728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

פחות עשן בעיניים

פחות עשן בעיניים
ברקע: "הצבע המכוער בעולם".אילוסטרציה: pixabay

בתום סדרת דיונים סוערים אישרה ועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לאסור פרסום מוצרי עישון, למעט חריגים מצומצמים בעיתונות המודפסת

בתום סדרת דיונים סוערים ולמרות התנגדויות של חברות הטבק וגורמים רבים נוספים, אישרה אתמול (שלישי) ועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) וחברי הכנסת יהודה גליק (הליכוד) ואיל בן ראובן (המחנה הציוני) לאסור פרסום של מוצרי עישון ולהטיל הגבלות חמורות על מכירתם.

 

הוועדה אישרה לאסור פרסום מוצרי עישון, למעט חריגים מצומצמים בעיתונות המודפסת – ובלבד שתפורסם מודעת אזהרה בגודל זהה. כמו כן הוטלו הגבלות על שיווק ובכללן איסור הצגת מוצרי עישון שיחולו גם על הדיוטי-פרי וחנויות הנוחות. הוגבל ריכוז הניקוטין בסיגריות אלקטרוניות, האזהרות על חפיסות הסיגריות יוגדלו וחפיסות הסיגריות יהיו אחידות ו"בצבע המכוער ביותר בעולם" – וחברות שיפרו את העבירות החמורות בחוק צפויות לקנס של כ-450 אלף שקל.

 

היו"ר כבל אמר: "8,000 איש מתים מדי שנה כתוצאה מנזקי העישון ובמאבק הזה לא יהיו פשרות", והוסיף כי מדובר במהפכה היסטורית שתציל חיי אדם. ח"כ יהודה גליק אמר כי "בזמן הדיון מתו עוד שני אנשים וכי כל שעה מת אדם מעישון וכי צריך לעשות הכל כדי למנוע מצעירים להתחיל לעשן". ח"כ איל בן ראובן, שהגיש את ההצעה בעניין החפיסות, הוסיף כי "המטרה היא למנוע מוות של אלפי אנשים מדי שנה ולעשות כל מאמץ למנוע אופציה מבני הנוער להגיע לסיגריות".
 

כיום קובע החוק הגבלות מסוימות על פרסום מוצרי טבק, וחברי הכנסת מציעים לאסור את הפרסום כליל ולהגביל את שיווקו. לפי ההצעה שאישרה הוועדה לקריאה ראשונה, פרסום מוצרי עישון יאסר, למעט חריגים מצומצמים בעיתונות המודפסת – ובלבד שמשרד הבריאות יפרסם מודעת אזהרה בגודל זהה. כמו כן יוטלו הגבלות על שיווק ובכללן איסור הצגת מוצרי עישון – והם יחולו גם על הדיוטי-פרי, חפיסות הסיגריות יהיו אחידות ויכללו רק את שם המותג ואזהרה ויופחת ריכוז הניקוטין בסיגריות אלקטרוניות. עוד אושר כי חברות שיפרו את העבירות החמורות בחוק צפויות לקנס של כ-450 אלף שקל. בישיבות הקודמות, במסגרת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית, אף סוכם כי חפיסות הסיגריות יהיו אחידות ויכללו רק את שם המותג ואזהרה ומוצרי עישון לא יוצגו למכירה באופן בולט – גם בדיוטי פרי ובחנויות הנוחות.
 

במהלך הדיון אתמול אישרה הוועדה שורה שלמה של סעיפים נוספים, בהם סעיף שקבע כי הפרסום בעיתונים יוגבל לפרסומת אחת בכל גיליון, כמו כן אושר סעיף המגביל את השיווק של צעצועים או ממתקים הדומים למוצרי עישון והופחת ריכוז הניקוטין בסיגריות אלקטרוניות, זאת למרות התנגדות נציגי חברת ג'ול.

 

מנהל הרגולציה של ג'ול, רן שטרית, אמר כי ג'ול היא לא חברת טבק ואין במוצרים שלה טבק ונועדה להציע חלופה פחות מזיקה למעשנים. ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) אמרה בתגובה כי ג'ול מכילה ניקוטין וניקוטין ממכר ולכן ג'ול ממכרת. עוד אישרה הוועדה סעיף שיאסור על שיווק מוצרי עישון בטעמים, אולם חברת הכנסת אסנת מרק (הליכוד) טענה כי מדובר בנושא חדש. בעקבות זאת תידרש ועדת הכנסת להכריע בעניין, והסעיף יתווסף להצעה רק במידה ויוחלט בוועדת הכנסת כי לא מדובר בנושא חדש. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) הזהיר שהחוק עלול להחתקע בבג"ץ.

 

לישיבה הגיע משוויץ גם מייקל ריירינק, סגן נשיא תאגיד טבק יפני, שאמר לחברי הכנסת כי כוונותיהם רצויות אך מעשיהם אינם רצויים. ח"כ יהודה גליק הציע בציניות להמליץ עליו להדליק משואה.
 

עוד אושר אתמול להגדיל את שטח האזהרה על חפיסות הסיגריות מ-30% כיום ל-65% לקבוע אזהרה על סיגריות אלקטרוניות בגודל 30% מהחפיסה ולהוסיף, בהתאם להצעת ח"כ לאה פדידה (המחנה הציוני), פרטי מוקד גמילה מעישון. נציג פיליפ מוריס, עו"ד דוד קינן, טען כי מדובר באפלייה בין האייקוס לג'ול וטען כי חשוב לאפשר למעשנים בוגרים גישה למוצרים מפחיתי סיכון לעומת עישון סיגריות. "לצערי, משרד הבריאות טרם השכיל להבין את מה שהבינו רבות ממדינות אירופה – תמיכה בקידום אותן אלטרנטיבות המסייעות לרבים מהמעשנים להפסיק לעשן", אמר.
 

כמו כן אושר כי כל החפיסות של מוצרי העישון, למעט סיגרים וטבק למקטרת, יהיו אחידות ובצבע Pantone 448 c (המכונה הצבע המכוער בעולם) ויכללו את שם המותג ומענו של היצרן. שר הבריאות יוכל לשנות את הפרטים באישור ועדת הכלכלה. ראש שירותי בריאות הציבור בפועל, ד"ר אודי קלינר, אמר כי רק הסעיף הזה הפחית 0.5% מהעישון באוסטרליה והמשמעות בישראל היא פחות 60 אלף מעשנים. באשר לאייקוס אמר כי מדובר במוצר טבק. בנוסף לכך אושר סעיף המחייב לכלול עלון מידע על נזקי עישון בכל חפיסה.

 

עוד נקבע היום כי עבירות חמורות על החוק יחשבו לעבירות פליליות עם קנס של עד 452 אלף שקל לתאגיד, וכי ההצעה תיכנס לתוקף בשלבים ועד שנה לאחר פרסומה ברשומות. הגבלת הפרסום תיכנס לתוקף תוך חודשיים מפרסום החוק ברשומות, הגבלות השיווק יכנסו לתוקף 6 חודשים לאחר הפרסום וחובת החפיסות האחידות תיכנס לתוקף שנה לאחר הפרסום. כאמור, ההצעה תועבר לאישור סופי במליאה רק לאחר הדיון בוועדת הכנסת בטענת ח"כ מרק באשר לטבק בטעמים.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.