728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

עיבוד נתינים

עיבוד נתינים
מארק צוקרברג. צילום: (Anthony Quintano, (CC BY 2.0

עו"ד אבי רימון, מומחה לדיני אינטרנט ותקשורת, על שערוריית העברת המידע האישי של משתמשי פייסבוק לקיימברידג' אנליטיקה: תחום הביג-דאטה מחייב חקיקה

הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים הודיעה היום (חמישי) לפייסבוק על פתיחת חקירת מנהלית בעקבות הפרסומים בסוף השבוע שעבר, על העברות מידע אישי של גולשים לחברת קיימברידג' אנליטיקה, והאפשרות לביצוען של הפרות חוק נוספות במידע אישי של ישראלים. שלשום פתחה נציבות הסחר הפדרלית בארה"ב בחקירה נגד פייסבוק לבדיקת הטענות הללו.
 

חמישה ימים לאחר שדווח על שימוש במידע אישי שנרכש מפייסבוק ללא אישור, על ידי חוקר חיצוני שטען כי הוא אוסף אותו למטרות אקדמיות, שבר מייסד החברה מרק צוקרברג את שתיקתו והתייחס לשערורייה. בפוסט שפרסם אמש התייחס צוקרברג לאירועים שהובילו להפרת הפרטיות של למעלה מ-50 מיליון משתמשי הרשת החברתית, באמצעות חברת "קיימברידג' אנליטיקה ובידיעתה של פייסבוק.

 

"יש לנו אחריות להגן על המידע שלכם ואם אנחנו לא מצליחים בכך אז לא מגיע לנו לשרת אתכם", כתב צוקרברג. "אני עובד כדי להבין בדיוק מה קרה וכדי להבטיח שזה לא יקרה שוב. החדשות הטובות הן, שאת האמצעים למנוע ממקרה כזה לקרות נקטנו כבר לפני שנים, אבל גם עשינו טעויות. יש עוד עבודה לעשות, ואנחנו מוכרחים להשתפר".

 

קיימברידג' אנליטיקה היא חברה פרטית המשלבת כריית נתונים, מסחר בנתונים, ניתוח מידע ואסטרטגיה תקשורתית לצורך השפעה על תהליכי בחירות במדינות שונות ברחבי העולם. בשנת 2016 החברה היתה מעורבת ב​​מסע הבחירות לנשיאות של דונלד טראמפ ובקמפיין הברקזיט ליציאת בריטניה מהאיחוד האירופי. תפקודה של קיימברידג' אנליטיקה בקמפיינים הללו שנוי במחלוקת והוא נושא לחקירות פליליות מתמשכות בשתי המדינות, בעיקר בנוגע לשיטות בהן היא נוקטת לצורך מיקוד בוחרים.

 

עו"ד אבי רימון

"יכול להיות שיש מידה של צביעות בכל ההדים שהפרשה הזו מעוררת", אומר היום עו"ד אבי רימון, מומחה לדיני אינטרנט ותקשורת. "טכניקות כאלה הן די נפוצות. פייסבוק בעצמה יוצרת קמפיינים משלה, כאשר היא משתמשת במידע שאנו מספקים לה, דרך הרשת החברתית שלה. במקרה הזה מה שנעשה שניטל מידע מתוך הרשת ע"י גורם חיצוני שאיננו פייסבוק, והוא עשה במידע הזה, כנראה, ניתוחים מאוד מתוחכמים.
 

"המידע הוא בסך הכל מידע פומבי. אפשר להכנס לדף שלנו, וכל אחד יכול לעשות את זה, לראות את הפעילויות שלנו, על מה לחצנו לייק, איזה דברים אנחנו מעלים, מה מעניין אותנו. כשאנחנו מסתובבים ברשתות החברתיות ומביעים שם את רשמינו, דיעותנו, ומבצעים שם כל מני פעולות, אנחנו צריכים לדעת שמתוך ההצטברות של אותן פעילויות ניתן להסיק עלינו מסקנות מאוד חכמות. יש היום כלי אנליטיקה וכלי מחשוב ועיבוד כל כך חזקים, שיודעים לתת תוצאות מאוד מדוייקות, שאולי אפילו אנחנו לא יודעים על עצמנו. עד עכשיו לא ראיתי מישהו שטען שיש פה עבירה על החוק. זה ככל הנראה לא באמת מידע מוגן.
 

"הגל נגד פייסבוק הוא יותר התעוררות של העולם בכל הנוגע מה שנקרא "BIG DATA" (נְתוּנֵי עָתֵק). הדבר מחייב חקיקה. בשוק האירופאי יש כבר סייגים לא מעטים בתחום הזה. הם יותר נוגעים לכך שצריכים חובות יידוע כלפי הציבור – מה עושים עם המידע".

 

להאזנה: >

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz