728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

כבר לא כותב למגירה

כבר לא כותב למגירה
אילוסטרציה: pixabay

מושון מצליח, שהיה בצוות ההקמה של הטלוויזיה הישראלית וכיהן כמנהל הערוץ הראשון עד פרישתו לגמלאות, זכה ביחד עם בנו, אבנר, בתחרות התסריט הקצר

מושון מצליח, מי שכיהן כמנהל הערוץ הראשון במשך שש שנים עד פרישתו לגמלאות ב-2013 – לאחר קריירה ארוכה ברשות השידור, שהחלה בצוות ההקמה של הטלוויזיה הישראלית ב-1968, זכה ביחד עם בנו, אבנר (45), בתחרות התסריט הקצר שעורכים, זו השנה השלישית, בית הספר סם שפיגל לקולנוע וטלוויזיה־ירושלים, עיתון "הארץ" וקרן גשר לקולנוע רב תרבותי, בשיתוף פסטיבל הקולנוע ירושלים. התסריט הזוכה, "קריסטי לא תבוא יותר", יקבל מענק הפקה מיידי בסך 150 אלף שקלים ויוקרן בפסטיבל ירושלים 2018, כסרט פתיחה או במסגרת תחרות הסרטים הקצרים היוקרתית של הפסטיבל.

 

מושון ואבנר מצליח. התסריט הזוכה, "קריסטי לא תבוא יותר", יקבל מענק הפקה מיידי בסך 150 אלף שקלים ויוקרן בפסטיבל ירושלים 2018

 

חבר השופטים שבראשו עמדה הסופרת רונית מטלון, כתב בנימוקי הבחירה: "התסריט העדין, המדויק והנוגע ללב 'קריסטי לא תבוא יותר', מצליח לזקק באמצעים מאופקים, בלתי דרמטיים במפגיע ומעוררי כבוד את אחת הסיטואציות האנושיות הדרמטיות ביותר: שעות חייו האחרונות של חולה אנוש, אב קשיש לשני בנים, אהרלה ואיציק, העומדים, כל אחד בדרכו, מול מות אביהם המתרגש ובא.

 

"בעלילה הקצרה והדחוסה, ויחד עם זה הנושמת בכל רגע, מצליח התסריט להמחיש לא רק את הכרתו של האב ההולכת ואוזלת לאטה מול עיניו של הצופה, אלא את המורכבות הנפשית של שני בניו בעמידתם מול המוות הזה, ואת כל מערכת הניואנסים הדקים של השוני ביניהם".

עוד כתבו השופטים: "יש בתסריט הישג מרשים של אפיון דמויות ביריעה קצרה מאוד, ויש בו גם, נוסף על זה, רובד עמוק של תהייה לא פתורה, תלויה ועומדת, על השאלות הגדולות של החיים והמוות: כמה חסד באמת יש ב'המתת חסד'? האם הדחיפה הזו לעבר המוות מונעת כולה על ידי ההכרה בסבל של החולה, או שמה שמניע אותה הוא אולי חרדתנו שלנו מפני המוות, כפי שהמורכבות הזו מתבטאת בדמותו ובעמדתו של אחד הבנים? כוחו של התסריט מצוי בפרישה המרוסנת, דקת האבחנה והאינטליגנטית, של המורכבות הזו ושל הדרמה החרישית והעוצמתית הנובעת ממנה".

 


מעבר לשמחה הגדולה על הזכייה בתחרות, שאליה הוגשו 164 תסריטים שנכתבו על ידי אנשי מקצוע ובוגרי בתי הספר לקולנוע, מושון מצליח שמח על העיסוק המחודש ביצירה תקשורתית: "כתבתי אלפי תסריטים למגירה אבל לא שלחתי אותם לתחרויות. אינני מצטער, לכל דבר הזמן שלו. התגובות של החברים והעמיתים מהערוץ הראשון מדהימות"


 

לדברי מצליח, המניע לכתיבת התסריט, היה הצורך ליצור משהו חדש בחייו כגמלאי, לאחר שנים ארוכות ועתירות פעילות ברשות השידור :"כשראיתי את המודעה בעיתון 'הארץ' על תחרות כתיבת התסריט הקצר כבר היה לי סיפור בראש".
 

הוא פנה לבנו אבנר, במאי, תסריטאי וסופר, בוגר ביה"ס סם שפיגל, שסרטו הדוקומנטרי העצמאי "תאוות בשרים" — אותו הפיק, ביים, צילם וערך — הוקרן השבוע בפסטיבל חיפה. "ביחד, הפכנו את הנושא שעניין אותי לתסריט בן 10 דקות", מספר מצליח. "היו שלבים רבים בעריכת החומר הכתוב לתסריט, אבל הנושא הלהיב את שנינו. התסריט מספר על אב השוכב על ערש דווי ושני בניו נמצאים לצידו לקראת מותו. יחסם השונה לאביהם, לחיים ולמוות ולמשמעויות של גסיסת האב הופכים נושא כאוב שלא מרבים לדבר בו לדרמה ראליסטית שכמעט כל משפחה עוברת".

 

-למה בחרת בנושא קשה כזה?
"זו חוויה אישית שעברתי לפני 17 שנה, במות אבי, וכמעט כל אדם כמעט שדיבר איתי על הצער עם פטירת ההורים, סיפר שעבר חוויה דומה. רבים מתמודדים עם טיפול בהורה גוסס ועם השאלות העולות בעקבותיו. יש ילדים שרוצים שהסיפור ייגמר כבר ויש שמבקשים לשמור על ההורה שנאחז בכול כוחותיו הדלים בחיים. זו הרגשה מטלטלת לראות את ההורה שלך שוכב בתוך הפרשותיו ורוצה או שלא רוצה להמשיך לחיות כך. מדובר בכאב עצום".
 

בתסריט שכתבו האב והבן הם חידדו את תחושת הכאב וחוסר האונים: "אתה זוכר את אבא כאיש גדול וחזק, ראש המשפחה שעליו התרפקת ולאורו גדלת, והנה האיש המרשים הזה הופך לסמרטוט בתוך הפרשותיו. כאן חווים את הקצוות הבלתי ניתנות לפתרון: אבא לא רוצה לחיות אבל פוחד למות. מה שקורה בתסריט לא קרה לי במציאות, אבל מזכיר חוויה קשה אישית שעברתי מזמן".
 

מעבר לשמחה הגדולה על הזכייה בתחרות, שאליה הוגשו 164 תסריטים שנכתבו על ידי אנשי מקצוע ובוגרי בתי הספר לקולנוע, מצליח שמח על העיסוק המחודש ביצירה תקשורתית: "כתבתי אלפי תסריטים למגירה אבל לא שלחתי אותם לתחרויות. אינני מצטער, לכל דבר הזמן שלו. התגובות של החברים והעמיתים מהערוץ הראשון מדהימות. חשוב לי לציין שהקרדיט של בני אבנר בתסריט גדול מאוד ואנחנו מתכוונים להמשיך ולכתוב יחד".
 

-ומה דעתך על הערוץ הראשון החדש, "כאן" 11?
"מה יש לומר, כשהם מתייחסים לערוץ כמוצר ב'הרצה', הם בעצם אומרים שמדובר במוצר שאינו סופי עדיין. אני תקווה שיצליח להם. כל כך הרבה עיתונאים ואנשי תקשורת הלכו הביתה למען הצלחת הערוץ החדש לפחות שהתוצאה תהייה טובה. כל מי שבמקצוע הזה יודע שיש רק שתי אופציות: או לייצר מוצר איכותי ואז יש בעיה עם הצופים שרוצים משהו פופולרי, או לייצר מוצר פופולרי ואז אתה יורד למכנה המשותף הנמוך ביותר, כפי שקורה בערוצים מסחריים. בדרך כלל, הערוצים הממלכתיים בכול העולם הם ערוצי איכות בעלי ערך מוסף, לא עוד תחנת טלוויזיה או רדיו מסחריים. איכות סרטי התעודה והדרמה שיצר הערוץ הראשון הם נכס אדיר. גם כשעשו מופע בידורי פנו למבצעים והכותבים הטובים ביותר כולל לזמרים מהליגה הראשונה"

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה
KE2017

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz