728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

פאניקת מדיה

פאניקת מדיה

מחקר: הסיקור של תופעת משחק המציאות הרבודה "פוקימון גו" בתקשורת הישראלית מיסגר אותו באופן שלילי, מכיוון שהוא נתפס כאיום על הסדר הציבורי הקיים

המשחק הפופולארי "פוקימון גו", שחוגג החודש שנתיים להשקת האפליקציה, מהווה דוגמה בולטת לעלייה בפופולאריות של ז'אנר משחקי המציאות הרבודה – השילוב בין המשחק הוירטואלי והעולם האמיתי (LBS- משחקים מבוססי מקום). במסגרת המשחק, השחקנים נדרשים להסתובב ברחבי העולם ולחפש יצורים ווירטואליים הנקראים "פוקימונים", המופיעים במקומות מוגדרים במפת המשחק, המבוסס GPS.

 

המשחק נסק בפופולאריות שלו בצורה מהירה: שבוע לאחר ההשקה המשחק הפך למשחק הפופולארי ביותר בארה"ב ושבר שיאי הורדות בחנות האפליקציות של אפל. סקרים ומחקרים שבדקו את תדירות השימוש במשחק מצאו שאנשים משקיעים יותר זמן במשחק מאשר ברשתות החברתיות פייסבוק, טוויטר וסנאפצ'אט ביחד. בדצמבר המשחק הוכתר בתור המשחק הפופולארי ביותר לשנת 2016.
 

עקב הפופולאריות חסרת התקדים של המשחק החלטתי לערוך מחקר על השפעות ודפוסי הצריכה של המשחק בישראל ועל אופן הסיקור של המשחק בתקשורת הישראלית. עולם האקדמיה ככל הנראה זיהה את עצמתו והשפעתו של המשחק על החברה, שכן בתקופה יחסית קצרה נערכו עשרות מחקרים בנושא. המחקרים מצאו, כי השימוש בטכנולוגיה החדשה של מציאות רבודה יכולה לגרום לשינויים התנהגותיים בקרב ציבור השחקנים, וכן להוביל להשפעות רבות על תחומי החיים השונים. מצד אחד, נמצאו השפעות חיוביות על השחקנים: המשחק מעודד אנשים לצאת החוצה ולכן מעודד פעילות גופנית. אלמנט התחרותיות במשחק מעודד שיתוף פעולה בין שחקנים שונים כדי להתקדם, דבר שיוצר תחושה של קהילתיות בקרב השחקנים השונים. כמו כן, המיקום של תחנות ומכונים במשחק מעודד אנשים לבקר במקומות ואתרים חשובים ואף יכול לגרום לעלייה באהבת הטבע ובפעילויות הקשורות לטבע. אלמנט חיובי נוסף, הוא ההשפעה על העולם המסחרי. הדוגמה הבולטת ביותר לכך הוא עולם התיירות- חברות תיירות ונופש ניסו להפוך את יעדי הנופש שהם מוכרים לאטרקטיביים יותר באמצעות הדגשת העובדה שניתן למצוא בהם פוקימונים מסוימים.
 
מצד שני, ישנן גם השפעות שליליות על התנהגות השחקנים. מטרת המשחק היא "לתפוס" פוקימונים ולהשתמש בהם כדי להילחם אחד בשני- דבר שעלול לעודד ניצול והתאכזרות לחיות בעולם האמיתי, בניסיון לחקות את המשחק. בנוסף, התחנות והמכונים במשחק ממוקמים באתרים ציבוריים חשובים- דבר שמעניק יתרון במשחק לאנשים שגרים באזורים עם ריכוז רב של אתרים כאלו ומציב חיסרון לאנשים שגרים באזורי פריפריה. ההשפעה השלילית העיקרית שנמצאה היא שההתמקדות הרבה במסך הסלולארי שנדרשת מהשחקנים, גורמת לאיבוד קשב למה שמתרחש סביבם בעולם האמיתי. הסכנה הזאת קיימת גם בשימושים אחרים במכשירים סלולאריים, אך האלמנט החווייתי וההנאה הנגזרת מהמשחק מעצימה ומגבירה את הסכנה. כתוצאה מכך, נרשמו מגוון מקרים של פציעות הנובעות משימוש במשחק. אחד מהסיפורים הראשונים והמפורסמים ביותר היה ביולי 2016 כאשר שני צעירים מסן דייגו נפלו מצוק בזמן שניסו לתפוס פוקימון שהופיע לידם. ככל שהפופולאריות של המשחק עלתה, כך סוקרו יותר תאונות שנבעו משימוש במשחק.
 
אספקט שלילי נוסף מתקשר לנושא פרטיות המידע של השחקנים. נשמעות טענות רבות על כך שהמשחק אוסף מידע מגוון על השחקנים מבלי שהם יהיו מודעים לכך. כמות התאונות הרבה ונושא הפרטיות הובילו ללחץ ציבורי על מפתחי המשחק.

 


התמקדות הסיקור בעיקר בסכנות הרבות של "פוקימון גו" היא דוגמה לתופעה של פאניקה מוסרית – תגובה קיצונית של המדיה והציבור לטכנולוגיות חדשות. נמצא במחקרים קודמים שבדרך כלל ישנה נטייה לדבוק בדעות קדומות וסטראוטיפים שליליים במסגרת הדיון הציבורי על טכנולוגיות, ולא להזכיר כלל את האספקטים החיוביים


 

נתון ראשוני מפתיע מהמחקר שערכתי, הינו היקף הסיקור הרחב של המשחק בארבעה גופי תקשורת מובילים (ישראל היום, ידיעות אחרונות, וואלה ו- YNET). קרוב ל- 200 כתבות נמצאו על המשחק בשנתיים האחרונות, כאשר הכתבות עוסקות בכוחו של המשחק להשפיע על השחקנים ועל הסביבה, כשמרביתן עוסקות בהשפעותיו השליליות. ההשפעות נמצאו כעוסקות בשלושה נושאים עיקריים: השפעות פיזיות, כלכליות ועל פרטיות המשתמש.
 
לעומת זאת, בסקר מקיף שערכתי בקרב שחקני פוקימון גו בישראל, נמצא שרובם מעידים על הנאה גבוהה מהמשחק ואינם מרגישים מוסחים ו/או בסכנה, או תחת השפעה כזו או אחרת. כלומר, הסיקור השלילי הנרחב לא בהכרח מתכתב עם המציאות בשטח, עליה מעידים השחקנים.
המיסגור השלילי של התקשורת, התמקדותה בעיקר בסכנות הרבות של "פוקימון גו", כפי שעלה במחקר, וההתעלמות הכמעט גורפת מהצדדים וההשפעות החיוביות של המשחק, כפי שבאו לידי ביטוי במחקרים ובסקר שנערך במסגרת מחקר זה, הם הדוגמה העדכנית ביותר לתופעה של פאניקה מוסרית- תגובה קיצונית של המדיה והציבור לטכנולוגיות חדשות הנתפסות כאיום על הסדר הציבורי הקיים. באופן דומה, נמצא במחקרים קודמים שבדרך כלל ישנה נטייה לדבוק בדעות קדומות וסטראוטיפים ישנים ושליליים במסגרת הדיון הציבורי על טכנולוגיות, ולא להזכיר כלל את האספקטים החיוביים.
 
כיום, אמצעי התקשורת מהווים גורם מרכזי ביצירת פאניקות מוסריות ובשמירתם על סדר היום הציבורי. אופן הסיקור האובססיבי והשלילי הוגדר באקדמיה כ"פאניקת מדיה"- מצב שבו המדיה עצמה נתפסת כמוקד הפאניקה, ולא רק האמצעי שדרכו הוא מופץ. בחלק מהמקרים, פאניקת מדיה תקשורתית תהיה מבוססת על אגדות אורבניות שחלקן מגזימות את המציאות, כאשר המניע העיקרי של התקשורת ביצירת פאניקות מדיה בתדירות גבוהה הוא שמירה על ההגמוניה הקיימת של אמצעי התקשורת. בנוסף, פוקימון גו הוא משחק שונה בתכלית השינוי ממשחקי העבר. ככל הנראה, העיתונאים והעורכים חוו את המשחק באופן שונה משחקנים צעירים מהם. פערי הדורות וההבדלים באופי המשחק מלבים את ההתנכרות וההתנגדות של התקשורת לשינוי המוסכמות המוכרות, אף ברמה האישית.
 

לסיכום, במחקרים השונים נמצאו השפעות חיוביות למשחק פוקימון גו, לצד השפעות שליליות, בעידן בו אנו יותר "סטטיים" ומפתחים תקשורת אמצעית ופחות בין-אישית, לצד ריתוק משמעותי למסכים השונים ולעולם הוירטואלי. בניגוד לכך, נמצא, כי המשחק פוקימון גו מעודד את השחקנים לצאת החוצה ולבצע פעילות גופנית ויוצר קהילתיות בקרב השחקנים. הסיקור התקשורתי הנרחב ברובו אינו מאוזן ומתמקד בעיקר בהשפעות השליליות של פוקימון גו ונראה כי הדבר קשור בפאניקת מדיה הנובעת מחשש משינוי חברתי, כתוצאה מעלייתה של הטכנולוגיה החדשה. ככל הנראה, בדומה לפאניקות מדיה קודמות, המניע העיקרי לזריעת הפאניקה הינו שמירה על ההגמוניה הערכית והסדר החברתי הקיים.
 
תפקידה של התקשורת הינו לתווך את האידיאל, כלומר "לשחרר" את הפאניקה, להבין את האבולוציה הבלתי נמנעת של הטכנולוגיה ושל התלות האנושית בה ולהעניק את המודל המשופר. במילים אחרות, על התקשורת לשטוח את היישומים החיוביים ולנסות להבין איך להפחית את ההשפעות השליליות. השימוש במציאות הרבודה בתחומים שונים יכנס יותר ויותר לחיינו: מניווט, ליישומים טיפוליים ועוד, כך שתפקידה של התקשורת הינו חשוב בקבלה והכלה של הטכנולוגיה ולא בפאניקה ממנה, שכן כאמירה הידועה של גליליאו, "ואף על פי כן נוע תנוע"…

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה
KE2017

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz