728 x 90
728 x 90
728 x 90
728 x 90

משקפי מציאות

משקפי מציאות
האם ה-VR היא דרך ישימה לדיווח חדשותי?צילום: (Knight Center for Journalism in the Americas, University of Texas at Austin (CC BY 2.0

דו"ח: השנה הקרובה תהיה משמעותית עבור עיתונות ה-VR, בשעה שארגוני חדשות עורכים נסיונות באופני דיווח שמאפשרים לצופה "להטמע" בזירות המסוקרות

דו"ח שפרסמו אתמול קרן נייט (Knight Foundation) ו-USA TODAY NETWORK מצביע על כך שהשנה הקרובה תהיה משמעותית עבור עיתונות ה-VR (מציאות וירטואלית), בשעה שיותר ויותר ארגוני חדשות ברחבי העולם עורכים נסיונות באופני דיווח אימרסיביים, שמאפשרים לצופה "להטמע" בזירות ובאירועים המסוקרים.
מאז החודשים האחרונים של 2015 נחשפנו למגוון של יצירה, הפקה והפצה של עיתונות VR: הניו יורק טיימס הפיץ למעלה ממיליון משקפי קרטון של גוגל לצפייה ב-VR ואפליקציה שהציגה וידאו היקפי של ה"עקורים" – סיפורם של ילדי פליטים שמלחמות עקרו אותם מביתם. הלוס אנג'לס טיימס הנחית את משתמשיו בסמוך למכתש במאדים.  ABC News לקחו אותנו לסיור של 360 מעלות בצפון קוריאה, בנפאל ובסוריה. כאן בישראל עדיין לא ראינו חדשות ב-360 מעלות. הדבר הכי קרוב, היה המסע האינטראקטיבי לארץ הבולענים של "הארץ", שהציג את ים המלח מזווית אחרת.

כל המאמצים הללו הם חלק מנסיון לקבוע האם ה-VR היא דרך ישימה לדיווח חדשותי.

נכון לעכשיו, מציאות וירטואלית ודיווח אימרסיבי באים בכמה צורות, שהדו"ח מתייחס לכולם כאל דיווח VR: מציאות מדומה, שבהגדרתה הנכונה, יוצרת סביבה שמאפשרת לאנשים להיות נוכחים בסביבה אלטרנטיבית; מציאות רבודה – “augmented reality" – שמבוססת על העולם האמיתי, בתוספת שכבות של אובייקטים ומידע; ו-וידאו היקפי – או 360 מעלות – שלוכד את כל הזירה באופן שמתאפשר לצופה להביט לכל הכיוונים.
בעוד שישנה אופטימיות בקרב יוצרי תוכן VR באשר להרחבת השימוש במדיה הזו בעיתונות, יש לא מעט שאלות שעולות בהקשר הזה. רובן עוסקות בנטל ההפקה הכבד נכון לעכשיו, נגישות המתקנים הלבישים שמאפשרים שימוש בחלק מהתוצרים ובאיכות התוכן. שואלות נוספות נוגעות לאופן בו הרגלי המשתמשים ישתנו כדי לאפשר את צריכת המדיה הזו.

 


עוד בנושא זה: כיצד תשנה טכנולוגיית המציאות הוירטואלית את הסיפור העיתונאי ותחייב הגדרה מחדש של תפקיד העיתונאי המדווח


 

הדו"ח מצביע על כך שארגוני חדשות הפיקו דיווחים עיתונאיים בעלי עוצמה תוך שימוש ב-VR, שמטרתם למסד קשר חזק יותר בין הנושא לצופה, שיכול לתת לאנשים את התחושה שהם "מובאים" לזירות בהן הם לא יכלו להמצא בשום דרך אחרת.
בנוסף, עולות גם שאלות אתיות לגבי הצגת מראה היקפי של זירה, מבלי שתהיה לעיתונאי היכולת להתמקד בתמונת מציאות מסויימת. כמו כן, עדיין לא ברור אם ההייפ שמייצרת המדיה החדשה, יתחלף במידה מספקת ברצון של אנשים לשוב ולצרוך תוכן ממהסוג הזה. שאלה חשובה נוספת, היא המודלים העסקיים שתאפשר המדיה החדשה.
נכון לעכשיו, פייסבוק 360 ויו-טיוב 360 מובילות את הדרך לצפייה בתכנים היקפיים באמצעות פלטפורמות רגילות (באמצעות הניידים או בהזזת העכבר על פני קטע הוידאו לצורך מבט מזוויות שונות). במחצית הראשונה של 2016 צפויות HTC ו- Oculus של פייסבוק לשחרר את משקפי ה-VR שלהן, אך ככל הנראה יהיה מדובר במתקנים יקרים עבור רוב האנשים.
דבר נוסף הוא עלות ההפקה של תכנים כאלה. מדובר במאמץ גדול בעלות יקרה, הדורש כלים ואמצעים שאין בהישג ידן של מערכות חדשות בינוניות וקטנות.


אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תגובות פייסבוק

השאר תגובה

כתובת הדוא"ל שלך לא תפורסם. שדות חובה מסומנים ב- *

בטל תגובה

כנס אילת לעיתונות 2018

הרשמו לניוזלטר

קבלו מדי שבוע אל תיבת הדואר האלקטרוני שלכם מבחר כותרות, ידיעות, כתבות ומאמרים בנושאי תקשורת ועיתונות מהארץ ומהעולם.