728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

המלצה: להגן על "הזנב הארוך"

המלצה: להגן על "הזנב הארוך"
אילוסטרציה.

מחקר: האם המלצות התוכן האוטומטיות בתחום החדשות מהוות איום על החשיפה למגוון תכנים ומובילות את הקהל להילכד ב"בועות פילטר"?

האם המלצות התוכן האוטומטיות בתחום החדשות מהוות איום על החשיפה למגוון תכנים ומובילות את הקהל להילכד ב"בועות פילטר"*? את השאלה הזו בדקו חוקרים מאוניברסיטת אמסטרדם.
 

החוקרים עשו שימוש במדגם של כמעט 22 אלף ידיעות חדשותיות שפורסמו בעיתון ההולנדי דה-וולקסקאנט (de Volkskrant). הם יישמו חמש שיטות שונות של המלצות אוטומטיות על אלף ידיעות חדשותיות וניתחו את ההמלצות שהתקבלו ביחד עמן מתוך המדגם. ההמלצות האוטומטיות הללו הושוו גם להמלצות של עורכי הדה-וולקסקאנט ולהמלצות אקראיות.
 
צוות החוקרים שבדק את מגוון ההמלצות, מצא שההמלצות האקראיות היו המגוונות ביותר. באופן מעניין, המלצות העורכים לא היו מגוונות במיוחד והיו דומות למדי להמלצות האוטומטיות.

 

מערכת המלצות, העושה שימוש בנתונים של העדפות משתמשים אינדיבידואלים, בשילוב העדפות של כלל המשתמשים – בלטה מעל כולן וסיפקה המלצות תוכן מגוונות, יותר מאשר עורכים אנושיים ולפעמים אף יותר מהמלצות אקראיות.

 

לטענת החוקרים, בעוד שמערכות המלצות תוכן אוטומטיות מסוגלות לפעול (מבחינת המגוון אליו הן מפנות) לפחות טוב כמו עורכים אנושיים, הן אינן מושלמות, מכייון שהן יעקבו אחר דפוס ההפצה הכללית של ידיעות זמינות, מה שיגרום לסוגי הידיעות הפחות נפוצות להפוך לקשות יותר לגילוי. אם האלוגריתמים של ההמלצות "לומדים" את התנהגות הקהל, זה ידחוף לאורך זמן תוכן "גבולי" אל עבר השוליים. כך, אומרים החוקרים, האלוגריתמים של פלטפורמות המלצות התוכן, צריכים להבנות באופן שהם מגינים על ה"זנב הארוך"**.

 

*בועת הפילטר הוא מונח שאותו טבע אקטיביסט האינטרנט, אלי פאריסר, כדי לתאר תופעה שבה אתרי אינטרנט עושים שימוש באלגוריתמים כדי לנחש את אופי המידע שהגולש רוצה למצוא. לדעת פאריסר, תופעת בועת הפילטר מבודדת את הגולש במעין "בועה" אשר מידע העומד בניגוד להעדפותיו של הגולש, אינו חודר אליה.

 

** על פי תאוריית הזנב הארוך (The Long Tail), ביטוי מתחום הסטטיסטיקה שנישאל על ידי כריס אנדרסון, עורך מגזין Wired, עיקר ההצלחה של חברות כמו אמזון ונטפליקס היא לא ממכירה של מספר מוגבל של להיטים כמו בחנויות המסורתיות, אלא ממספר עצום של פריטים בעלי פופולריות נמוכה. לפי טענה זו, כשנותנים לבני האדם את חופש הבחירה התרבותית, הטעם שלהם יותר מגוון מאשר כל מגוון שמוגבל במגבלות פיזיות.


אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.