728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

למצוא את נקודת האיזון

למצוא את נקודת האיזון
אילוסטרציה: pixabay

דיון ראשון מסוגו על ההתנהגות העסקית של ענקיות האינטרנט העולמיות בישראל: "מיליארד שקל עברו לפרסום בגוגל ופייסבוק וערוצי הטלוויזיה נחנקים"

ביוזמת יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, התקיים היום(שני) דיון ראשון מסוגו שעסק בהתנהגות העסקית של ענקיות האינטרנט הבינלאומיות, בהן גוגל, פייסבוק, טוויטר, מייקרוסופט ועוד, ובהשפעתן האדירה על חיינו. היו"ר כבל פתח את הישיבה ואמר כי כבר לפני שנתיים זיהה את ההשפעה האדירה שיש לחברות הללו על שוק התקשורת בישראל, שהמשבר בו רק הלך והעמיק. הוא הוסיף כי הבעיות לא פרצו פתאום לחיינו, ובכל העולם החלו לעסוק בנושא והגיע הזמן לעשות זאת גם כאן.

 

היו"ר כבל הציג סרטון של עורך מגזין דה מרקר, איתן אבריאל, המציג נתונים על הענקיות גוגל, פייסבוק, אמזון ואפל. אבריאל הוסיף ואמר כי כל אחת מהחברות הביאה לנו מוצרים מדהימים וכל אחת כבשה חלק אחר בגוף שלנו. "גוגל כבשה את המוח וכל שאלה אנחנו שואלים אותה, פייסבוק כבשה את הלב שלנו, אמזון כבשה לנו את המעיים כי היא מציעה לנו לרכוש עוד ועוד, ואפל את מערכת הרבייה כי היא קולית. עם זאת הוא הוסיף כי החברות הן מונופול מוחלט, הן כמעט ולא משלמות מסים ואי אפשר להפעיל עליהן כללי משחק רגילים.

 

הממונה על הרשות להגבלים עסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, אמרה כי ענקיות האינטרנט הביאו איתן הרבה רווחה ותועלת חברתית, ושינו את ההתנהלות שלנה מקצה לקצה. עם זאת, בצד הרווחה העצומה קמו ענקיות עצומות רבות כוח כלכלי, פוליטי והשפעה על הציבור הרחב. לדבריה, "כלכלות גדולות ועצומות מאיתנו מתחבטות בשאלות האלה והתשובות לא פשוטות. ב-2018 נעשה בדיקת עומק ונעקוב מאוד מקרוב אחר פעילות ענקיות האינטרנט, לבחון האם הן מנצלות את כוחן לרעה ומפרות את חוק ההגבלים העסקיים". היא הוסיפה כי אין צורך בתיקון חוק ההגבלים העסקיים, וכי לחברות יש נוכחות בישראל והחוק חל עליהן. מנהל רשות המסים, משה אשר, אמר כי כבר בשנת 2016 הוציאה הרשות חוזר שמפרש את הכלכלה הדיגיטלית. הוא הוסיף: "באמצעות החוזר הזה אנחנו בהליכי הוצאת שומה ללא מעט גופים שפועלים באמצעות האינטרנט". ח"כ יעקב פרי הקשה ושאל האם ענקיות האינטרנט משלמות מס או לא, ואשר השיב: "הן נמצאות בהליכי שומה ובסופו של יום נגבה מהם את המסים שמגיעים לישראל".

 

ח"כ מיקי רוזנטל אמר כי הרגולטורים שלנו נתקעו במאה הקודמת ולא הפנימו את העולם החדש שנוצר. הוא הוסיף כי גם הפוליטיקאים שאמורים לקבל החלטות בעניין הם קליינטים ישירים של גוגל ופייסבוק והם לא רוצים להתעסק עם זה. "המחיר שכולנו משלמים הוא פגיעה מטורפת בפרטיותנו. הם גונבים תוכן באופן חוקי ולא משלמים מס, והמדינה צריכה להתערב", אמר. ח"כ רויטל סויד אמרה כי השיח ברשתות הופך לבריוני ואלים וצריך לטפל גם בזה. ח"כ מיקי לוי אמר כי הוא בעד תשלום מסים אבל הזהיר ממצב שבו "נשפוך את התינוק עם המים ונפגע בחברות שמעסיקות פה מהנדסים ומפתחות דברים נהדרים". ח"כ רועי פולקמן אמר כי על כלי התקשורת הממוסדים מנוהלים תחת בקרה בעוד שאף אחד לא בודק איזה אינטרסים עומדים מאחורי דפי פייסבוק כאלה ואחרים שיכולים לעיתים להגיע למאות אלפי עוקבים. הוא הזהיר ממצב שבו בסופו של דבר לא יהיה אמצעי תקשורת שלא עומד מאחוריה בעל אינטרס.

 

ח"כ דב חנין אמר כי אסור לאפשר לשניים או שלושה גורמים לשלוט בחופש הביטוי שלנו, והוסיף כי הוא רואה בחיוב את המודל הצרפתי שלוקח סכום מסויים מגוגל ופייסבוק ומעביר אותו לפיצוי גופי התקשורת. ח"כ איילת נחמיאס ורבין הוסיפה כי לא נוכל להמשיך לשבת מהצד כשזה משנה את שוק התקשורת והקמעונאות. ח"כ יעקב פרי אמר מנגד כי הקריאות להכריז על פייסבוק מונופול הן בעוצמות חזקות מדי, והצטרף לדברי ח"כ לוי שהחברות מביאות תרומה מאוד גדולה לכלכלה. "לא בטוח שאנחנו צריכים להיות אור לגויים", אמר. ח"כ נחמן שי אמר כי חייבים לסיים את הדיון בעלים מעשיים, אחר התקשורת תתכווץ, איכותה תידרדר והתוצאה תהייה זיהום האווירה הציבורית. ח"כ יעקב אשר אמר כי צריך להסתכל על האספקטים החינוכיים והזהיר שלא נתעורר עוד כמה שנים ונגלה שמישהו אחר חינך את הילדים שלנו והתווה להם דרך חיים.

 

יו"ר מועצת הרשות השנייה, יוליה שמאלוב ברקוביץ, אמרה כי שוק התקשורת בקריסה והפגיעה תגיע מהר מאוד מהטלוויזיה גם לרדיו ולעיתונות. היא אף הוסיפה כי הענקיות גוגל ופייסבוק "ממלאות, פעם בחודש או פעם בשבועיים, מטוס מלא באנשי שיווק ללונדון ולמקומות אחרים, עושות להם 'גוד טיים' ומכניסות להן לראש איך צריך לפרסם אצלן". היו"ר כבל קרא לשמאלוב להעביר את החומרים הללו ליועץ המשפטי לממשלה. שמאלוב הוסיפה כי מיליארד שקל עברו לפרסום בגוגל ופייסבוק וערוצי הטלוויזיה נחנקים.

 

היזמית מיכל אלבז סיפרה כי היא בעלת עסק קטן מזה 16 שנה ובעוד שב-7-8 השנים הראשונות העסק דשדש, מאז שהחלה להשתמש בשירותי ענקיות האינטרנט הן אפשרו לה לגדול ולהתחרות. "לולא גוגל ופייסבוק לא הייתי יכולה להגדיל מכירות", אמרה. היוטיוברית מעיין רובין סיפרה כי למדה משחק ונתקלה בקושי להיות שחקנים כי "יש עומדים בשער ומסננים", בעוד שיוטיוב ופייסבוק הביאו את החופש ליצירה עצמאית. היא סיפרה כי בזכות זה שפתחה ערוץ יוטיוב יש לה מעל 12 מיליון צפיות ומעל 80 אלף עוקבים. "לקצץ להם את הכנפיים ולהפוך אותם לערוץ טלוויזיה זה לאבד אנשים שעוסקים בזה יום יום", אמרה.

 

מנהלת המדיניות הציבורית של גוגל בישראל, נעה אלפנט, אמרה: "אנחנו לא גונבים ולא מעלימים וככל שהשתנו הסטנדרטים נפעל בהתאם גם בעתיד. גוגל משלמת 20% מס ורובו משולם בארה"ב. הפעילות שיש לחברה בישראל היא בעלת ערך גדול, חשוב שזה יישאר בישראל וזה לא מובן מאליו". היא הסבירה כי רוב המפרסמים בגוגל מבקשים להגיע באמצעותה לשווקים זרים ובכל מקרה לא היו מפרסמים בתקשורת הישראלית. מנהלת המדיניות של פייסבוק בישראל, ג'ורדינה קטלר, אמרה כי בצעד חד צדדי החברה החליטה כי תשלם מס על הכנסותיה מהפרסום המקומי בישראל ולא תרשום את ההכנסות האלה באירלנד. "חשוב לנו להשקיע בישראל והמשרד פה הוא מרכז המחקר והפיתוח השני מחוץ לארה"ב", אמרה. היא הוסיפה כי פייסבוק מסייעת לעסקים קטנים לצמוח ועושה שינויים תמידיים כדי לתת יותר כוח למשתמשים להתמודד עם סוגיית הפרטיות.
 

היו"ר כבל סיכם ואמר כי בכוונתו ליזום יום עיון של הוועדה בנושא. הוא הוסיף כי החל לטפל בנושא בעקבות השפעתו על עולם התקשורת הישראלית שנמצא בקריסה. "אני לא רוצה למנוע מגוגל ופייסבוק להתנהל בארץ, אבל צריך למצוא את נקודת האיזון. העולם התעורר כשהמנהיגות החלה להרגיש שזה מגיע אליה, אין ספק שהבחירות בארה"ב היו נקודת מפנה וקריאת השכמה. יש שאלות שצריך לתת עליהן מענה לאלתר והמפתח הוא עם אלו רעיונות נגיע לממשלה ואיזה כלים נדע לתת לציבור להתמודד עם המציאות", אמר.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה
KE2017

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz