728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

הפער הדיגיטלי בחדרי החדשות

הפער הדיגיטלי בחדרי החדשות
אילוסטרציה.

סקר רחב היקף שנערך בחדרי חדשות ב-130 מדינות: העיתונאים ברחבי העולם אינם עומדים בקצב השינוי של המהפכה הדיגיטלית

האם עיתונאים בחדרי החדשות ברחבי העולם עומדים, בעידן של שינוי דרמטי בנוף התקשורת, בקצב של המהפכה הדיגיטלית? זו השאלה עליה ניסה לענות סקר רחב היקף, שערך המרכז הבינלאומי לעיתונאים, ה- ICFJ, אירגון ללא כוונת רווח שמרכזו בוושינגטון העוסק בקידום מקצוע העיתונות ברחבי העולם, בשיתוף אוניברסיטת ג'ורג'טאון.

 

התשובה, על פי עורכי הסקר, שנערך ב-12 שפות ועליו השיבו למעלה מ-2,700 עיתונאים ומנהלים בחדרי חדשות ב-130 מדינות היא: לא.

 

מהסקר עולה כי חדרי החדשות ברחבי העולם עדיין ניצבים בפני פער דיגיטלי עמוק: רק 5% מהמועסקים בחדרי החדשות הם בעלי תארים הקשורים לטכנולוגיה ורק 2% מחדרי החדשות מעסיקים אנשי טכנולוגיה. עוד עולה, כי רוב חדרי החדשות לא הגדירו מחדש את בעלי התפקידים בעידן הדיגיטלי. 82% מהמשרות בחדרי החדשות ברחבי העולם כיום שייכות לבעלי תפקיד "מסורתי" (כתבים ועורכים), כאשר רק כ-18% הן משרות של העידן הדיגיטלי (עורכי מדיה חברתית, מפיקי תוכן דיגטלי וכיו"ב).

 

עיתונאים ברחבי העולם עושים שימוש בקשת מוגבלת בהיקפה של כישורים דיגיטליים. מתוך 23 כישורים דיגיטליים שנסקרו, רוב חדרי החדשות עושים שימוש בעיקר בארבעה: כותבים פוסטים ומגיבים במדיה החברתית (72%), מצלמים תמונות דיגטליות (61%) מתקשרים עם קהלים במדיה חברתית (58%) ומפיצים תכנים בכמה פלטפורמות דיגיטליות (56%).

 

שיעור חדרי החדשות הדיגיטליים לחלוטין הוא הגבוה ביותר באירו-אסיה/ בריה"מ לשעבר (55%), בעוד שבדרום אסיה שיעורם של חדרי החדשות המסורתיים עדיין דומיננטי: 43%.

 

עוד נמצא, כי בעידן של התגברות תופעת ה"פייק ניוז", מעט מדי עיתונאים נוקטים באמצעי הזהירות המתחייבים: רק 11% מהעיתונאים עושים שימוש בכלים לאימות מידע המופיע במדיה החברתית, למרות שרובם (71%) עושים במדיה החברתי שימוש כדי למצוא רעיונות לסיפורים חדשותיים.

 

מהסקר עולה כי המודלים החדשים להכנסות מעיתונות מתפתחים, אך בקצב איטי מדי: מנוע ההכנסות החשוב ביותר, לאחר ההכנסות מפרסום (70%) הוא תוכן ממומן (44%). ארגונים דיגיטליים לחלוטין נוטים לייצר הכנסה כפולה ממקורות אלטרנטיביים (תרומות פילנטרופיות ותרומות מבודדים) לעומת ארגונים מסורתיים או היברידיים. חדרי חדשות במדינות מתפתחות מדווחים על דחיפות גדולה בצורך לייצר מקורות הכנסה חדשים. כ-70% מחדרי החדשות באפריקה שמדרום לסהרה, באמריקה הלטינית, במזרח התיכון ובצפון אפריקה מזהים את הסוגייה הזו כאתגר משמעותי, לעות 44% בחדרי החדשות של צפון אמריקה.

 

נתון מעניין נוסף, מגלה שההכשרה הדיגיטלית שהעיתונאים במערכות החדשות ברחבי העולם רוצים לקבל, היא לא מה שהמערכות שלהם סבורות שהם צריכים לקבל. בעוד שלמעלה ממחצית העיתונאים מעוניינים בהכשרה בעיתונאות נתונים (data journalism) רק 40% מחדרי החדשות מציעים כזו. 46% מחדרי החדשות מציעים הכשרה במחקר ואימות של מידע במדיה החברתית, בעוד שרק 22% מהעיתונאים סבורים שהיא מועילה. רק 9% מהעיתונאים הצביעו על שיתוף הפעולה בין המחלקות השונות במערכת החדשות כנושא בעל חשיבות, בעוד ש-28% מחדרי החדשות מציעות הכשרה בנושא זה.


אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה
KE2017

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz