728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

כשהממשלה תומכת בתקשורת

כשהממשלה תומכת בתקשורת
אילוסטרציה: pixabay

על רקע ירידה של שליש בהיקף כוח האדם המועסק בתעשיית החדשות בקנדה בשבע השנים האחרונות, הממשלה תסייע לענף באמצעות חבילת הקלות מיסוי

הממשל הפדרלי של קנדה יתמוך בעיתונות ובעיקר בשוק החדשות באמצעות חבילת הקלות מיסוי בסך של 595 מיליון דולר קנדי בחמש שנים, כשברקע הצעות מרחיקות לכת נוספות לסיוע.

 

ההצעה הראשונית שגובשה בממשל ופרטיה פוסמו השבוע, עוסקת בהעמקת הסיוע של הממשל הפדרלי לתקשורת הקנדית, שעד כה קיבלה סיוע של כ-70 מיליון דולר קנדי בשנה. בין הקלות המס שמציעה הממשלה: זיכוי מס זמני בגובה של 15% מדמי המנוי שמשלמים צרכני החדשות לכלי תקשורת בדיגיטל, שיאפשר לארגוני החדשות לבנות מודל כלכלי יציב.
 
ההצעה כוללת גם תמיכה בגופי תקשורת שיפעלו כעמותות ללא מטרת רווח. כך, מאמינים בממשלת קנדה, יוכלו כלי התקשורת לגייס גם תרומות פטורות ממס מיחידים ומתאגידים. עפ"י התכנית, בשנת 2019 יערכו מחקרים בנושא ויוצעו מודלים נוספים.
 
הקלות המס יינתנו רק לגופי תקשורת חדשותיים, שמייצרים מגוון רחב של חדשות ומידע לאזרחי קנדה. זיכוי המס יחול על עלויות העבודה הקשורות בהפקת תוכן מקורי, ויכלול כאמור גם מלכ"רים וארגונים ללא כוונת רווח. ייקבע מדד שיאפשר למשקעים לתבוע חלק מעלויות ההשקעה שהופנו לעבודה. המדד ייכנס לתוקף כבר בינואר 2019 וזכאותו תקבע על ידי וועדה ובה נציגים של גופי החדשות.
 
הצעה זו של הממשל הקנדי באה על רקע ירידה של כ-33 אחוזים בהיקף כח האדם המועסק בתעשיית חדשות בקנדה בשבע השנים האחרונות והודעת תאגיד פוסטמדיה כי בשש השנים הקרובות ייחתכו עוד 3,000 משרות בתחום ועל רקע משבר קשה שפוקד את שוק הפרסום המקומי.
 
התגובות בקנדה למהלך של הממשלה מעורבות. יש המברכים על הצעד ויש המזהירים ממעורבות ממשלתית בתקשורת. לטענת המתנגדים, הקלות המס עלולות לדכא את התחרות והמשבר יהיה קשה שבעתיים בחלוף חמש השנים שבהם תינתן חבילת ההטבות.
 
ארגוני העובדים בענף התקשות מברכים על ההודעה, אך תובעים לראות את פרטי ההצעה כולה ומזהירים כי אינם מעוניינים לראות את הכסף משמש חברות תקשורת לשלם לקרן הגידור שלהם או להמשיך למלא בו כיסים של מנהלים בכירים.
 
לפני כשנה פרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת סקירה משווה אודות הסיוע הממשלתי שניתן לשוק התקשורת בכמה מדינות בעולם ובהן קנדה, אוסטרליה, צרפת, איטליה ונורווגיה. בכל חמש המדינות מוענק סיוע לגופי תקשורת אולם רק לכלי תקשורת מקומיים ואזוריים ולא לכלי תקשורת ארציים. ב-13 ממדינות אירופה נהוג מס ערך מוסף מופחת על כלי תקשורת.
 
כך למשל, באיטליה המע"מ על עיתונים הוא ארבעה אחוזים בעוד מס ערף מוסף ליתר המשק עומד על 22 אחוזים. באיטליה נהוגה תמיכה ישירה גם לגופי תקשורת שאינם למטרת רווח. התמיכה האיטלקית בתקשורת הסתכמה בשנת 2015 בכ-42 מיליון אירו.
 
שבדיה מעניקה תמיכה לעיתונים באמצעות המועצה לתמיכה בעיתונות. נהוגים שם שלושה סוגי תמיכות לעיתונות: תמיכה תפעולית, תמיכה בהפצה ותמיכה לפיתוח – בתנאי שלכלי התקשורת תפוצה לכ-1,500 מנויים.
 
בצרפת ניתנות תמיכות ממשלתיות ישירות: תמיכה בהפצה, תמיכה בפלורליזם עיתונאי, ותמיכה במודרניזציה של עיתונים. מבין המדינות שנסקרו במסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, צרפת מפעילה את אחת התכניות הכוללות ביותר והיא השקיעה בתקשורת ב-2015 כ-77 מיליון אירו וב-2016 כ-128 מיליון אירו.
 
בהולנד אין תמיכה ישירה בעיתונים ואולם קיימת תמיכה ישירה בפרויקטים עיתונאיים חדשניים ובמחקר בתחום העיתונות, בהיקף של כשני מיליון דולר בשנה. הולנד מעניקה לפרויקטים לחדשנות עיתונאית תמיכה של עד 50 אחוז מעלות הפרויקט, ומקסימום של 100 אלף אירו לפרויקט. שיעור המע"מ הרגיל בהולנד 21% אחוז ולעיתונות6% אחוז בלבד.

 


 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.