פייסבוק) פחות ממחציתם יכלים לשחזר את המותג של כלי התקשורת שפרסם את הסיפור, אליו הגיעו באמצעות מנוע חיפוש (37%) או באמצעות המדיה החברתית (47%).


אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה
STD11

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz