728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

סדרת תעודה

סדרת תעודה

לע"מ תמנה, בפעם השנייה בשנים האחרונות, ועדה ציבורית שתבחן את מעמדן של פלטפורמות דיגיטליות כ"אמצעי תקשורת" לעניין זכאות לתעודת עיתונאי

מנהל לשכת העיתונות הממשלתית, ניצן חן, החליט למנות ועדה ציבורית מייעצת בראשות פרופ' מיכאל בירנהק, לבחון את הכללים למתן תעודות מטעם לשכת העיתונות הממשלתית, לאזרחים ותושבים ישראלים, העוסקים במקצועות התקשורת באמצעי תקשורת ישראלי.

 

על פי קול הקורא שמפרסמת היום לע"מ, הוועדה התבקשה לבחון את מעמדן של פלטפורמות דיגיטליות כ"אמצעי תקשורת" לעניין תעודות לע"מ, ובמיוחד אתרי אינטרנט ישראלים מקומיים, אתרי נישה, אתרים ישראלים בשפות זרות שמיועדים לקהל מוגדר, רשתות חברתיות, אפליקציות מסרונים, ניוזלטר בדיוור אלקטרוני, ועוד.

 

כמו כן, הוועדה תבחן אפשרות להגבלת מועד הגשת בקשה לתעודה, כך שעיתונאי/ת יוכלו להגיש בקשה לקבל תעודת לע"מ רק לאחר שהוכיחו עבודה של חצי שנה לפחות, בתחום התקשורת.

 

בנוסף, הוועדה תבחן מחדש את הגדרת סעיף "מקצועות התקשורת" בכללי לע"מ – בהתחשב באמצעי התקשורת הקיימים ובהתאמתם לפלטפורמות חדשות.

 

זו לא הפעם הראשונה שוועדה ציבורית בוחנת את הכללים לקבלת תעודת לע"מ. ביולי 2013 פירסמה לשכת העיתונות הממשלתית שורה של כללים חדשים, עליהם המליצה ועדה ציבורית בה היו חברים, בין היתר, שלום קיטל, לשעבר מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 2, העיתונאי יעקב אחימאיר, ניב קלדרון, סמיר דרוויש, ד"ר עמית לביא-דינור מהמרכז הבינתחומי ויו"ר הוועדה, השופטת בדימוס שרה פריש. בין המלצותיה נקבע כי הבלוגרים הם עיתונאים לכל דבר, ובתנאי כי מספר הקוראים הייחודיים שלהם יעמוד על כ-10,000 כניסות ביום.

 

עוד החליטה הוועדה לשנות את שם התעודה מ"תעודת עיתונות" (press card) ל"תעודת לע"מ" (gpo card), וזאת כדי להימנע מהקביעה הרווחת כי לע"מ קובעת מיהו עיתונאי, בעוד שבפועל כל מהותה של התעודה היא אמצעי גישה לאנשים, שמקצועם קשור בעולם העיתונות.

 

נושא מעמדן של פלטפורמות דיגיטליות כ"אמצעי תקשורת" לעניין תעודות לע"מ עורר לאחרונה סערה, לאחר שלשכת העיתונות הממשלתית סירבה להנפיק תעודות עיתונאי לכתבי האתר "המקום הכי חם בגיהנום", בנימוק שמספר הכניסות לאתר הוא מועט – מתחת לסף שנקבע בכללים. הסירוב להנפיק תעודות עיתונאי היקשה על עבודת האתר, העוסק בתחקירים בתחום החברתי והכלכלי ובחשיפת עוולות ושחיתויות.

 

בעקבות דרישות הסף שהציבה לע"מ בפני "המקום הכי חם", ניהלו המייסדות שלו, פישביין ואירית דולב קמפיין באתר וברשתות החברתיות שבו הן קראו לקהל להיכנס לאתר כמה שיותר ומכתובות IP שונות, כדי להעלות את תנועת המשתמשים שלו. הקמפיין קצר הצלחה: למעלה מ-1.2 מיליון משתמשים ביקרו באתר "המקום הכי חם בגיהנום" בתוך כשלושה שבועות.

 

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz