728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

חצי אוטומטי

חצי אוטומטי
אילוסטרציה: pixabayCC0 Public Domain

סקר: למרות השימוש הנרחב שעושים ארגוני חדשות גדולים באלגוריתמים לייצור אלפי דיווחים ביום, נראה שעוד רחוק היום בו יחליפו הרובוטים את העיתונאים האנושיים

בארגוני חדשות גדולים מייצרים מדי יום אלוגריתמים אלפי דיווחים והתראות חדשותיות, ללא התערבות אנושית. דיווחים הנכתבים על ידי רובוטים בשפה טבעית נפוצים כיום בעיקר בתחומים מסויימים, כחדשות כלכליות וחדשות ספורט.
 

בסקר מקיף ראשון מסוגו, שפרסם מכון רויטרס ללימודי עיתונות, בוחן העיתונאי אלכסנדר פאנטה מסוכנות הידיעות האוסטרית, את השימוש שעושות סוכנויות הידיעות באירופה ברובוטים עיתונאיים.
 

הסקר של פאנטה, תחת הכותרת " Putting Europe's Robots on the Map", הקיף 14 סוכנויות ידיעות ברחבי אירופה ואת סוכנות AP שהמטה שלה פועל בארה"ב. בתשעה מבין הארגונים שנבדקו אמרו שהם עושים שימוש בסוג כלשהו של יצירת תוכן באופן אוטומטי. בשתי סוכנויות ידיעות נוספות דיווחו שהם עובדים על פרויקטים של אוטומטיזציה.

 

בסוכנות הידיעות הפורטוגלית Lusa ניסו בעבר דיווח אוטומטי, במהלך הבחירות המקדימות ב-2015, אך מאז לא עשו שוב שימוש בטכנולוגיה זו. עם זאת, בכיר בסוכנות הידיעות אמר לעורך הסקר כי "הם מודעים לכך שהטכנולוגיה הזו תהווה חלק מעתיד העיתונות".
 

בשלוש סוכנויות ידיעות מבין אלה שנסקרו, לא עושים כלל שימוש באוטומציה של תכנים: בסוכנות הידיעות הצ'כית CTK, בסוכנות הידיעות הספרדית Efe ובסוכנות הידיעות האיטלקית Ansa.
 

ממצאי הסקר עולה, כי התחומים הבולטים בהם עושים שימוש ברובוטים עיתונאיים, כאמור, הם ספורט וכלכלה. שבע מתשע סוכנויות הידיעות עשות שימוש באוטומציה של דיווחים בלפחות אחד מהתחומים הללו. הסיבה לשימוש שעושות סוכנויות הידיעות בדיווחי ספורט וכלכלה אוטומטיים היא זמינות הנתונים ומערכת כללים ברורה וקשיחה.
 

עיתונות רובוטית מדווחת גם על תוצאות בחירות, כמו גם על נתונים רשמיים לגבי חינוך, אבטלה ונדל"ן, שמוגשים בפורמט נוח לשימוש ולהמרה לשפה טבעית.
 

עוד עולה, כי מרבית רובוטי העיתונות אינם מתוחכמים. רק שני ארגונים שנסקרו, רויטרס וסוכנות הידיעות הנורבגית NTB, אמרו כי הם עושים שימוש באלגוריתמים המסוגלים להשוות מידע חדש לנתונים היסטוריים, ולתרגם את המידע העולה מההשוואה לאמירות בעלות משמעות. יישומון שהושק על ידי סוכנות הידיעות השוודית TT משווה נתונים מקומיים על ביצועי מערכת החינוך ושוק הנדל"ן לממוצע הארצי. סוכנויות ידיעות אחרות עושות שימוש ברובוטים רק כדי לדווח על מידע חדש ולא לצורך סיפורים מקיפים המכניסים את המידע להקשרים היסטוריים – וזאת כדי להפחית את הסיכויים לדיווח מוטעה.
 
 


עוד בנושא זה:

ההתפתחויות האחרונות בתחום הרובוטיקה העיתונאית

מגבלות הבינה המלאכותית בתחומי היצירה והחדשנות

התהליך שעל העיתונאי האנושי לעבור כדי להתמודד בהצלחה עם הרובוט


 
 

ממצא נוסף מתייחס לעובדה שלא כל השימוש ברובוטים עיתונאיים הוא שקוף לקוראים. רויטרס, איי פי וסוכנות הידיעות הנורבגית מסמנות בדרך כלל את הסיפורים שנוצרו על ידי רובוטים העיתונאיים.
 

הרבה תוכן שנוצר באופן אוטומטי מפורסם מבלי שעבר תחת עיניהם של עורכים אנושיים רג צ'ואה, מנהל החדשנות ברויטרס, אמר לעורך הסקר כי ארגונו מייצר 950 התראות ו-400 דיווחים חדשותיים ביום, ללא התערבות אנושית. לפחות ארבע סוכנויות ידיעות אחרות מפרסמות לפחות חלק מהתכנים שמיוצרים אוטומטית – ללא התערבות בני אדם.
 

באשר למוטיבציה מאחורי ייצור התוכן האוטומטי, אמרו בשש סוכנויות ידיעות שהשתתפו בסקר, כי היא נובעת מהרצון לייצר מוצרים חדשים ולהרחיב את השירות שלהם בתחומי סיקור מסויימים. מנגד, הרצון להפחית בעלויות העובדים האנושיים, לא הוזכר כגורם שהניע את השימוש ברובוטים עיתונאיים. בכל מקרה, השימוש באוטומציה של תכנים אפשר, לדברי כמה מהארגונים חלוקה מחדש, של המשאבים העומדים לרשותם. בסוכנות איי.פי, למשל, אמרו שהאוטומטיזציה של דו"חות הרווח וההפסד הרבעוניים של חברות, פינתה שלושה עובדים במשרה מלאה, שהועברו לתפקידים אחרים בארגון.
 

לבסוף, כך עולה מהסקר, סיבה אפשרית לכך שהרובוטים לא יחליפו בקרוב את העיתונאים האנושיים, היא העלות הגבוהה. כמה משתתפים בסקר ציינו את עלויות הפיתוח הגדולות ואת עלויות התחזוקה כחסם משמעותי להתרחבות של העיתונאות הרובוטית.
 
 


אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה
KE2017

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz