728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

אמון הציבור במכונה

אמון הציבור במכונה
אילוסטרציה: pixabay

מחקר: ידיעות שנכתבו ע"י עיתונאים אנושיים, ע"י אלוגרתמים או במשולב, נתפסים ע"י צרכני התקשורת כאמינים באותה מידה

בשעה שארגוני חדשות ברחבי העולם עושים שימוש באלוגריתמים ליצירת תוכן עיתונאי, במיוחד לצורך דיווח על שווקי המניות ועל אירועי ספורט, עולה השאלה כיצד קהל צרכני החדשות מתייחס לדיווחים הללו. שני חוקרים מאוניברסיטת אמסטרדם ערכו ניסוי שמטרתו לבדוק כיצד תופסים צרכני החדשות אופנים שונים של עיתונאות אוטומטית, הן מבחינת אמינות התוכן והן מבחינת אמינות המקור.

 

ל-300 צרכני חדשות אירופאים הוצג טקסט, שעסק בחדשות ספורט או חדשות כלכלה, שנוצר כולו באמצעות אלוגריתם, כשמקור הידיעה הוצג כמחשב; טקסט שנכתב על ידי אדם כשהמקור הוא אנושי; טקסט משולב אדם-מכונה כשהמקורות מוצגים בהתאם וטקסט שנוצר ע"י אלוגריתם, שמקורו לא צויין.

 

הבדיקה העלתה שתכנים שנוצרו ע"י מחשב ותכנים שנוצרו במשולב ע"י בן אנוש ומחשב נתפסו בעיני צרכני החדשות כאמינים באותה מידה. הדבר התגלה כנכון גם לגבי התכנים וגם לגבי מקורותיהם.
בידיעות בנושאי ספורט, התוכן שנוצר בצורה אוטומטית לחלוטין, נתפס מעט יותר אמין מטקסטים דומים, שנכתבו ע"י בן אדם. בידיעות בנושאי כלכלה לא היה הבדל בעיני הקוראים בין תוכן אוטמטי או תוכן שנוצר ע"י בן אנוש.

 

עוד עלה מהניסוי, שאמינות אינה מהווה שיקול בבחירת אייטם מסויים. במילים אחרות, הבחירה של צרכני החדשות לא התבססה על מקורה של הידיעה.

 

בהתבסס על הניסוי, עולה כי עיתונאות אוטומטית נתפסת כאמינה, גם כשהצרכנים יודעים שמקורה הוא בפעולת מחשב. עוד אומרים החוקרים, שלעיתונאות משולבת (אדם-מכונה) יש פוטנציאל גדול, מכייוון שהיא מסייעת לשחרר עיתונאים אנושיים ממשימות שגרתיות ומפנה את משאביהם לטובת העשרת תכנים שנוצרו באופן אוטומטי, עם הקשרים רחבים ותוכן מעמיק.
 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.