728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

בעיית תקשורת

בעיית תקשורת
אילוסטרציה: DREAMSTIME

נדרשת שקיפות: מממצאי מחקר חדש עולה שגורם מפתח בשחיקת האמון של האמריקאים בכלי התקשורת הוא חוסר הבנה מספקת באשר לאופן בו עיתונאים פועלים

גורם מפתח בשחיקת האמון של האמריקאים בכלי התקשורת הוא הכישלון לתקשר – הציבור אינו מבין לגמרי כיצד עיתונאים פועלים, והעיתונות אינה הופכת את עצמה מובנת לרוב הציבור. הדפוס הבסיסי הזה עולה ממחקר חדש של פרויקט "Media Insight", יוזמה של מכון העיתונות האמריקאי ומרכז המחקר לענייני ציבור של סוכנות איי.פי (Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research).

 

במסגרת המחקר נערכו סקרים זהים בקרב עיתונאים ובקרב הציבור, שנשאלו שאלות לגבי האופן בו מבין הציבור את התפישות העיתונאיות ולגבי האינטראקציה בין העיתונאים לציבור. המחקר בדק כיצד כל זה משפיע על הערכת הציבור את התקשורת.

 

הממצאים שפורסמו אתמול (שני), חושפים בעיית תקשורת. הם מדגישים אידאלים משותפים – למשל, גם העיתונאים וגם הציבור רוצים את אותם הדברים: עובדות בדוקות, בתוספת הקשרים רלוונטים וניתוחי עומק. עם זאת, הם מדגישים גם חוסר שביעות רצון של האמריקאים, שרואים בדיווחי החדשות דעות ועמדות – ולא דיווח מוקפד בהקשרים הרלוונטים שהם מקווים לו.
 

זאת ועוד, בקרב הציבור ניכר בלבול באשר לתפישות עיתונאיות בסיסיות של דיווחים חדשותיים. מחצית מהציבור איננו יודע מהו “op ed” – עמוד הדעות, המציג דעות אישיות של הכותבים (ר"ת של opposite editorial). יותר מארבעה מתוך עשרה נשאלים אינם יודעים מה המשמעות של המונח “attribution” – ייחוס מידע למקורותיו וקרוב לשלושה מתוך עשרה נשאלים אינם יודעים מהו ההבדל בין מאמר מערכת לדיווח חדשותי.
 

החדשות הטובות, לטענת מחברי המחקר, הן שעדיין אפשר להביא לשינוי. בנוסף לאידאלים משותפים, הם טוענים שגם הציבור וגם העיתונאים חולקים ברצון העז ליותר שקיפות. הציבור מעוניין בעיקר לשמוע יותר על המקורות לדיווחים ועל שיקולי העריכה. למשל, למרות שרוב האמריקאים מבינים מהו מקור אנונימי, הם עדיין חושבים שכלי התקשורת המועדפים עליהם צריכים להסביר יותר טוב את השימוש שלהם בהם.
 
עוד עולה מהמחקר, כי צרכני החדשות מעמיקים ופעילים הרבה יותר ממה שהעיתונאים חושבים עליהם, ושהם סומכים על כלי התקשורת ונותנים בהם אמון יותר ממה שנהוג לחשוב.
 
בשורה התחתונה, מסכמים עורכי המחקר, הציבור מוכן ליחסי אמון טובים יותר עם התקשורת, אם כלי התקשורת ינקטו בצעדים בוני אמון שיאפשרו זאת.


אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.