728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

"נוכח פגמים מהותיים"

"נוכח פגמים מהותיים"

חברת החדשות עתרה היום לבג"צ בבקשה שיורה על ביטול זכייתה לפני כחודש של חברת ערוץ 10 כנסת ישראל (RGE) בהפעלת ערוץ הכנסת - ויכריז עליה כזוכה במכרז

חברת החדשות עתרה היום (ראשון) לבג"צ בבקשה שיורה על ביטול זכייתה של חברת ערוץ 10 כנסת ישראל (RGE) בהפעלת ערוץ הכנסת נוכח פגמים מהותיים בהצעתם והכרזה על חברת החדשות כזוכה במכרז.
 

לחילופין, מבקשת חברת החדשות,  המפעילה את הערוץ מיום הקמתו ב־2004, כי יורה על ביטול המכרז לנוכח הפגמים בהתנהלות ועדת המכרזים.

 
חברת החדשות מבקשת בעתירתה לתת צו ביניים, אשר יורה על הקפאת תוצאות המכרז וימנע את העברת ההפעלה של הערוץ מחברת החדשות לידי חברת ערוץ 10 כנסת ישראל בע"מ, המיועדת לסוף החודש הזה – וזאת עד להכרעה בעתירה.
 

במקביל, מנכ"ל חברת החדשות, אבי וייס, פנה במכתב במכתב ליועץ המשפטי לממשלה,  ד"ר אביחי מנדלבליט, וביקש ממנו להורות "בדחיפות על בירור מקיף של טענות היועצת הכלכלית אלינור כליפזאדה נגד יו"ר ועדת המכרז ומועצת הכבלים יפעת בן חי שגב, שיש בהן:", כך לטענת וייס, "כדי להטיל צל כבד על אופן ניהול המכרז ופעל לעצור לאלתר את יישום תוצאות המכרז עד לתום בדיקת העניין".

 

תקציר הפרקים הקודמים בסאגה המתמשכת של מכרז ערוץ הכנסת: בדיון שקיימה בסוף חודש מאי השנה מועצת הכבלים והלווין, היא בחרה בחברת RGE, המחזיקה בערוץ 10 לזוכה במכרז להפעלת ערוץ הכנסת.
 

כשנה לפני כן, במאי 2017, בחרה מועצת הכבלים והלוויין בהצעה של ערוץ 20 להפעלת ערוץ הכנסת, שהיה אמור לעבור מידי המפעילה הנוכחית, חברת החדשות, בסוף יולי 2017. למכרז ערוץ הכנסת ניגשו חברת החדשות, קבוצת RGE (ערוץ 10) וקבוצה נוספת בראשות תיא תקשורת. זכיית ערוץ 20 במכרז עוררה סערה רבה מצד המתחרים האחרים, שטענו לכשלים מהותיים במכרז. בחברת החדשות, שמפעילה את ערוץ הכנסת מיום הקמתו ב־2004, עתרו לבג"ץ, ולעתירה הצטרפו קבוצת RGE, שהגיעה למקום השני במכרז וערוץ 20.
 

ב-19 ביולי 2017 הורה בג"ץ על מתן צו ארעי העוצר את זכיית ערוץ 20 במכרז ומורה כי חברת החדשות תמשיך להפעיל את ערוץ הכנסת. בדצמבר 2017 פסלה מועצת הכבלים והלווין את זכיית ערוץ 20 במכרז להפעלת ערוץ הכנסת, לאחר שהפרקליטות הודיעה כי אינה מתכוונת להגן בבג"ץ על החלטותיה הקודמות של המועצה, וזאת מכיוון שהתכנית העסקית של ערוץ 20 אינה הולמת את פרק התוכן.
 

בפברואר השנה דחה בג"ץ את עתירות ערוץ 20, קבוצת RGE וחברת החדשות והורה למועצת הכבלים והלוויין להמשיך בבדיקת הצעתה של RGE במכרז ערוץ הכנסת. בנוסף, בג"ץ הותיר על כנו את הצו הארעי שניתן ביולי 2017.

 

בעתירה לבג"צ שהגישה היום,  טוענת חברת החדשות כי ועדת המכרזים הבליגה על כך שהצעתה של הזוכה במכרז אינה עומדת בדרישה המנדטורית של המכרז להצגת רווח שנתי של 5% לפחות מתקציב הערוץ – ובכך פגעה בעקרון השוויון פגיעה מהותית. בעתירה נטען עוד כי בהצעת RGE נותרו חוסרים בסך של כ-320,606 ש"ח. לדבריהם, המשמעות המעשית של חסר זה הינה אי-עמידה של הצעת הRGE בדרישה המנדטורית של המכרז להצגת רווח שנתי של 5% לפחות מתקציב הערוץ.
 

עוד נטען, כי הצעת RGE אינה עומדת בדרישת המכרז להשקעה של 84% לפחות מסכום התמורה (ללא מע"מ) בתכניות מהפקה מקומית. מדובר בדרישה שוועדת המכרזים עצמה רואה בה תנאי סף במכרז. "והנה, בחינה שנעשתה על-ידי חברת החדשות העותרת – בסיוע חברת הייעוץ הכלכלי TASC – מלמדת בבירור כי ועדת המכרזים שייכה להשקעה זאת הוצאות הכרוכות ברכש זר בסך כולל של 592,293 ש"ח, שאינן יכולות להיות מחושבות כחלק מההשקעה בתכניות מהפקה מקומית", נכתב בעתירה.
 

חברת החדשות טוענת עוד כי מועצת הכבלים והלוויין אפשרה לRGE לעשות שימוש בסעיף של הוצאות בלתי מתוכננות בהצעתה בסך של כ-255,000 ש"ח, כחלק מההשקעה בתכניות מהפקה מקומית. "ואולם, חלק מכספים אלה הופנה לכיסוי עלויות מימון (בסך של 45,000 ש"ח בשנה) ועלויות פיתוח אפליקציה (בסך של 15,000 ש"ח בשנה), שלא תוקצבו בהצעה ואשר אינן יכולות להיחשב כהשקעה בתכניות מהפקה מקומית. כמו כן, מועצת הכבלים והלוויין ייחסה חלק מהכספים שבסעיף הבלת"מ בהצעת RGE (בסך של 166,764 ש"ח) להשקעה ברכש מקומי (תחת סעיף הוצאות הפעלה). "אולם, מדובר בכספים שRGE עלולה לעשות בהם שימוש לרכש זר, הוצאות הנהלה, הוצאות מימון או רווח ולפיכך אין להתיר שימוש בכספים שבסעיף זה כמיועדים להפקה מקומית.

 

בסוף השבוע פורסמו ב"גלובס" טענות חמורות של היועצת הכלכלית (הפנימית) של ועדת המכרזים, אלינור כליפזאדה, שהתלוננה בפני מ"מ מנכ"ל משרד התקשורת ובפני נציבות שירות המדינה, כי נוכח נחישותה "שלא לפעול בניגוד ליושרה המקצועי" בכל הנוגע למכרז, היא החלה "לחוות התנהלות תוקפנית מצד היו"ר", יפעת בן-חי-שגב , "המלווה בהרמת קול עד כדי צרחות וצווחות", וכי יו"ר ועדת המכרזים אף "הפעילה יועץ כלכלי חיצוני לשם כתיבת חוו"ד כלכלית הסותרת את חוות הדעת" של גב' כליפזאדה. עוד על-פי תלונתה של גב' כליפזאדה, יו"ר ועדת המכרזים "השפילה ופגעה" בה "פעם אחר פעם, אל מול עובדי המועצה וגורמי חוץ" והיא חוותה "התעמרות קשה… וזאת אך ורק בשל עמידתה האיתנה על עמדותיה המקצועיות ויושרתה". גב' כליפזאדה טענה, כי "חוסר נכונותה… לסטות מערכים אלו, הביאו את היו"ר למרר את חייה המקצועיים והאישיים".

 

מנכ"ל חברת החדשות, אבי וייס, שיגר היום אל היועץ המשפטי לממשלה,  ד"ר אביחי מנדלבליט, מכתב ובו נאמר: "נוכח חומרת הטענות מהן עשוי לעלות כי יו"ר מועצת הכבלים והלוויין ויו"ר ועדת המכרזים פגעה ביועצת הכלכלית הפנימית של הוועדה משום שהצביעה על פגמים בהצעה שיו"ר הוועדה תמכה בזכייתה במכרז – דומה כי יש מקום להורות בדחיפות על בירור מקיף של הדברים".

 

את העתירה הגישו מטעם חברת החדשות עורכי הדין ד"ר ישגב נקדימון ודקלה בירן.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.

aguda ad haaretz