728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

ללא התיווך של התקשורת

ללא התיווך של התקשורת

סקר שנערך לקראת פסטיבל שובר מסך: צעירים מאמינים יותר לפוסטים של פוליטיקאים ברשתות החברתיות המקוונות מאשר לדיווח של אמצעי התקשורת אודותיהם

סקר שנערך לקראת פסטיבל שובר מסך, שיתקיים מחר (שלישי) במכללה האקדמית עמק יזרעאל, חושף כי צעירים (18-30) מאמינים יותר לפוסטים של פוליטיקאים ברשתות החברתיות המקוונות מאשר לדיווח של אמצעי התקשורת אודותיהם.
 

הסקר שערך ד"ר ירון אריאל מהחוג לתקשורת במכללה האקדמית עמק יזרעאל, באמצעות חברת הסקרים 'מדגם', מגלה ממצאים מעניינים ביחס לצריכת חדשות באמצעי התקשורת בכלל וברשתות החברתיות בפרט. הסקר בוצע בתחילת מאי 2018 בקרב 514 משיבים ישראלים המייצגים את האוכלוסייה הישראלית הבוגרת (גילאי 18+).

 

"אנו עוקבים אחרי התופעה מראשית העשור והמגמה ברורה הפעם מתמיד, רשתות חברתיות מקוונות הפכו למקור חדשותי ראשון במעלה, זאת לצד תכנים דיגיטליים אחרים כמו פורטלים של חדשות ואפליקציות ייעודיות בסמארטפון" אומר ד"ר אריאל. "הנתון הזה משמעותי לאין שיעור בקרב אנשים מתחת לגיל 50 ובקבוצת הגילאים הצעירה (18-30), שם אמצעי תקשורת מסורתיים (עיתון, רדיו, טלוויזיה) אינם נחשבים למקור חדשותי יומיומי".

 

מקור: המחלקה לתקשורת, המכללה האקדמית עמק יזרעאל

 

בניגוד לרוב מדינות המערב ולמרות הפעילות התוססת של עיתונאים ישראלים בטוויטר, הרשת החברתית המקוונת בה מתעדכנים הישראלים בחדשות היא בעיקר פייסבוק. 60%% מהמשיבים מדווחים כי הם מתעדכנים בחדשות באמצעות פייסבוק מספר פעמים ביום ו-16% מספר פעמים ביום אילו רק 11% מדווחים על התעדכנות יומית בחדשות באמצעות טוויטר.
 

עוד עולה מהסקר, כי למעלה משליש מהמשיבים (36%) עוקבים אחרי פוליטיקאי אחד לפחות ברשתות החברתיות המקוונות. רק חלק קטן (6%) נכנסים באופן יזום מדי יום לחשבון הפוליטיקאי ברשתות החברתיות, הרוב המכריע נחשף להודעות (פוסטים/ציוצים) שמעלה הפוליטיקאי ומגיעות לחשבון שלהם לאחר שהחלו לעקוב אחריו. כרבע מהמשיבים קוראים פוסטים של פוליטיקאים ברמה יומית, 13% מהמשיבים אף מעבירים ומשתפים פוסטים כאלו מדי שבוע.

 

30% מהמשיבים מסכימים כי פוסטים של פוליטיקאים אמינים יותר בעיניהם ממה שמפורסם באמצעי התקשורת ובדומה לכך כשליש מעדיפים לקבל באופן ישיר את הפוסטים של הפוליטיקאים ללא כל תיווך של אמצעי התקשורת. לעומתם, כשליש מהמשיבים סבורים כי הדיווח התקשורתי אודות פוליטיקאים אמין יותר מאשר מה שהם כותבים בעצמם ברשתות החברתיות.  נמצא כי ככל שאדם מבוגר יותר כך נטייתו לקבל את הדיווח התקשורתי כאמין יותר עולה ואילו ככל שאדם צעיר יותר כך עולה נטייתו לקבל את הפרסום של הפוליטיקאי ללא תיווך אמצעי התקשורת.
 

"העדפה של צריכת מידע באופן ישיר מחשבון הרשת החברתית של הפוליטיקאי על פני התיווך של אמצעי התקשורת חייבת לעורר בכל אחד מאיתנו חשש", אומר ד"ר אריאל. "אחרי שהסתיימה ההתלהבות מהקשר הישיר וכביכול האינטימי עם הפוליטיקאי, נותרנו בפרסומים חד צדדיים בעלי אינטרס ברור שאינם זוכים להקשר נכון ואינם מאותגרים בשאלות קשות, כולנו מפסידים מכך".
 

ממצאים נוספים מהסקר יוצגו מחר בפסטיבל שובר מסך.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה
KE2017

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz