728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

"פייסבוק הכריעה את הבחירות"

"פייסבוק הכריעה את הבחירות"
משתתפי הפאנל "שלטון מקומי חדש-ישן".צילום: יניב כהן

השימוש ברשתות החברתיות, בשילוב של אג'נדה חדשה, היה המתכון למהפך בכמעט מחצית מהרשויות המקומיות, אמרו הערב משתתפי הפאנל שדן בבחירות המקומיות

"הבחירות האחרונות למועצות המקומיות מצביעות על התחזקות המגמה של התפוררות השיקול המפלגתי והתערערות המשקל של ימין-שמאל בשיקולי התושבים שהצביעו בבחירות אלה". זו המסקנה של המשתתפים בפאנל "שלטון המקומי – חדש- ישן" שהתקיים הערב (ראשון) בהנחייתו של אלמוג בוקר מחדשות עשר.

 

מתן צורי, כתב העיתון "ידיעות אחרונות" בדרום, הצביע כדוגמה על אשדוד כעל העיר שבה מגמות ההצבעה של התושבים נשענו על שיקולי משפחתיות או הצרכים והאינטרסים היומיומיים, הספציפיים. "שיוכם המפלגתי של המועמדים לראשות העיר או למועצת העיר, בכלל לא היה שיקול בהצבעה", הוא טען. גם תמיר סטיימן מחברת החדשות, אמר כי "השיקול של המצביעים בבחירות המוניציפאליות היה מי יפנה את הזבל ברחוב שלהם או מי יתקין עוד גינת שעשועים לילדים, והשיקול הלאומי לא שיחק פה שום תפקיד".

 

דוברת מרכז השלטון המקומי, הילה שי -וזאן, הצביעה אף היא על התעמקות התופעה של היעדר הלימה בין הבחירות הארציות לבין אלה המקומיות. "במודיעין, למשל, נבחר ראש עיר שהוא ימני בהשקפותיו ומקורב לראש הממשלה נתניהו, בעוד שרוב הציבור בעיר הזו נחשב לממוקם במרכז המפה הפוליטית ואף שמאלה ממנה", היא אמרה. "מה שראינו בבחירות האחרונות לרשויות המקומיות הוא שתושבים רוצים שינוי. בישובים רבים התושבים רצו להחליף את ראשי הרשויות שלהם, גם אם הם נחשבים לטובים. רוצים משהוא חדש, מחתרתי, שונה. וזה מרתק". היא העריכה כי הרצון לשינוי שבא לידי ביטוי בבחירות המקומיות, "יגיע גם למערכת הפוליטית הארצית, דבר שעשוי להתבטא במתן תמיכה משמעותית במועמדים כמו הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ או ח"כ אורלי לוי-אבוקסיס".

 

רוב הדוברים בפאנל ציינו כי הרצון לשינוי מצד הבוחרים התבטא בכך שלא מעט ראשי ערים שהיו מעורבים בפלילים לא חזרו להיבחר לכהונה נוספת, למעט מקרים חריגים כגון מרים פיירברג בנתניה. "מי שנגוע בחשדות, ואפילו זוכה בגלל היעדר ראיות מספיקות, כגון ישראל זינגר ברמת גן, נזרק החוצה", אמרה שי -וזאן. לדבריה, יוסי בכר הפסיד במירוץ על ראשות עיריית בת ים (לטובת צביקה ברוט -ח"ב), למרות התמיכה שקיבל לקראת הסיבוב הראשון של הבחירות מראש הממשלה בנימין נתניהו. "למה? כי הוא נחשב קשור לראש העיר הקודם לחיאני", היא אמרה. היא הוסיפה כי מתוך 203 רשויות מקומיות, ב-97 רשויות מקומיות הוחלפו העומדים בראשן בבחירות האחרונות. כמעט כל ראש רשות שני הפסיד בקלפי ולא נשאר בתפקידו.

 

מתן צורי מ"ידיעות אחרונות" העלה הערה מסתייגת בנקודה זו, הנוגעת לאשקלון. הוא הזכיר שראש העיר הקודם, איתמר שמעוני, שהתמודד על כהונה נוספת אחרי כתב אישום חמור ביותר, כמעט זכה בבחירות האחרונות: רק 370 קולות של בוחרים חסרו לו כדי לגבור על תומר גלאם, המועמד שנבחר בסופו של דבר. "במקרה של אשקלון, אנשים לא התעניינו בהליך הפלילי שהתנהל נגד שמעוני ולא התרגשו מהאישומים נגדו שהם חסרי תקדים בשלטון המקומי בעשרות השנים האחרונות".

 

משתתפי הפאנל הצביעו על הפייסבוק כשחקן מרכזי במערכת הבחירות האחרונה לרשויות המקומיות. "למשל ראש העיר הנבחר של טבריה, רון קובי, פעל בפייסבוק ואפילו הפעיל במסגרת פלטפורמה זו תחנת טלוויזיה", אמר בוקר. "הפייסבוק היה גורם מכריע בבחירות", הסכים עמו סטיינמן. "זה לא רק הפייסבוק שעשה את עבודת ההסברה במערכת הבחירות המקומיות, אלא כלל הרשתות החברתיות", חידד את התמונה כפיר בזק, דובר המועצה המקומית מגדל העמק. "יותר ויותר ראשי ערים, כולל בישוב שלי מגדל העמק, הבינו במערכת הבחירות האחרונה שעליהם לפנות ישירות לאזרחים, בלי התיווך של כלי התקשורת, ויסלחו לי העיתונאים".

 

מירי אדרי מקול הים האדום המעיטה בסכנה שנשקפת לעיתונאים ממעמדו של פייסבוק במערכת הבחירות: "פייסבוק אינה מעל ראשם של העיתונאים", היא טענה. "כל עיתונאי שמכבד את עצמו עושה שיתוף לכל כתבה שלו, כלומר מעלה לפייסבוק עוד לפני שהכתבה שלו התפרסמה בעיתון. היום כל ראש עיר שמבין עניין יושב עם יועץ מדיה וזה מנחה אותו איך לנצל את פייסבוק ואת הרשתות החברתיות במסגרת מערכת הבחירות. כל ראש עיר מבין: אם אתה לא בפייסבוק, אתה לא קיים. אבל האם כל זה בא על חשבון העיתונאים? לאו דווקא".

 

סטיינמן הצביע על זוית נוספת הקשורה למעמדו של פייסבוק. "סיקרתי את ההפגנה האחרונה שקיימו כאלף מתושבי עוטף עזה בצומת עזריאלי בתל אביב נגד הממשלה, בעקבות ההסלמה בעזה. חיפשתי תל אביבים בקהל המפגינים. בקושי מצאתי תל אביבי אחד. כנראה שאנשים מעדיפים להביע את עמדותיהם ולזעוק באמצעות פייסבוק, במקום לטרוח ולהגיע להפגנות".

 

דוברת עיריית רמת גן, גלי אבני-אורנשטיין, אמרה כי פייסבוק הוא פלטפורמה מתעצמת ומתמודד בזירה הפוליטית שייטיב להשתמש בכלי הזה לצורך קמפיין יעשה בחוכמה. "אבל ההתבססות על הפייסבוק לא מספיקה. לא פחות מכך נחוצה אג'נדה ברורה, חדשה".

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.